A bécsi metró állapotáról kezdett vitatkozni a helyi politika. Ahogy arról hírt adtunk, az U4-es vonal nagy részén lassújeleket kellett bevezetni, emellett pedig az ellenzéki ÖVP (Osztrák Néppárt) szerint rendszeres, hogy a többi vonalon ilyen-olyan okok miatt korlátozni kell a forgalmat. Szerintük a jelenlegi helyzet tarthatatlan és azonnali lépéseket kell tenni a metróvonalak rendbetétele ügyében.
Roman Stiftner, az ÖVP közlekedési szakértője úgy nyilatkozott a minap: a bécsi földalatti vasút nem bírja a rá nehezedő nyomást, nem bír ekkora utasforgalommal. A politikus jelezte: az utóbbi időben olyan mértékben megnövekedett a metró utasforgalma, hogy azt már nem lehet rendesen kezelni. Az ÖVP álláspontja szerint a bécsi metró igen rossz állapotban van, és számos üzemzavar nehezíti az utasok életét.
A Bécset irányító vörös-zöld koalíció tavalyi politikai döntése volt, hogy a bécsi tömegközlekedési járművekre szóló éves bérlet árát a korábbi 460 euró körüli összegről jelképes, 365 eurós (azaz napi 1 euros) összegre mérsékelték. Ez a lépés a bérleteladások drámai növekedését idézte elő, miközben a „modal split”, azaz a közlekedési modalitások aránya Bécsben már hosszú évek óta folyamatosan a tömegközlekedés növekményét mutatja a személygépkocsival szemben. Ha a Wiener Linien nem tesz azért, hogy ezt az utasforgalmat a metróhálózat kezelni tudja, akkor a folyamat a visszájára fordulhat és komoly utasszámbeli veszteséggel járhat. Az ÖVP szakpolitikusa szerint ez az idő eljött, azonnali lépéseket kell tenni.
Sokan választják a bécsi metrót az autózás helyett – az ÖVP szerint nem bír a nagy utastömeggel a földalatti vasút
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
A várost irányító SPÖ válaszul jelezte: a Wiener Linien mintegy 99%-os menetrendszerűsége nem erősíti az ÖVP álláspontját. A Wiener Linien hálózatán nyilván előfordulnak technikai okok miatti késések, azonban a metróhálózat teljes mértékben működőképes és megbízhatóan el tudja szállítani az utasokat.
Hogyan látja szerkesztőségünk Bécsben élő tagja ezt a vitát napi felhasználóként?
Az éves bérlet árának csökkentése óta valóban érezhetően nőtt az utasszám, és a Wiener Linien számai azt mutatják, hogy az U4-es is jelentős nyomás alatt áll. Bár a helyi újságokban gyakran komoly visszhangot vált ki egy-egy látványosabb üzemzavar, napi metróhasználóként (U3) az elmúlt egy évben összesen egy, 10 percnél nagyobb késést okozó üzemzavart volt szerencsém átélni. Annak is van persze oka, hogy miért éppen az U4-est húzzák elő a kritizáló politikai erők. Közel 3 évig naponta utaztam az U4-es vonalon, és a többivel összehasonlítva ez a vonal tűnik a leginkább zavarérzékenynek, talán kéz a kézben az U6-al. Az ígéret viszont az, hogy jövő nyáron felújításra kerül sor a nyugati végen, Hietzing és Hütteldorf között – ez segíthet majd az üzemzavarok gyorsabb elhárításában is, ugyanis új vágánykapcsolatot is beépítenek majd. Budapesttel összehasonlítva pedig a lassújel-helyzet sem tűnik drámainak, de nyilván más a Wiener Linien utasainak ingerküszöbe, mint a BKV-t naponta élvezőknek.
Az éves bérlet árának csökkentése óta valóban érezhetően nőtt az utasszám, és a Wiener Linien számai azt mutatják, hogy az U4-es is jelentős nyomás alatt áll. Bár a helyi újságokban gyakran komoly visszhangot vált ki egy-egy látványosabb üzemzavar, napi metróhasználóként (U3) az elmúlt egy évben összesen egy, 10 percnél nagyobb késést okozó üzemzavart volt szerencsém átélni. Annak is van persze oka, hogy miért éppen az U4-est húzzák elő a kritizáló politikai erők. Közel 3 évig naponta utaztam az U4-es vonalon, és a többivel összehasonlítva ez a vonal tűnik a leginkább zavarérzékenynek, talán kéz a kézben az U6-al. Az ígéret viszont az, hogy jövő nyáron felújításra kerül sor a nyugati végen, Hietzing és Hütteldorf között – ez segíthet majd az üzemzavarok gyorsabb elhárításában is, ugyanis új vágánykapcsolatot is beépítenek majd. Budapesttel összehasonlítva pedig a lassújel-helyzet sem tűnik drámainak, de nyilván más a Wiener Linien utasainak ingerküszöbe, mint a BKV-t naponta élvezőknek.
Halász Péter, Magyarics Zoltán