Különleges autóbusz-útvonalat adtak át 1980-ban a németországi Essenben. Egy zárt pályáról van szó, ahol az autóbuszok egy különleges megoldásnak köszönhetően „maguktól” kormányozódnak – egészen pontosan a pálya kialakításának köszönhetően vezetőgörgők segítségével irányítják a buszokat. Az első ilyen, esseni pálya már jó ideje használaton kívül van – nemrégiben elkezdték a bontását és kerékpárutat alakítanak ki a helyén – tudatta az ÖPNV Essen.
Elkezdődött az első esseni Spurbus-pálya bontása. Az 1980-ban a Fulerumer Straße mentén kiépített 1,3 kilométer hosszú zárt buszpálya volt az első, esseni létesítmény, amelynek segítségével tartós teszt keretében bizonyították a megoldás életképességét. A rendszer bevált: számos helyen a gyorsvillamos vagy éppen Stadtbahn helyett így is nagy teljesítményű közlekedési kapcsolatot építhettek ki. A rendszer előnye, hogy helyigénye nem nagyobb a villamosokénál, hiszen a járművek kormányzását a pálya végzi a busz oldalán lévő görgők segítségével.
Ilyen módon akár a villamosok vagy éppen a Stadtbahn alagútjába is levihették az autóbuszokat – erre volt példa Essenben: 1991-től 1995-ig a gyorsvasút alagútjában duóbuszok is közlekedtek a villamosok mellett. Ezek a kocsik ráadásul az alagútban a menetirány szerinti bal oldalon is ajtót tudtak nyitni. Azonban a számos meghibásodás és forgalmi zavar után 1995-ben leállították az üzemet.
Ilyen módon akár a villamosok vagy éppen a Stadtbahn alagútjába is levihették az autóbuszokat – erre volt példa Essenben: 1991-től 1995-ig a gyorsvasút alagútjában duóbuszok is közlekedtek a villamosok mellett. Ezek a kocsik ráadásul az alagútban a menetirány szerinti bal oldalon is ajtót tudtak nyitni. Azonban a számos meghibásodás és forgalmi zavar után 1995-ben leállították az üzemet.
A duó-üzemű viszonylat egyik járműve kapaszkodik fel a Stadtbahn alagútjából. A trolivezetéket a pálya szélén vezették (fotó: Lars Pohlmann, forrás: DSO)
A duó-üzemű vonal egyik járműve a villamosalagútban
Érdemes azt is megjegyezni, hogy nem csak villamosépítés helyett alkalmazták ezt a rendszert, hanem a korábban villamosok által használt vonalakat is helyettesítették velük: például a Kray városrész felé vezető pálya a Ruhrschnellweg, az A40-es autópálya közepén vezetett.
Az A40-es közepén vezett buszpálya egyik megállójában áll egy Mecedes-Benz O405NG
(forrás: www.autobahnatlas-online.de)
(forrás: www.autobahnatlas-online.de)
Az esseni közlekedési társaság, az EVAG még a közelmúltban is rendelt a Spurbus-vonalakra alkalmas járműveket: a Mercedes-Benz 2007 folyamán 16 szóló és 31 csuklós autóbuszt szállított.
Németországban más helyeken is próbálkoztak a rendszerrel: 1979-től Rastattban egy nem nyilvános próbapályát létesítettek villamos üzemű buszok számára; míg Mannheimben 1992 és 2005 között működött egy 800 méter hosszú ilyen szakasz.
Röviden érdemes megjegyezni, hogy a világon máshol is kialakítottak ilyen megoldást: a világ leghosszabbjának tartott vonal Cambridgeshire Guided Busway (CGB) 25 kilométer hosszú vonalát 2011-ben nyitották meg. Emellett egy másik nagy üzem az 1986 óta működő Adelaide-i O-Bahn, amely a kontinensnyi országban sikeresen működik.
A most elbontásra kerülő Spurbus-pálya 2009-ben került lezárásra. A helyére hamarosan kerékpárút épül.
Már nem tilos belépni a zárt buszpályára...
Bontják a felhagyott buszpályát
2009 óta nem járnak itt autóbuszok
Az autóbuszok már a közúton járnak
További képek az ÖPNV Essen folyamatosan frissülő facebook-albumában
(fotók: ÖPNV Essen)
További képek az ÖPNV Essen folyamatosan frissülő facebook-albumában
(fotók: ÖPNV Essen)
Az esseniek tervrajza az elbontandó buszpályáról és a majdani kerékpárútról
Halász Péter