Kőbánya felső állomás sokak számára ismerős lehet. A Keleti pályaudvar egyik „előszobájának” számító állomáson pont a Budapesti Nemzetközi Vásár, azaz a BNV idején jártunk. Persze, hol vannak már a vásári különvonatok Kelenföld felől? Mindössze az IC-k és a gyorsvonatok tartanak a nagyobb rendezvények idején egy rövidke pihenőt...
Hol van már a BNV-k igazi fénye? Az egykor neves kiállítás és vásár mára más sokat vesztett a presztízséből. Hol vannak már azok az idők, amikor a zsúfolt 100-as buszok nem tíz percenként, hanem sokszor igény szerint indultak az Örsről a Vásárváros felé? Bizony voltak ilyen idők, amikor hat-hét autóbusz is sorakozott a 100-as végállomásán. Ma már nincs így: három kocsi bőven elég a hétvégi sűrítéshez.
Rajtra kész a 100-as busz az Örs vezér terén. Vasárnap délelőtt sem volt tele a csuklós kocsi és a járatok tíz percenként indultak. Pedig voltak idők, amikor ilyenkor alig lehetett felférni a csuklósokra...
A 100-as busz egyébként remek kapcsolatot biztosít az Örs vezér tere, a Vásárváros és Kőbánya felső vasútállomás között. Kár, hogy „békeidőben” kevesen használják a Vásárvárost körbejáró viszonylatot...
De nem csak a BKV járatai igazodtak a csökkenő igényekhez. Hol vannak már a vásári különvonatok, amelyek a Nyugati pályaudvarról jöttek Kőbánya-Teherig vagy éppen Kelenföld felől érkeztek Kőbánya felsőre? Mára már csak annyi maradt, hogy egyes gyorsvonatok és IC-k a menetrendtől eltérően megállnak Kőbánya-felsőn – de utas csak néhány akadt. Pedig voltak idők, amikor szinte folytak le az emberek a gyorsvonatokról.
Érkezik az 527-es számú gyorsvonat. A Sátoraljaújhelytől Budapest-Keletiig közlekedő szerelvény a menetrendtől eltérően – a BNV miatt – megállt Kőbánya felsőn is
Az 514-es számú Lillafüred IC a menetrendváltás után még jó ideig egy rövidke, két, néha három kocsis szerelvényből állt. A 100-as vonali teljes vágányzár után azonban alaposan „meghízott” a szerelvény, azóta van értelme a nagyteljesítményű villamosmozdonyokat a vonat elé fogni
A harmadik és a negyedik vágány peronját utasok kifejezetten ritkán használják a józsefvárosi pályaudvar megszűnése óta. Utascserét itt csak rendkívüli esetben végeznek, leszámítva a nyáron Miskolc és a Balaton között ingázó, a Keletit elkerülő gyorsvonatot. A képen pedig a Gorilla az Avala EC-t hozza Prágából. A vonat első kocsija egy külföldön kisorozott és hazatérő MÁV-START személykocsi
Néha persze azért akad egy kis csemege Kőbányán is: a V43 2309-es a 432 309-es furcsa szerzettel tekereg a váltókörzetben: igen, ez bizony egy BDV-szerelvény!
A szerelvény átbillegett a Keleti és a körvasút közötti egyetlen kapcsolatot jelentő harmadik vágányra
Elől a 012-es motorkocsi, hátul a 018-as vezérlőkocsi kocogott a Szili mögött
Bár nem vagyunk Nohab-szaklap, azért az impozáns masinát mi sem kerülhetjük meg. Az M61 001-es a MÁV Nosztalgia Kft. két Schlierenjével érkezett a Körvasút felől és hamarosan távozott is a Keleti irányában
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter