Lezárult a berlini gyorsvasút részleges üzemeltetési pályázatának első fázisa. Most már lehet tudni, hogy kik azok, akik érdeklődnek a Ringbahn és a kapcsolódó dél-keleti vonalak üzemeltetéséért. A DB AG mellett francia, brit és kínai versenytárs is ringbe száll.
Igazi verseny alakulhat ki a berlini gyorsvasút üzemeltetéséért. A DB AG mellett ugyanis több vállalkozó, köztük külföldi cégek is ringbe szállnak a 2017-től kezdődő időszakra vonatkozó üzemeltetési jogért. Úgy gondolják ugyanis, hogy jobb szolgáltatást tudnának nyújtani, mint a jelenlegi üzemeltető, a DB AG.
A jelentkezők között ismert és kevéssé ismert cégek nevei is felbukkannak. A DB AG-t talán nem kell senkinek sem bemutatni. A nemzetközi tender keretében azonban jelezte részvételi szándékát a National Express is. A brit társaság először lépne német földre. A másik neves jelentkező pedig a francia RATP lenne. A párizsi cég azonban már nem csak a francia fővárosban aktív: Angliában, Ausztráliában, Olaszországban és Portugáliában is jelen van a közlekedési társaság.
Kínaiak is érdeklődnek a gyorsvasút üzemeltetése iránt. Vajon a 481-es sorozatú motorvonatok helyét is átveheti újabb jármű?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A harmadik komolynak tűnő jelentkező az MTR Corporation. A kínai székhelyű társaság Európában nem ismeretlen a DB-csoport tagjával, az Arrivával közösen már jelen van Nagy-Britanniában a londoni Overground-hálózaton és Svédországban, a stockholmi metróban. Különösen érdekessé teszi a versenyt az, hogy a korábbi üzlettárssal szemben indulna a Ringbahn és a kapcsolódó vonalhálózat üzemeltetési jogaiért a kínai cég.
A szakértők kíváncsian várják az üzemeltetési pályázat további szakaszait. A pályázó cégek ismeretében ugyanis elmondható: komoly verseny alakulhat ki az üzemeltetési jogokért. Mindenesetre az biztos, hogy az új járművek beszerzése és üzembe állítása – legyen bárki is a nyertes – még egy komoly kihívás lehet a majdani befutónak.
Halász Péter