Egyelőre nem tudni, hogy hogyan kerültek a teherkocsik Stuttgart-Feuerbach állomás peronjára. Pénteken reggel ugyanis ott landolt egy tehervonat szerelvénye. Szerencsére senki sem sérült meg a balesetben.
2012. 11. 30.
Bírja-e a metró?
A bécsi metró állapotáról kezdett vitatkozni a helyi politika. Ahogy arról hírt adtunk, az U4-es vonal nagy részén lassújeleket kellett bevezetni, emellett pedig az ellenzéki ÖVP (Osztrák Néppárt) szerint rendszeres, hogy a többi vonalon ilyen-olyan okok miatt korlátozni kell a forgalmat. Szerintük a jelenlegi helyzet tarthatatlan és azonnali lépéseket kell tenni a metróvonalak rendbetétele ügyében.
Jön a két perces ütem
Évek óta meredeken emelkedik a Hamburgban a tömegközlekedést választó utasok száma. Csak 2012-ben eddig 717 millió utazót számoltak a HVV szakemberei, ez pedig kerek húszmillióval több, mint az előző esztendőben. Jöhet a járatsűrítés?
2012. 11. 29.
Mint a fecske
Szárnyal mint a fecske – ezt a gondolatot tette magáévá a MÁV-START a jelek szerint, ugyanis készülnek az első, fecskékkel díszített posta-Bhv-k. Ráadásul mindezt az utasok elégedettségét mérő felmérésre alapozva jelenti be hamarosan a vasúttársaság. Vajon valóban csak a fecskék hiányoztak?
Civilek a pályan, avagy komplex közlekedésfejlesztés a 106-os vonal körzetében - így kell ezt csinálni?
A hazai közlekedésfejlesztési projektek állatkertjében speciális faj a Debrecen - Nagykereki vasútvonalat is érintő, „Az Értől az Óceánig” fantázianévű projekt. A szokásos, Budapestről indított nagyberuházásokkal szemben itt helyi szerveződésű, komoly civil támogatással bíró, komplex szemléletű fejlesztésről van szó . Mi lesz ebből, mit hiányolhatunk, és miért kellene még sok hasonló program?
Eredményes ellenőrzés
2012. 11. 28.
Kéttengelyes ünnepi nosztalgia
A budapesti villamos 125. születésnapja alkalmából november 28-án a 2-es villamos vonalán hozza-viszi az utasokat déltől kora estig. A kéttengelyes kocsi rövid úton népszerűvé vált az utasok között, így nem véletlenül járt csurig telve a kocsi a világ egyik legszebbjének választott villamosvonalon.
Osztrák segély
Nemrégen még a németek segítették ki az ÖBB a „Kühlschrank-Ösi-kkel”, de most a helyzet változhat. Osztrák segítséggel indulhat el ugyanis az ODEG szolgáltatása a menetrendváltással az RE4-es viszonylaton Berlinben és Brandenburg tartományban. Eredetileg itt is a Stadlertől rendelt emeletes KISS motorvonatok álltak volna szolgálatba, azonban ezek gyártása és engedélyeztetése egyelőre késik.
Nosztalgia a születésnapon
1887. november 28-án indult el a budapesti villamos. A nagykörúti pályán, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedett az elektromos meghajtású városi vasút. Az évforduló alkalmából a hétvégén különleges villamosparádét szerveztek a szakemberek és önkéntesek, ahogy arról beszámoltunk korábban. Az évforduló napján azonban ugyancsak lesz lehetőség az öreg villamosok megismerésére: a legújabb „sztár”, a 2624-es merészkedik ki a 2-es villamos vonalára.
Jöhet a második alagút
Hosszú évek után pont került a müncheni második gyorsvasúti tengely, a 2. Stammstrecke körüli viták végére. A pénz már adott, a korábban a tervet kritizáló Horst Seehofer bajor miniszterelnök „állja a cehhet”. Most már csak az a kérdés, hogy mikor látnak neki a munkának?
Sztrájkbizottságot alakított a BKV egyik szakszervezeti szövetsége
Sztrájkbizottságot alakított a BKV egyik legnagyobb szakszervezeti szövetsége, mert elégedetlen a cég jövőjét is érintő tárgyalások menetével. A keddi döntés során a sztrájk időpontját még nem határozták meg.
2012. 11. 27.
Das Zweite Gleis
Az interneten barangolva számos ritkasággal találkozhatunk. Ezek közé tartozik számos korábbi játékfilm is. Ezúttal egy igazi csemegét ajánlunk: az NDK filmgyára, a DEFA 1962-ben mutatta be vasutas témájú drámáját, a „Das Zweite Gleis” című játékfilmet.
Elszállították a világháborús lövedékeket Nagytétényből
A korábban talált hat aknavető gránáton felül továbbiakat is találtak Nagytétényben, végül tizennégy lövedéket szállítottak el a helyszínről a tűzszerészek – közölte Várkonyi Melinda, a Magyar Honvédség tűzszerész ezredének kommunikációs tisztje kedd reggel az MTI-vel. A vonatforgalom reggel megindult.
2012. 11. 26.
Késik a villamosítás: haladékot kapott a dízelparadicsom
Velaro D: majd jön
Bár eredetileg úgy volt, hogy az előző menetrendváltással csatasorba állhat a DB AG új üdvöskéje, később a Siemens (a gyártó) az idei menetrendváltásra módosította a határidőt, most úgy tűnik, hogy ehhez képest is csúszik a vonatok forgalomba állítása.
2012. 11. 25.
Nagykörúti villamosünnep: 125 éves a budapesti villamos
1887. november 28-án, azaz 125 évvel ezelőtt indult el az első budapesti villamos a Nagykörúton, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között. Azonban 2012-ben november 28. hétköznapra esik, így néhány nappal korábban, november 25-én, vasárnap köszöntötték a budapesti villamost. A BKV szakembereinek köszönhetően sok, eddig a körúton még nem látott típust csodálhattunk meg a színes villamosparádé alkalmából.
2012. 11. 24.
Premier előtti vetítés: Wien Hauptbahnhof és Tullnerfeld
Az osztrák vaspályákon a decemberi menetrendváltás fő újdonsága a Bécs–St. Pölten nagysebességű vonal és a bécsi főpályaudvar üzembe helyezése. Mivel már a célegyenesben járunk, az ÖBB pénteken nyílt napot szervezett az érintett létesítményekben. A szerencsés látogatók a bécsi főpályaudvar és az új vonalszakasz szintén decemberben átadásra kerülő Tullnerfeld állomása között is utazhattak különvonattal.
Vasúti fékezés IX. – Féktechnikai alapműveletek és alapfogalmak 3.
Az eddigiek során megismerkedhettünk a fokozatos fékezés és oldás, valamint a kormányszelepek érzékenységének (és érzéketlenségének) főbb kérdéseivel, mielőtt azonban tovább haladnánk, szót kell ejtenünk a fékek kimeríthetőségéről is, mely szorosan összefügg az eddig tárgyaltakkal.
2012. 11. 23.
Nézegessen tiszta állomásokat!
Többször is foglalkoztunk már a hazai vasútállomások és megállóhelyek tisztaságával és általános állapotával-rendezettségével. A közelmúltban kampány is zajlott a MÁV hálózatán, ezért most pihenésképpen nézegessünk együtt tiszta állomásokat – onnan, ahol valóban tiszták az állomások! Vajon földrajzilag vagy szemléletileg kell messzebb repítenünk a kedves olvasót?
Új jegykiadó automatákat állít üzembe a MÁV-START
Negyvennyolc jegykiadó automatát telepít a MÁV-START a Budapest és Szolnok közötti vasútvonalakra jövő tavasztól – közölte a vasúttársaság pénteken.
Selejtezett Pumák
A nyár elején volt szerencsénk arról tudósítani, hogy a német vasút „posta-Bhv-it”, a PUmA-Wageneket szépen lassan leselejtezni készül. Két kocsit már akkor leállítottak – most a hírek szerint ez a két jármű végleg búcsúzik a szolgálattól.
Visszatér a 25-ös!
Újabb villamosvonalakkal gyarapodik az osztrák főváros. A Duna bal partján lévő hálózat már idén decemberben új darabbal gyarapodik: még idén visszatér a 25-ös villamos! Mindeközben pedig gőzerővel halad a másik, hosszabb új villamosvonal építése és az U2-es metró seestadti szakaszának átadásakor már villamosokat is fotózhatunk a Hausfeldstraßénál.
2012. 11. 22.
Fónagy: egységes tarifarendszer kell a közösségi közlekedésben
A kormány célja az egységes tarifarendszer kialakítása a közösségi közlekedésben – mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára csütörtökön.
Sztrájkbizottságot alakított a Mozdonyvezetők Szakszervezete
Sztrájkbizottságot alakított a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), miután a kollektív munkaügyi vitára tett kezdeményezését elutasította a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.
Alföldi emlékvonatok
Nem is volt olyan régen, amikor még legfeljebb csak álmodoztak a menetrend készítői az azóta népszerűvé lett hibrid-IC-kről. A valóság azonban más volt: talán napi négy pár IC járt Budapest és Szeged között; viszont annál több gyorsvonat. Ráadásul ezek között nem is akármilyen vonatok is akadtak.
Évi rendes pályafelújítások
Összesen 4,4 milliárd eurót fordít pályafelújításra a DB AG a jövő évben. A mintegy 1254 milliárd forintnyi összeget a meglévő vasúti hálózat karbantartására költik majd. A gigantikus összegből jut majd a legfontosabb közlekedési útvonalakra is.
Összevont zarándokvonatok
Idén összevonva, „Székely Gyors-Csíksomlyó Expressz” néven, egyetlen, várhatóan 16 kocsis szerelvényként indul majd 2013. május 17-én Magyarországról a csíksomlyói búcsúba a pünkösdi zarándokvonat, és jön vissza május 20-án – jelentették be szerdán sajtótájékoztatón. A vonatot várhatóan a legújabb – még el nem készült – magyar „Werbelok” húzza majd.
2012. 11. 21.
Wifi a Bhv-n
Végre kiderülni látszik, hogy hol bővíti a wifi-rendszert a MÁV-START. A vasúttársaság és a T-Mobile együttműködésében a 3G IC-kocsikban már működik a rendszer és nemrégiben megígérték: további többszáz járműre telepítenek ilyen internet-eléréshez alkalmas berendezést.
MÁV-START: az utazási kedvezmények átalakításáról még nincs döntés
Az utazási kedvezmények átalakításáról még nem született döntés, folyamatos az egyeztetés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a vasúttársaság szakemberei között – mondta Szabó Anett, a MÁV-START Zrt. szóvivője újságíróknak szerdán, Budapesten.
Átgondolják a kedvezményeket – vagy mégsem?
A jelenlegi 38 féle, különféle alapokon járó utazási kedvezmények számát drasztikusan csökkenteni fogják. Ismerős az ígéret? Évek óta ezt halljuk és ezek után talán nem is csoda, hogy ha finoman szólva is szkeptikusan vesszük tudomásul az efféle híreket.
Ez a vonat elment
Visszavonta a MÁV Zrt. személyszállítási engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Miután a MÁV Zrt. nem nyilatkozott az NKH felé arról, hogy folytatja-e a személyszállítást, így a korábban felfüggesztett engedélyt végleg visszavonta a hatóság a nyírvidéki és a kecskeméti kisvasúttól.
Akadozik a 30a és 40a vonalak forgalma – és a kommunikáció?
Nem indult könnyen a szerda reggel a 30a és 40a vonalakon, felsővezetéki problémák és egy fekvemaradás alapozta meg a napot. Legutóbb már éppen elkezdtünk örülni a tájékoztatás javulásának, most viszont megint kicsit beragadt a szalag – mennyit segít a 20-50 perces átlagos késés kommunikációja a 85 percet késő vonatra várókon? Egyáltalán, valós idejű vonatinformaciós rendszer mellett kell a sajtóközleményben saccolni?
Közlekedés a tévében!
Sok olvasónk bizonnyal emlékszik a Kupé című televíziós műsorra. A hazai piacon úttörő műsor azonban 2010 óta nem került képernyőre. A közlekedés szakértő bemutatásának hiányát azonban csak mostanáig kellett nélkülözni tévénézőknek: a Duna TV-n indul a Közlekedés XXI!
Kólásdobozokkal kezdenek
Úgy tűnik, a berlini S-Bahn új üzemeltetője – legyen az bárki is az érdeklődők közül – könnyen kerülhet abba a helyzetbe, hogy 2017-től még az NDK-eredetű „kólásdobozokat”, a 485-ös sorozatú gyorsvasúti szerelvényeket fogja üzemeltetni.
2012. 11. 20.
Motorvonatot venne a MÁV-Start és a GYSEV – nyilvános a pályázati kiírás
Megjelent a korábban már beharangozott MÁV-Start / GYSEV közös motorvonat-tender kiírása az Európai Unió közbeszerzési oldalán, a TED-n (tenders electronic daily). 42+6 motorvonat, rövid határidő, és igen komoly, 0%-os magyar önrész. Lesz-e 100%-os EU-s finanszírozás, ki és mivel felelhet meg a rövid határidőnek? Kattintsanak a részletekért!
Megújuló segélyszerelvények
A kínaiak már a spájzban vannak?
Lezárult a berlini gyorsvasút részleges üzemeltetési pályázatának első fázisa. Most már lehet tudni, hogy kik azok, akik érdeklődnek a Ringbahn és a kapcsolódó dél-keleti vonalak üzemeltetéséért. A DB AG mellett francia, brit és kínai versenytárs is ringbe száll.
2012. 11. 19.
Citaro-teszt Ottakringben
Szokatlan járművel találkozhatnak a bécsi Ottakring városrészben utazók. Az egyáltalán nem fehér-piros autóbusz ugyanúgy részt vesz a forgalomban, mint megszokott társai. De a 46B-146B vonalakon szolgálatot teljesítő kocsi nem marad sokáig: tesztbusz közlekedik ugyanis a járaton.
2012. 11. 18.
Eger-Rendező, végállomás
Történt egyszer, hogy az egri személypályaudvar füzesabonyi végén nekiálltak a pályások rendbe tenni a váltókörzetet. Ez azonban nem is olyan egyszerű feladat, hiszen az állomásra a munkavégzés miatt nem lehet bejutni vasút járművel. Felmerült a kérdés: hol legyen a vonatok végállomása? Tehát volt egyszer egy vágányzár...
2012. 11. 17.
Vasúti fékezés VIII. – Féktechnikai alapműveletek és alapfogalmak 2.
Sorozatunk előző részében az olvasó megismerhette a féktechnikai alapműveleteket és néhány alapfogalmat is, így most tovább folytathatjuk kissé szakbarbár kalandozásunkat a nyomásviszonyok világában. Ezúttal az érzékenység és érzéketlenség jelenségével foglalkozunk, a kormányszelepek vonatkozásában.
Ködös éjjel az MVIII-assal
Bemutatkozott a közlekedésbarátok előtt is a frissen felújított MVIII-as motorkocsi. A 251-es pályaszámú – a sorozatból egyedüliként megmaradt – jármű a 83-as pályaszámú „Tigris” társaságában vágott neki a ködös novemberi éjszakának, mintegy félszáz közlekedésbaráttal a fedélzeten.
2012. 11. 16.
Ünnepi villamosozás
Egyre több részlet lát napvilágot a november 25-ére, vasárnapra szerveződő ünnepi járműparádéról. A Nagykörúton bemutatkozik majd a budapesti villamosflotta színe-java, a legöregebbtől a legmodernebb járművekig. Nézzük, mi lesz a kínálat!
Negróval erősít az AWT
Nemrégiben az RCH színeiben találkozhattunk a Siemens ES64F4-eseivel Magyarországon. A Negrók kedveltek lettek a vasútbarátok körében – még ha nem is mindegyik mozdonyvezető örült a mozdonyok hazai szereplésének.
Forgalomban a villanybuszok
Forgalomba álltak az első villanybuszok Bécsben. A felsővezetékről tölthető járművek először a 2A viszonylaton jelentek meg.
2012. 11. 15.
Megint áll a Gotthard
Színeset álmodtak Rákoshegyen
A XVII. kerületi Rákoshegy vasútállomása alatt átvezető aluljáróban a hetekben új színekre lehetett figyelmes az arra járó. Az Ashoka - Fiatalok a változásért program és a Színes Város Csoport, valamint a MÁV Zrt. együttműködésében kapott új arculatot a létesítmény.
Hazatért a villanymozdony
Visszatért első sikerei helyszínére a Stern&Hafferl egykori E22.004-es pályaszámú mozdonya. A gép különlegessége, hogy egykor bizony magyar masina volt. Igaz, egykori otthona ma már nem Magyarországon van.
Üzemszünet a HKX-nél
Nem közlekednek a HKX vonatai a mai napon – állt az üzemeltető honlapján. A vasúttársaság üzemviteli okokra hivatkozik.
Kell egy kis áramszünet?
Nem indult jól a csütörtök Bajorországban. Münchenben ugyanis hatalmas áramszünettel kezdődött nap: sötét közlekedési lámpák, megállt liftek jellemezték a bajor fővárost. A tömegközlekedés is megérezte a több kerületet érintő áramkimaradást.
BOB: minden marad a régiben
Minden marad a régiben a Tegernseebahn hálózatán. A Bayersicher Eisenbahngesselschaft üzemeltetési pályázatán ugyanis egyetlen indulóként az egykori Connex, ma Veolia-csoporthoz tartozó jelenlegi üzemeltető nyert.
2012. 11. 14.
Vége a nosztalgiának
Úgy tűnik, véget ér a nosztalgiaüzem a HKX vonatain. Vagy mégsem? Egy biztos: a kényelmes, egykori IC-kocsikat ugyanis sokszor hiába keresik az utasok, helyettük valami egészen mást találnak.
Félszáz busszal újítanak
Félszáz csuklós buszt újított a düsseldorfi székhelyű Rheinbahn. A kocsik nem hazai gyártásból származnak, hanem a méltán ismert és elismert lengyel gyártótól, a Solaristól érkeznek a járművek.
2012. 11. 13.
Tiltakoznak a tanfolyam ellen
Túl sok az újdonság
Túl sok új vasúti járművet állítanak szolgálatba Németországban, ahol a vasúti közlekedésben részt vevő járművek átlagéletkora mindösszesen 16 éve. Vajon igazi „szeméttermelés” folyik a németeknél? Miért nem lehetnek nyerők a néhány éve már bevált járművek a közlekedési megrendelő-szervezetek üzemeltetési pályázatain? Mi lesz a kimaradó járművekkel? És vajon az új az jobb is?
Látványos tervek
Sokszor szóltunk már e lapokon a berlini S-Bahn egyre sürgősebbnek tűnő járműcseréjéről. A nem éppen megbízhatónak tűnő 481-es és 482-es ikermotorkocsik segítőit, az NDK eredetű 485-ösöket lassan vagy drágán főjavítani kellene vagy utódlásukról kellene gondoskodni. Feltételek és elképzelések vannak, konkrét jármű vagy akár csak terv még nincs. Vagy mégis?
2012. 11. 12.
Wien Hauptbahnhof – Európa fordítókorongja, vagy pénztemető?
Az egyik vezető osztrák napilap, a Die Presse hasábjain a közelmúltban bírálták a bécsi főpályaudvar-projektet. A cikk megállapításai szerint a kezdeti tervek 420 millió eurós költségvetése és a végleges, 1 milliárd euró feletti várható összköltség között az újság áthidalhatatlan ellentétet lát. Mostanra megérkezett az ÖBB válasza, szerintük mindenre van magyarázat. Lássuk, mennyi az annyi!
Öreg vas új gúnyában
A DB AG korábban szétvágta, mostanában azonban már inkább eladja a feleslegessé váló mozdonyokat. A tehetősebb magántársaságok pedig kapnak az alkalmon, ha jobb mozdonyok kerülnek terítékre, hiszen egy jó állapotú géppel, amely rendelkezik mindenféle engedélyekkel, könnyebb dolgozni.
Magánpálya állami támogatással
A német szövetségi kormány jövőre beszáll a nem szövetségi tulajdonú vasútvonalak karbantartási költségeibe is. A 25 millió eurót, ami ehhez kell azonban nem új forrásokból biztosítják, hanem a DB AG szövetségi támogatásából csípik le.