Történt egyszer, hogy az egri személypályaudvar füzesabonyi végén nekiálltak a pályások rendbe tenni a váltókörzetet. Ez azonban nem is olyan egyszerű feladat, hiszen az állomásra a munkavégzés miatt nem lehet bejutni vasút járművel. Felmerült a kérdés: hol legyen a vonatok végállomása? Tehát volt egyszer egy vágányzár...
Maklár túl messze van; Andronaktálya pedig csak táblás megálló. Akár lehetett volna Eger-Felnémet is időlegesen a végállomás, hiszen a felsővezeték elér odáig. A választás mégis az alig használt rendezőpályaudvarra esett. Eger-Rendezőben ideiglenes peronokat alakítottak ki, hogy a városhoz közelebb eső állomásról „kitiltott” vonatokat fogadni tudják. A személypályaudvar és a rendező között pedig az Agria Volánnal együttműködve jól szervezett buszjáratok biztosították a kapcsolatot. Ez különösen azért fontos, mert jegyet csak a személypályaudvaron lehetett váltani 2006. október 10. és 13. között.
A V43 1371-es az Eger és Füzesabony között ingázó szerelvény élén várja a menesztést a rendezőpályaudvaron. Jól látható az ideiglenesen kialakított peron – amely azonban végleg megmaradt, hiszen a rendezőpályaudvarnak már 2006-ban is minimális forgalma volt csak
A szilvásváradi vonatok egy keskenyebb peront kaptak a rendezőben. A négyes Bézén bőséggel volt utas akkor is és lenne ma is – így biztosan indokolt volt a MÁV és az NFM közös 2012 áprilisi „ámokfutása”, aminek köszönhetően hétvégén csak egyetlen vonatpár biztosít eljutási lehetőséget a neves kirándulóhelyre
A személypályaudvaron az érkező-induló táblán tájékoztatták az utasokat a változásról. A jegyeket csak itt lehetett megvenni, a rendezőben nem volt pénztár
A buszos pótláshoz is készült megfelelő menetrendi hirdetmény
A gyorsvonatokhoz általában két csuklós autóbusz indult
Az Agria Volán a ráncajtós, a helyközi kocsik színtervében pomázó BSB-933-as forgalmi rendszámú, 1986-os évjáratú Ikaris 280.02-est is bevetette
A füzesabonyi személyvonatokhoz egy csuklós dukált
A gyérebb forgalmú időszakokban egy szóló autóbusz is bőven elég volt a vonatok pótlására
Eközben az állomáson csend honolt. A távolban látszik, hogy hol zajlik a munkavégzés: a váltókörzetben vágányzár volt, emiatt nem jöhettek be a vonatok a személypályaudvarra
A rendezői torony is régen láthatott ilyen forgalmat
A már látott szóló autóbusz a vágányokhoz közel várja utasait. A közvilágítás persze nem volt igazán megfelelő...
Csend honol este az egri rendezőben. Jobb oldalt a szép emlékű Dobó IC egy AB és egy B kocsiból álló szerelvénye várja a reggelt
A Szili vontatta ingavonat megérkezett Füzesabonyból és rövid tartózkodás után fordult is vissza...
...míg alig negyed órával mögötte a Rákóczi nemzetközi gyorsvonathoz csatlakozó személyvonatként a szilvásváradi Bézé-szerelvény indult Füzesabonyba. A „meghirdetett szerelvénymenet” oka az volt, hogy a motorkocsikat csak a fővonal állomásán lehetett megtankolni
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Felmerül a kérdés: vajon miért nem vitték tovább a Füzesabony felől érkező vonatokat Eger-Felnémetre, ahova vissza lehetett volna vágni a szilvásváradi Bézéket is? A kérdés valóban jogos. Azonban az akkori menetrendet tanulmányozva ez nem minden vonatnál lett volna lehetséges, a füzesabonyi ingák rövid fordulóideje miatt nem biztos, hogy belefért volna a felnémeti hosszabbítás, így pedig a menetrend mellett a szerelvényfordulókhoz is alaposan hozzá kellett volna nyúlni. Vajon megérte volna a négy napos vágányzár miatt? Vajon megérné akár most is az „egri gyorsvasút” működtetése?
Halász Péter