2012. 10. 26.

Késnek az új vonatok

A német vasút esetében talán nem is annyira meglepő, ha egy szolgáltató a járművek késedelmes szállítása és forgalomba állítása miatt pótolni kénytelen a kieső vonatokat. Ezúttal az ODEG járt így, ugyanis a Wismar–Berlin–Cottbus vonalon nem lesz elegendő járműve a decemberi menetrendváltásra a magáncégnek – pedig nem is Talent 2-esekkel várják az utasokat.



A Stadler Railtől rendelt emeletes villamos motorvonatokat az ODEG, miután kiderült: ők üzemeltethetik az RE2-es viszonylatot Berlinben és Brandenburgban. A Wismar–Berlin–Cottbus vonalon jelenleg a DB Regio emeletes ingavonatait „Versenytrabantok”, azaz 112-es és 114-es sorozatú NDK-eredetű gépek és a DB Schenkertől vásárolt 182-esek továbbítják. A menetrendváltással – a „Netz Stadtbahn” részeként – az RE2-es és az RE4-es (Jüterbog–Berlin–Rathenow) viszonylatot az ODEG venné át, ehhez rendeltek 16 KISS-motorvonatot a Stadlertől. Az első példányt már az InnoTranson megcsodálhattuk, miközben a többi járművet a pankowi gyárban szerelték készre.
Az ODEG új motorvonatának első példánya a 2012-es InnoTranson mutatkozott be a közönségnek
(fotó: Magyarics Zoltán)

Most azonban mégis úgy tűnik, hogy nem lesz kész időben valamennyi szerelvény. Ezért úgy tűnik, hogy december 9-étől a DB-től bérelt mozdonyokkal és kocsikkal erősíti a kínálatot a magánvasút, ugyanis az ODEG számításai szerint csak nyolc vonat lesz üzemképes a menetrendváltásra. A megrendelői szervezet, a VBB első embere, Hans-Werner Franz azt javasolta, hogy a viszonylatot osszák ketté emiatt és legyen egy RE2-es Wismar és Berlin; valamint egy másik RE2-es Berlin és Cottbus között, így könnyebben tudják a pótló vonatokat az utasok igényeihez mértezni. Az RE2-esen ugyanis napi átlagban mintegy hatezer polgár utazik – tudatta a VBB.
Katrin Block, a Stadler Pankow szóvivője a sajtónak úgy nyilatkozott, hogy még nem zárult le a gyártási folyamat, viszont a vasúti hatósági vizsgák kapcsán nem is akart jóslatokba bocsátkozni. Ráadásul mivel a vonatokat 160 km/h-s sebességre kell engedélyeztetni, ezért nem is egyszerű az engedélyeztetési procedúra.
Az utasoknak egyelőre nélkülözni kénytelenek az ODEG által ígért kényelmet. A képen az elsőosztályú szakasz
(fotó: Halász Péter)

Az ODEG és a Stadler is reméli, hogy a pótló vonatok forgalomba állításával nem kell egyetlen menetet sem törölni, igaz, az utasok egy részének még nélkülözni kell az ODEG által ígért szolgáltatási színvonalat.
Érdemes röviden megjegyezni, hogy az ODEG-nek eddig nem sikerült zökkenőmentesen forgalomba állítani valamennyi Stadler-járművet: a tavalyi menetrendváltással szolgálatba állított GTW 2/6-os motorkocsik üzemanyag-ellátó rendszere például nem bírta a hideget, így némi korrekció után álltak forgalomba a motorkocsik. A Stadler-féle RegioShuttle-motorkocsik üzemével azonban nincs semmi probléma – tegyük hozzá gyorsan.
A most búcsúzó menetrend kapcsán sem volt minden zökkenőmentes az új járművekkel. A Bombardier Talent 2-eseinek késedelmes forgalomba állítása miatt a DB Regio Berlin környékén is szükségmenetrendet léptetett életbe az év elején.

Halász Péter