Az Egyesült Államok északkeleti partvidékét tegnap éjszaka elérő Sandy névre keresztelt trópusi vihar komoly károkat hagyott maga után az érintett városokban. Tegnapi cikkünk ma reggeli frissítéséhez képest eltelt az első nap a tengerentúlon, és megindult a kárfelmérés. Hogyan áll vissza a közlekedés és hol érték igazán súlyos károk a közlekedési infrastruktúrát?
A közlekedési rendszereket illetően a legsúlyosabban érintettnek a hálózati szempontból is kritikus infrastruktúrával bíró New York és környéke tűnik. Az MTA honlapján ma délután részletesebb információk láttak napvilágot, valamint a közlekedési infrastruktúráról érkező kevés „szakmai” fénykép is itt tekinthető meg, sajnos elég kis méretben. A közlemény szerint az alagutak víz alá kerültek, ennek megfelelően Manhattan elsőként az újra megnyitott hidakon vált megközelíthetővé – ezeket viszont szintén egyenként statikai vizsgálatnak kellett alávetni. A legsúlyosabb károkat a metróhálózat szenvedte el, Manhattan központjában minden metróvonal vízkárt szenvedett, egyes állomásokon (például a Manhattan déli csücskén lévő South Ferry-n) plafonig áll a víz.
Az újraindítás még a víz eltávolítása után is óriási feladat lesz: közel 600 mérföldnyi vágány, 468 metróállomás, 6200 metrókocsi vár ellenőrzésre a teljes üzem felvételéig. Ennek megfelelően elsőként a buszok állnak munkába, előreláthatóan helyi idő szerint kedden délután 17 órától. Sok helyen módosított útvonalon, és vasárnapi menetrend szerint fognak közlekedni a járatok. Szerdára viszont teljes, munkanapi menetrendet terveznek, és az első napokban ingyenesek lesznek a New York-i buszok. Ezzel párhuzamosan létrejött az iránytaxi lehetősége, ugyanis Michael R. Bloomberg, New York polgármestere, rendeletet adott, melyben engedélyezi a taxisoknak különböző úticélok felé tartó utasok felvételét. A lépést a kényszer szülte: a polgármester becslése szerint a naponta milliós utasszámot kiszolgáló metróhálózat 4-5 napos zárlatára kell felkészülni. Az elővárosi vasutak sem jártak jobban: a Manhattanbe vezető alagutakat elöntötte a víz, a várostól távolabb – főleg a New Jersey Transit és a Metro North Railroad vonalain a kidőlt fák és alámosások szorulnak elhárításra.
Az újraindítás még a víz eltávolítása után is óriási feladat lesz: közel 600 mérföldnyi vágány, 468 metróállomás, 6200 metrókocsi vár ellenőrzésre a teljes üzem felvételéig. Ennek megfelelően elsőként a buszok állnak munkába, előreláthatóan helyi idő szerint kedden délután 17 órától. Sok helyen módosított útvonalon, és vasárnapi menetrend szerint fognak közlekedni a járatok. Szerdára viszont teljes, munkanapi menetrendet terveznek, és az első napokban ingyenesek lesznek a New York-i buszok. Ezzel párhuzamosan létrejött az iránytaxi lehetősége, ugyanis Michael R. Bloomberg, New York polgármestere, rendeletet adott, melyben engedélyezi a taxisoknak különböző úticélok felé tartó utasok felvételét. A lépést a kényszer szülte: a polgármester becslése szerint a naponta milliós utasszámot kiszolgáló metróhálózat 4-5 napos zárlatára kell felkészülni. Az elővárosi vasutak sem jártak jobban: a Manhattanbe vezető alagutakat elöntötte a víz, a várostól távolabb – főleg a New Jersey Transit és a Metro North Railroad vonalain a kidőlt fák és alámosások szorulnak elhárításra.
A légiközlekedés sem indul könnyen: bár New York fő repülőterét, a John Fitzgerald Kennedy nevét viselő légikikötőt egyes hírek szerint holnap megnyitják, ez szinte biztosan erősen korlátozott üzemet jelent majd. A nemzetközi forgalmat is bonyolító New Jersey-beli Newark repülőtér újranyitása bizonytalan, csakúgy mint
az elsősorban belföldi forgalmat bonyolító La Guardia repülőtéré, mely komoly károkat szenvedett. Ugyanide kívánkozik, hogy az összesen 16000 törölt repülőjáratból egymagában 1000-nél is többet jelentő Philadelphia-i nemzetközi repülőtér kedden délután korlátozott üzemben újraindult.
az elsősorban belföldi forgalmat bonyolító La Guardia repülőtéré, mely komoly károkat szenvedett. Ugyanide kívánkozik, hogy az összesen 16000 törölt repülőjáratból egymagában 1000-nél is többet jelentő Philadelphia-i nemzetközi repülőtér kedden délután korlátozott üzemben újraindult.
Északabbra bíztatóbb a helyzet. Bostonban újraindult a közlekedés, a metrók, buszok és elővárosi vonatok menetrend szerint járnak. Bostoni informátorunk szerint ők jobbára kimaradtak a viharból, számukra is inkább a délebbről érkező képek jelentik a szenzációt.
New York-tól nyugatra és délre már vegyesebb a kép. New Jersey-ben a jelentések szerint a vihar vasúti tartálykocsikat sodort egy autópályára. A Philadelphia környékét ellátó SEPTA járatai közül a városi buszok és villamosok kedden újraindultak, míg az elővárosi vasútvonalakon csak szerda reggel veszik fel a forgalmat – ennek oka főleg a városon kívüli részeken keresendő, nagy mennyiségű kidőlt fáról érkeztek hírek. Az Amtrak közepesen szűkszavú közleménye szerint megindult a károk felmérése, a részeleges üzem felvételéről még kedden döntés születhet. Ez már csak azért is fontos, mert az Amtrak a Northeast Corridor pályaüzemeltetője is egyben, így a Metro North (New York–New Haven), a SEPTA és a MARC (Washington–Baltimore) elővárosi járatai egy részének újraindulása is tőlük függ. A Maryland Transit Administration járatai közül a buszok, illetve Baltimore metrói újraindultak, viszont a fenti ok miatt az elővárosi vonatok indulása bizonytalan, részben az Amtrak döntésének függvénye. A szerencsére kis mértékben érintett washingtoni metró- és buszhálózaton kedden délután felvették a forgalmat, és a Dulles nemzetközi repülőtér is fogad és indít repülőjáratokat.
Magyarics Zoltán