2012. 11. 26.

Késik a villamosítás: haladékot kapott a dízelparadicsom

Egyre csak csúszik a München és Lindau közötti vasútvonal villamosítása. Bajorország dél-nyugati részén, az egyik utolsó dízelparadicsomban már évek óta tervezik a „drótozást” de egyelőre nem lesz belőle semmi.





Mintegy 88 millió euróval, közel 25 milliárd forinttal kerülne többe a München és Lindau közötti vasúti pálya villamosítása. Talán 2019-re lesz valami a beruházásból, de még ez sem biztos, hiszen a villamosítás terveit 1985 óta dédelgeti a német vasúttársaság.
A projektért felelős szervezet azonban a közelmúltban jelezte: legalább 2019-ig biztosan várni kell majd a villamos vontatás bevezetésére. A memmingeni polgármester, Ivo Holzinger ennek nyomán felszólította a DB AG-t, hogy vázolja fel a vasútvillamosítással kapcsolatos munkák ütemtervét. A projektfelelősök válaszul jelezték: erre csak akkor lesz lehetőségük, ha minden jelenleg nyitott kérdést tisztáznak. A vitába bekapcsolódott a korábbi földművelésügyi miniszter, Josef Miller is, aki felszólította a vasutat: mutassa ki elkötelezettségét a vasúti pálya korszerűsítése mellett azzal, hogy megszünteti a lassújeleket és modernizálja a biztosítóberendezéseket. Miller szerint Peter Ramsauer szövetségi közlekedési miniszter erre ígéretet is tett.
A 140-160 km/h-val járható Allgäubahn az utolsó dízelparadicsomok egyike. A kétvágányú pálya villamosítása 1985 óta terítéken van

Azonban az köztudott, hogy a korábban 210 millió eurósra (közel 59,9 milliárd forintosra) méretezett büdzsébe nem fér bele a projekt. A jelenlegi számítások szerint 298 millió euró, hozzávetőleg 84,9 milliárd forint elegendő lenne a 220 kilométer hosszú, helyenként akár 160 km/h sebességgel is járható Allgäubahn villamosítására. A költségek azért emelkedtek meg ennyire, mert közel 17 kilométernyi zajvédő falat kell építeni, ugyanis a számítások szerint éjszakánként akár kilenc pár tehervonat is közlekedhet majd a jövőben a vasútvonalon – a hatályos zajvédelmi előírások pedig megkövetelik ezen létesítmények telepítését.
A személyszállító vonatok mellett tehervonatok is járnak a vonalon – a villamosítással ezek száma megsokszorozódhat, így 17 kilométernyi zajvédő falat kell építeni, ami jelentősen megdrágítja a beruházást. Magyarics Zoltán felvételén Lindauba érkezik egy 612-es sorozatú motorvonat

A vasútvonal villamosítását a Boden-tó túloldaláról is szorgalmazzák. Svájc ugyanis fontos kapcsolatként tekint erre a vonalra – amelyet egyébként csak Ausztrián keresztül érhet el –, mint az alpesi tranzitútvonalak egyik „ráhordó útjára”. A vasút villamosításával München sokkal közelebb kerülhetne Svájchoz és a Gotthard-hágóhoz, nem kellene Innsbruck felé kerülni a vonatokkal és valamelyest tehermentesíthetnék a Brenner-hágót is. Ráadásul a már 1985 óta tervezett projekt előfinanszírozásából Svájc mintegy 50 millió eurót (hozzávetőlegesen 14,3 milliárd forintot) át is vállalt, így pénzügyi szempontból is érdekeltek lettek a helvétek a megvalósításban.
Az SBB villanygépei bejárhatnak Lindauba, mióta az ÖBB 1954-ben villamosította a bludenzi vonalat. Az EC-ket is ezek a gépek hordják Zürichtől. A képen egy, az SBB PZB-vel is felszerelt Re 4/4II-ese távozik a lindaui személypályaudvarról, miután a vonatát két 218-as átvette

Érdemes azt is megjegyezni, hogy az eredeti, 1985-ös tervek szerint 1992-re készült volna el a munka. Később azonban ez határozatlan időre lekerült a napirendről, majd a közelmúltban ismét elővették a terveket: előbb 2015-re, majd 2017-re kellett volna elkészülnie vasútvonal villamosításának.
A történetbe Svájc mellett bekapcsolódott a német nagypolitika is: Stephan Stracke, Ostallgäu Bundestag-képviselője kijelentette, hogy a DB AG-nak szerződésben kellene vállalnia, hogy tartja a meghatározott céldátumot a vasút villamosítása kapcsán.
A DB AG képviseletében a témában megszólaló Volker Hentschel jelezte: a vasútvillamosítás mellett másik fontos projektje a vasúttársaságnak a megfelelő távolsági vonatok svájci engedélyeztetési eljárása. A jelenlegi billenőszekrényes ICE-vonatok nem felelnek meg a svájci igényeknek – annak ellenére, hogy korábban az öt részes, 415-ös sorozatú villamos és a négyrészes, 605-ös sorozatú dízel hajtású motorvonatok rendszeresen közlekedtek a német határ és Zürich között. Hentsel jelezte: jelenleg ugyanis nincs olyan távolsági forgalmú (motor)vonat, amely ezen a viszonylaton közlekedhetne.
A német belföldi távolsági forgalomban a Netinera-csoport vonatai, az Alex-járatok közlekednek csak, amióta megszűntek az InterRegio-járatok
(fotó: Magyarics Zoltán)

A vonalon belföldi forgalomban az InterRegio-vonatok megszűnése óta az Arriva-, később Netinera-csoporthoz tartozó Alex-vonatok közlekednek München és Lindau között. A nemzetközi forgalomban pedig a Zürich és München közötti EuroCity-vonatok használják ezt a pályát, amelyek Zürich és Lindau között az SBB mozdonyaival közlekednek; Lindau és München között pedig két szinkronba kapcsolt 218-as továbbítja a szerelvényeket.
Két 218-assal érkezett a zürichi EC Münchenbe. Egy gép kevés a vonatokra, hiszen komoly energiafelvételük van a klimatizált személykocsiknak

A regionális forgalomban általában 612-es sorozatú motorvonatok járnak az Allgäubahnon, illetve München és Kaufbeuren között a füsseni vonalon közlekedő, 218-as vontatta, n-Wagenekből álló ingavonatok szállítják az utasokat. Villamos vontatás a pálya első, 42,4 kilométer hosszú részén van 1968. szeptember 29. óta villamos üzem: a müncheni gyorsvasút kiépítéséhez kapcsolódóan drótozták be ezt a szakaszt München és Geltendorf, az S-Bahn-szerelvények külső végállomása között.
A München–Geltendorf szakaszt 1968-ban villamosították a müncheni S-Bahn miatt, a további szakaszra azonban 1985 óta csak tervek léteznek, a kivitelezés folyamatosan csúszik
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

A Geltendorf–Buchloe szakaszon a közelmúltban elkezdték a villamosítás előkészítését, azonban ezek a munkák időközben félbe maradtak.
A vasút másik végén, Lindauban ugyancsak részben drót alatt közlekednek a vonatok. Az ÖBB 1954. december 14-én vette fel a Bludenz–Lindau szakaszon a villamos üzemet. Ekkor készült el az állomás egy részének, a fejpályaudvari vágányok villamosítása, azóta járnak át a svájci és az osztrák villamosmozdonyok a német pályaudvarra.
Ausztria felől 1954 óta villamos vontatással érkeznek a vonatok a lindaui pályaudvarra...

...de Németország felé csak dízelgépekkel mehetnek tovább
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter