Lassan üres közhellyé válik, hogy Magyarország az unortodox megoldások hazája. A gazdaságpolitikára eddig ez valóban igaz volt – de ezentúl ugyanezt mondhatjuk a vasúti menetrendre is. „Elfogtunk egy levelet” és elsőre nem is tudtuk: sírjunk vagy nevessünk?
Gondolták volna a kedves olvasók, hogy Gárdonyi Géza neves regényének, az Egri csillagok egyik nem éppen pozitív hőse, Jumurdzsák valaha is magyar távolsági vonat „keresztapja” lehet? Pedig így van! A 2012-2013-as menetrend legújabb tervezetében szerepel az 5502 és az 5505 számú vonat időadatai mellett ez a bizonyos félszemű török férfiú, illetve csak a neve.
Mindez azonban még semmi! Alighanem igaza lehet majd Dávid Ilonának a 2013 decemberében esedékes menetrendváltáskor: valóban gyorsulhatnak az IC-k. Lesz minek gyorsulni, ugyanis idén decembertől lesz olyan InterCity-nek titulált vonat, amelyik minden állomáson és megállóhelyen megáll! Az egyébként frekventált, a budapesti elővárosi forgalomban részt vevő 5509-es számú egri gyorsszemélyvonat decembertől IC lesz, és a vonat egyes kocsijaiba ugyanis felár váltása kötelező. Ismételjük: személyvonatra!
Van még tovább is, az 5508-5501 vonatpár ugyanis Hatvan és Eger között bokorugró járatként közlekedik a véglegesnek tűnő tervezet szerint. A minőségért aggódókat megnyugtatnánk, fellélegezhetnek: a járatok Aszódon csatlakozásra nem várnak!
Vajon ezeken a járatokon lesz kereslet a feláras kocsikra? Dávid Ilonának mindenesetre könnyen igaza lehet: ha az ilyesfajta alibi-IC-k a 2013-as menetrenddel megszűnnek, valóban jelentős mértékben gyorsulhatnak az InterCity-vonatok. Akinek pedig eddig kétségei voltak az IC, mint termék identitásválságáról, annak kötelező olvasmányként ajánljuk a 80a és 80-as vonalak jövő évi menetrendjét!
Van még tovább is, az 5508-5501 vonatpár ugyanis Hatvan és Eger között bokorugró járatként közlekedik a véglegesnek tűnő tervezet szerint. A minőségért aggódókat megnyugtatnánk, fellélegezhetnek: a járatok Aszódon csatlakozásra nem várnak!
Vajon ezeken a járatokon lesz kereslet a feláras kocsikra? Dávid Ilonának mindenesetre könnyen igaza lehet: ha az ilyesfajta alibi-IC-k a 2013-as menetrenddel megszűnnek, valóban jelentős mértékben gyorsulhatnak az InterCity-vonatok. Akinek pedig eddig kétségei voltak az IC, mint termék identitásválságáról, annak kötelező olvasmányként ajánljuk a 80a és 80-as vonalak jövő évi menetrendjét!
Egri gyorsvonat halad Rákoson. Vajon ő lesz Jumurdzsák?
Újra felmerül a kérdés: vajon mire jó, hogy lassan a kiszuperált By-tól felfelé mindenre ráfogjuk, hogy IC? Nem biztos, hogy az a jó megoldás, ha minden vonatot így nevezünk el, mivel elveszti (helyesebben elvesztette) értelmét maga a márkanév… Miért fáj az, ha csak simán gyorsvonat viseli mondjuk Bornemissza Gergely nevét, vagy éppen a „Békés” nevet? Miért nem tartjuk meg az InterCity márkanevet a még mindig annak nevezhető járatoknak? (Már ha van ilyen - menetrendi szempontból talán adódik, fedélzeti szolgáltatások színvonala alapján már aligha.) Miért kell egy kalap alá venni a szakadt, szétesőfélben lévő By-okból és egy-két Ap vagy Bp-kocsiból összelegózott IC-ket egy valóban színvonalas, légkondicionált, korrekt megjelenésű kocsikból kiadott szerelvénnyel?
Emlékezzünk csak a sebesvonatok pár évvel ezelőtti kivezetésére: akkor minden gyorsvonat lett, ami addig sebes volt… Az értő közönség persze jót derült ezen a marketingfogáson, a záhonyi sebesvonatokat kicsit vicces gyorsnak nevezni – 336 kilométeres útvonaluk 260 kilométerén vegytiszta személyvonatként üzemelnek. Emlékeznek még? Ekkortájt élte reneszánszát az expresszvonat is. A minőségi ugrást a műbőr üléshez képest az jelentette, hogy Miskolc és Nyíregyháza felé a magyar vasút egyik legkényelmesebb kocsitípusa, a 29-05-össé lefokozott járművek kerültek a „pápaszemes” Bo-k helyébe; Szombathely felé pedig mindössze a megszokott plüssüléses Bko-kba kellett (majd rövid idő múltán csak lehetett) helyjegyet venni – jó pénzért persze. De azért a marketingesek örülhettek: látszólag remekül sikerült a névvel eladni a terméket. Az utasok persze kevésbé örültek, amikor a szakaszajtókra kifüggesztett cetlikről lehetett találgatni, melyik hely van lefoglalva...
Egy igazi InterCity. Mit kapunk a névért cserében?
De térjünk vissza eredeti témánkhoz: vajon milyen elnevezés illene ezekhez az IC-paródiákhoz, amelyek Egerbe vagy éppen Békéscsabára járnak? Az InterRegio talán megfelelő lenne, igaz, ekkor jó lenne a meglévő IR-vonatokat (azaz a Délkör-vonatokat) átnevezni sebessé… Mert végülis azok, legalábbis az egykori, a Bundesbahn által kitalált InterRegio-koncepcióhoz semmi közük sincs. Viszont kiválóan illene ide: kidomborítja az elnevezés a vonatok regionális szerepét és mégis kiemeli a többi „jöttment” gyorsvonat sorából őket. És persze legalább nem rombolja tovább a MÁV-START InterCity-járatainak egyébként sem éppen rózsás hírnevét. Egyik-másik járat lehetne osztrák mintára RegionalExpress is, az egri alibi-IC-k kiváló alapot jelentenének erre. Viszonylag rövid útvonal, részben elővárosi funkció, átlagos gördülőállomány – mind kiváló érv a REX-vonatnem mellett.
Hibrid-IC Ferihegyen. A név már nem kötelez?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Végül még valami: valóban humorosak az új vonatnevek. De vajon miért nem találunk évek óta egyetlen Kandó Kálmán vagy éppen Jendrassik György nevét viselő vonatpárt sem a menetrendben? Az ICRapidok megszűnése óta Baross Gábor neve is szabad. Ők legalább tettek valamit a vasútért, míg mindez, már csak a korkülönbség okán sem mondható el Bornemissza Gergelyről vagy éppen a már emlegetett Jumurdzsákról. És tessék mondani: Matula bácsi vagy Pató Pál úr már senkit sem érdekel?
Végezetül még egy megjegyzés: jól értesült források szerint a megrendelő, azaz a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, illetve a hírek szerint maga Völner Pál államtitkár megtiltotta a Jumurdzsák elnevezés használatát. Neki ezek szerint nincs humorérzéke?
Halász Péter