A hírek szerint Magyarország végképp elbukta a Záhonytól Hegyeshalomig vezető széles nyomtávú vasútvonal lehetőségét. Az oroszok és az osztrákok is szlovák tranzitról beszélnek a Bécsig vezető vasútvonal esetében.
Az még nem dőlt el, hogy pontosan merre fog vezetni Ausztria területén a Kelet-Szlovákia felől érkező széles nyomtávú vasútvonal, de az osztrák szaktárca szerint igenis lehet kézzelfogható valóság ebből a magyar szemmel nézve grandiózus tervből. Az Európa és Kína közötti tízezer kilométeres vasúti folyosó részét képező beruházás kapcsán Doris Bures miniszterasszony jelezte: egyelőre a megvalósíthatósági tanulmány készítésével vannak elfoglalva a szakemberek.
Az egyik lehetséges érintett tartomány, Burgenland első embere, Hans Niessl üdvözölte a döntést; azonban jelezte: ahhoz, hogy a tartomány támogathassa a projektet, jóval több részlet ismerete szükséges.
Széles Szergejek pihenője Eperjeskén. Vajon az új vasútvonal lesz a haláluk?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Nemrégiben még arról volt szó, hogy Magyarországon át vezetne ez a széles nyomtávolságú vasútvonal. Először 2010-ben merült fel az ötlet, de végül úgy tűnik, hogy a szlovákok elhappolták ezt az üzletet, hiszen Robert Fico kormányfő tavasszal egy kormányközi szándéknyilatkozatot írt alá az ukránokkal a széles nyomtávolságú vasútvonal építése kapcsán. Az akkori szakértői vizsgálat még 2011-ben készült. Az akkori adatok szerint a vasútvonal építési költsége több mint hatmilliárd euróba kerülne, és ebben nem szerepel a terminálok építése, valamint az egyéb logisztikai beruházások sem. Az előzetes számítások szerint ezen a vasútvonalon évente 20-30 millió tonna áru juthatna Nyugat-Európába Kínából mindössze 15 nap alatt. Jelenleg tengeri úton ez negyven napig tart.
Az egyelőre még nem ismert, hogy ha megvalósul a széles nyomtávú vasútvonal, milyen hatással lehet a záhonyi átrakókörzetre?
Halász Péter