2012. 10. 01.

Lassabban járnak

Lassan járj, tovább élsz – tartja a mondás. De a Wiener Linien azonban nem emiatt korlátozza az U4-es metróvonalon a pályasebességet, hanem azért, mert egyre rosszabb állapotba kerül a pálya. Két perccel kellett megnövelni a hivatalos menetidőt a vonalon – de hogy mikortól, az még kérdéses.




A Heiligenstadt és Hütteldorf közötti U4-es metró hamarosan hivatalosan sem 29, hanem 31 perc alatt teszi meg a két végállomás közötti távolságot. A menetidő-növekedés oka nem az univerzum tágulása, hanem az, hogy (bécsi mércével) egyre rosszabb állapotban van a metró pályája. A Wiener Linien közlése szerint mind az ágyazattal, mindpedig a sínszálak állapotával gondok vannak, emiatt kellett több ponton is lassújeleket bevezetni.
A Karslplatz és Hütteldorf közötti szakaszon, a Wien folyó völgyében szinte teljes egészében 60 km/h-s korlátozást rendelt el a Wiener Linien

Eredetileg úgy volt, hogy a menetrendi változást október 1-jével vezetik be, minden készen is állt ehhez, a menetrendeket is módosították (például a hütteldorfi 49A és 50B autóbuszok-viszonylatok utolsó kocsija két perccel később indult volna), de végül a hétvégén kikerült az elektronikus menetrendi kereső adatbázisából a változás. A Wiener Linien várhatóan csak október 15-ével vezeti be az új menetrendet. A lassújeleket azonban nem: a Der Standard információi szerint a Karlsplatz és Hütteldorf közötti szakaszon október 1-jétől 60 km/h-ban rögzítették a pályasebességet a pályarész jelentős részén. Ezt azonban a Wiener Linien tagadja, annak ellenére, hogy a lap birtokába került a lassújelet elrendelő rendelkezés.
Október 1-jétől vagy éppen 15-étől két perccel tovább tart az U4-es vonal végigutazása a lassújelek miatt

A Wiener Linien pályahálózatán egyébként általában intenzíven szaporodnak a lassújelek. A villamoshálózaton számos ponton már csak lépésben közlekedhetnek a szerelvények. Például a Schottentornál a 37-es, 38-as, 40-es, 41-es és 42-es villamosok a hurokban mindössze 5 km/h-s sebességgel haladhatnak. Ugyancsak komolyan korlátozzák a sebességet az 1-es és a D viszonylat vonalán a Schottengassénál, a Ring külső oldalán: itt 15 km/h-s lassújelet tűztek ki. A 6-os és a 18-as villamosok a Gumpendorfer Gürtelnél, az 1-es és a 62-es villamosok, valamint a badeni HÉV szerelvényei pedig a Bösendorfer Straßénál kényszerülnek lassításra. Ugyancsak 15 km/h-s lassújel van a 71-es vonalán a Pantucekgassénál. Ezek azonban csak a legkirívóbb korlátozások, a bécsi villamoshálózaton mintegy félszáz ponton van jelenős, pályahiba miatti sebességkorlátozás.
Többek között a WLB vonatai is lassításra kényszerülnek a Bösendorfer Straßénál elrendelt 15 km/h-s korlátozás miatt
(fotó: Óvári Péter)

A lassújelek, a fékezési és gyorsítási szükségletek azonban nem csak az energiafelhasználásban jelentkeznek. Egyenetlenné válhat tőlük a villamosforgalom, megnövekedik a menetidő. A Wiener Linien magyarázata szerint a nyáron a pályás szakembereket az U1-es metró felújításánál összpontosították, így romolhatott le a villamoshálózat állapota. Az U1-es esetében pedig kritérium volt, hogy a nyári tanítási szünetben végezzenek a Schwedenplatz–Reumannplatz szakasz teljes felújításával.
A Schottentornál lévő földalatti hurokvágány 5 km/h-val járható – a nyári metrófelújítás miatt komoly hiányosságok keletkeztek a villamospálya állapotában
(a másképp nem jelzett felvételeket Halász Péter készítette)

Halász Péter