2012. 11. 25.

Nagykörúti villamosünnep: 125 éves a budapesti villamos

1887. november 28-án, azaz 125 évvel ezelőtt indult el az első budapesti villamos a Nagykörúton, a Nyugati pályaudvar és a Király utca között. Azonban 2012-ben november 28. hétköznapra esik, így néhány nappal korábban, november 25-én, vasárnap köszöntötték a budapesti villamost. A BKV szakembereinek köszönhetően sok, eddig a körúton még nem látott típust csodálhattunk meg a színes villamosparádé alkalmából.


A villamosszerelvények vasárnap reggel indultak éjszakai pihenőhelyükről. Mivel azonban a Liget téren vágányzár volt, így az eredetileg Zuglóban honos villamosok, így egy hármas UV-szerelvény és a 2624-es pályaszámú „friss hús” a Hungária kocsiszínből indult Budafokra, a felvonuláson részt vevő járművek gyülekezőhelyére.
A 125-ös rendkívüli viszonylaton szereplő hármas UV-szerelvény távozik éjszakai pihenőhelyéről, a Hungária kocsiszínből

Nem sokkal később a nagyközönség előtt először bemutatkozó, Hollandiából hazatért G sorozatú, 2624-es pályaszámú kocsi is elhagyta a Hungáriát

A nagykörúti felvonuláson részt vevő járművek Budafokon gyülekeztek és itt rendezték őket megfelelő sorrendbe. A kötött menetrend alapján zajló felvonulás rendjének megfelelően innen indultak a Fehérvári út érintésével, a Nagykörúton át a Széll Kálmán térre a szerelvények.
A villamosok Budafokon gyülekeztek. Itt rendezték őket a felvonulásnak megfelelő sorrendben. Az UV-k nem idegenek Dél-Budán: 2007. augusztus 20-án innen búcsúzott az utolsó, forgalmi UV-szerelvény, amely a 47-es vonalán közlekedett

Az UV mögé felsorakozott a 2624-es is

 Idővel az 1074-es is előmerészkedett. Számára Budafok hazai pálya, azonban a vasárnapi utazása nem mindennapi: a Nagykörúton talán most először és utoljára közlekedhetett a kéttengelyes kocsi

A Baross kocsiszínből pedig megérkezett a Debrecenből kölcsönkapott Bengáli is

A kocsinak nem idegen Budapest: a BKV színeiben az 1233-as pályaszámot viselte az 1964. december 23-án állományba vett és 1983. feburár 15-én selejtezett villamos. A DKV-nál 1984. április 10-én állt forgalomba 492-es pályaszámon

Ferencvárosból, a Mukik „bázisáról” a 7061-es motorkocsi és a 8610-es lóré érkezett Budafokra

A korszerűsített Tátra-villamosokat a 4001-es pályaszámú kocsi képviselte. A jármű eredetileg az egyik prototípusa a sorozatnak. A szóló üzemben történő közlekedés ritkaság ennél a járműnél. Ráadásul aki Budafokig e kocsival utazhatott, bizonyára megtisztelve érezhette magát: a járművet ugyanis Veperdi Tamás, Európa-bajnok villamosvezető irányította

A Száva kocsiszínből két, hannoveri eredetű TW6000-es érkezett. A 1591-es és a 1576-os motorkocsik külön-külön jutottak el Budafokra, de a Nagykörúton (utasszállítással!) csatolva közlekedtek

A Nagykörút közelmúltját jelenti a csatolt ipari szerelvény. A 1408+1358 páros érkezik Budafokra

A különleges villamosok megannyi érdeklődőt vonzottak Budafokra is, mégpedig a meglehetősen barátságtalan idő és a viszonylag korai időpont ellenére is

Indul a parádé! A felvonuló villamosok sorát a frissen felújított, Hollandiából hazatért G sorozatú, acélvázasított 2624-es nyitotta

Mögötte a már ismert budapesti nosztalgiakocsik egyike, a 611-es érkezett Újbuda-Központhoz

A sorban a következő kocsi a 1074-es volt. A favázasként újjáépített „Ezres” a nagy merev tengelytávolsága miatt csak korlátozásokkal közlekedhet a budapesti hálózaton, így igazi különlegesség, hogy a szakemberek beengedték a Nagykörútra

Ugorjunk egyet! A 2624-essel kezdődő felvonulás járműveit a forgalmi kocsik közé kellett beszuszakolni. Így alkalom adódott a villamosbarátok számára, hogy különféle helyszíneken örökíthessék meg a járműveket. Itt a kocsi épp a Rákóczi térhez érkezik

Nyomában érkezett a 611-es

Majd szép sorban jött a 1074-es és a 436-os is. Mögöttük pedig az egyik forgalmi Combino érkezik a Harminckettesek tere megállóhelyhez

A Muki is körbekocogott a Nagykörúton

A Muki mögött pedig egy hóseprő mozdony érkezett. A járművek a komolyabb havazások idején még napjainkban is szolgálják a budapesti villamoshálózatot és takarítják rendületlenül a síneket

A sorban következett a hármas UV-szerelvény. A csatolt ICS-k 1978-as megjelenésééig a pótos UV-szerelvények jártak a nagykörúti villamosviszonylatokon

A Jászai Mari térre érkezik a Debrecenből kölcsönbe kapott Bengáli

Sokak számára nem is igazi nosztalgia, hanem egy kedves emlék a közelmúltból: nemrégiben vesztek ki a csatolt Ganz-csuklósok a Nagykörútról, helyüket a Combinók vették át. Azonban visszatértek a Margit híd felújítása idején, amikor a szokottnál több villamosra volt szükség a vonalakon

A „legeslegelső” Tátra ezen a napon a 37A villamos vonalán ingázott, így az eredeti kivitelű típust – szólóban, utasszállítás nélkül – a 4165-ös pályaszámú motorkocsi képviselte. Távolodóban pedig a 1074-est láthatjuk. A 611-essel, a 436-ossal és a 2624-essel együtt ez a négy kocsi tett még egy kört a körúton. Utóbbi három azonban a 18-as villamos vonalán, a Tabán felé tért vissza Újbudára

Íme a 4165-ös kicsit közelebbről

Mögötte érkezett a második Tátra, a 4001-es pályaszámú, korszerűsített kocsi

A KCSV7-esek csatolt üzeme nem volt túlzottan sikeres, hiszen a próbák sem sikerültek annak idején. A 1344-es és a 1345-ös kocsik szinkron üzemét alapos előkészítő munka előzte meg. Először a MAVITE villamosozásán debütált a szerelvény, most pedig az utasok is megtapasztalhatták, hogy milyen lett volna, ha a nagykörúti Ganzokat is felújítják

A felvonulás utolsó darabjaként a 1591-es és mögötte a 1576-os pályaszámú TW6000-es érkezik – csatolt üzemben – a Margit híd budai hídfőjéhez. Hannoverben rendszeres az ilyen látvány, idehaza ritkaságszámba megy. Főleg utasokkal!
(fotó: Óvári Péter)

A Széll Kálmán téren a felvonult villamosok egy része és néhány, korábban megérkezett szerelvény is „kiállítási darabbá” vált. Eközben azonban megindult a nosztalgiaforgalom: a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között öt villamos – a 436-os, a 611-es, az 1074-es és a 2624-es pályaszámú kéttengelyes kocsik és a Bengáli – szállította az utasokat késő délutánig.
A 436-os pályaszámú motorkocsi fordul ki a Margit körútról

Párja ezen a délutánon a 611-es volt. A négy kéttengelyes villamos párosával közlekedett a Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között

 Érkezik a 2624-es a Margitszigethez. Mögötte párja, a 1074-es kaptat felfelé a Margit hídra

A Bengáli egymagában volt a harmadik forgalmi a nosztalgia-ingajáraton

Az 1074-es és a 2624-es érkezik a Jászai Mari térhez

A nosztalgia ingajáratok a Blaha Lujza térig közlekedtek, negyed órás követési időközzzel

A villamosok a Népszínház utca torkolata utáni vágánykapcsolaton fogtak vissza. A képen a 1074-es indul a Széll Kálmán tér felé, mögötte pedig érkezik a forgalmi Combino

A már ismert 1074-es és a 2624-es érkezik a Wesselényi utcához

A 436-os és a 611-es párosa kicsit megcsúszott a feszes menetrendben, így utolérte őket a 1074-es és a 2624-es duója. A 436-os már a Széll Kálmán tér felé kocog a Wesselényi utcai megálló előtt nem sokkal

Érkezik a Bengáli a Blaha Lujza térhez. A közeli Népszínház utcai végállomáson rendszeres vendégek voltak a kocsik, hiszen a 28-as villamos vonalán jó ideig FVV-csuklósok közlekedtek

Mindeközben az UV-szerelvény, azaz a 3885 és a 3888-as motorkocsik és az általuk közrefogott 6010-es pályaszámú motorkocsi a 125-ös jelzésű járaton rótta a köröket. Az ünnepi villamos egy különleges körjárat volt: a Széll Kálmán térről a 18-as és a 47-es villamos vonalán ment le Budafok, Városház térre, majd a Nagykörúton át tért vissza a kiindulási helyére.
A Nagykörúton nem idegen a hármas UV-szerelvény. A 125-ös ünnepi viszonylaton közlekedő vonat a Blaha Lujza térhez érkezik

A következő megálló a Nyugati pályaudvar

A 125-ös villamos megfelelő iránytáblát is kapott
(fotó: Óvári Péter)

Az igazi meglepetés azonban a pótkocsi forgalomba adása volt. Sokáig az NKH szőrszálhasogatása miatt nem mehetett ki az utcára a sok-sok évtizedig közlekedő jármű. Reméljük, hogy a hatóság elhiszi: ha évtizedekig jó volt a kocsitípus Budapesten, akkor most is megállja a helyét a nosztalgia forgalomban. Súgunk a hatóságnak: nem kell félni!
(fotó: Óvári Péter)

A Széll Kálmán téren számos villamost megcsodálhattunk. A kiállított kocsik között volt a két, már látott Tátra-motorkocsi és a jobb oldalon, az egykori 56-os villamos hurokvégállomásának félreállóvágányán pihenő 1303-as pályaszámú villamos. A KCSV5-ösként ismert típus egyetlen példányát a MAVITE nemrégiben újította fel üzemképesen. A kocsi eredetileg a későbbi KCSV7-es villamosoknál alkalmazott technika kipróbálására volt hivatott. A jármű egyik végét az eredeti, Ganz-Hunslet féle színterv szerint narancsszínűre fényezték, a „maradék” az utolsó üzemi állapot szerinti budapesti fényezést kapta
(fotó: Óvári Péter)

Egy nem is annyira nosztalgiavillamos pedig a rendes körúti forgalomba kapcsolódott be: a Combinók érkezése előtt és az után is egy ideig szolgáló csatolt Ganz-szerelvényekre emlékeztetett a 1358-as és a 1408-as ipari csuklós párosa. Egy másik csemege is akadt a 4-es villamos forgalmi kocsijai között: a nemrégiben „debütált” KCSV7-es páros, a 1344+1345-ös páros segítségével tanulmányozhattuk, hogy mi lett volna, ha folyatódik a KCSV-program és a körúti villamosokat is felújítják.
Két különlegesség: a csatolt ipari és a csatolt KCSV7-es találkozása a Margit híd budai hidfőjénél. Érdemes megfigyelni a kocsik réges dizájnnal készült, aktuális viszonylattábláit!
(fotó: Óvári Péter)

A csatolt ipari szerelvény a Margitszigetnél a Széll Kálmán tér felé tart

Néhány éve még mindennapos látvány volt: a csatolt ipari szerelvény a Wesselényi utcát elhagyva a Blaha Lujza tér felé robog

A KCSV7-es duó érkezik a Wesselényi utcai megállóba
(a másképpen nem jelzett felvételeket Halász Péter készítette)

A nap programjait és az utasok elégettségét elnézve bátran állíthatjuk: a szervezők kitettek magukért. Ehelyütt is köszönet illeti a BKV és a BKK szakembereit, akik segítségével, áldozatos szervezőmunkája nélkül ez a rendezvény nem jöhetett volna létre.
Végül egy programajánlat: az évforduló igazi napján, november 28-án, szerdán a 2-es villamos vonalán találkozhatunk nosztalgiaszerelvényekkel.

Halász Péter