2012. 10. 03.

InnoTrans 2012 – Urbánus megoldások

Bár az InnoTrans alapvetően azért a nagyvasúti megoldásokról szól, nem maradhatnak le a városi vasúti rendszerek sem a kötött pályás szakkiállítás legnagyobbjáról. Sőt, horribilie dictu, még autóbuszok is akadnak a berlini Messegeländén ilyenkor. A szeptember 18. és 22. között megrendezett szakmai rendezvény városi közlekedési újdonságai közül válogatunk.



Ahogy azt az imént említettük, a városi közlekedés csak amolyan mellékszál az InnoTrans esetében. Igaz, azért szép számmal akad vaskerekes városi közlekedési újdonság a villamosoktól a Stadtbahnokon át a „nehézmetrókig”. Sőt, néha-néha autóbuszok is felbukkannak a kiállítási területen – no nem, csak mint Shuttle-buszok, hanem mint kiállított példányok is.
Ahogy azt korábban is írtuk, az egyik nagy meglepetés ezen a fronton az aradi Astra vagongyár Combino-licensz villamosa, az Imperio. A jármű a Siemensszel kötött megállapodás alapján készül a román gyárban és a budapesti Combino Supra Budapest NF12-eknél is alkalmazott rövidcsuklós megoldást alkalmazzák, azaz Kurzgelenkwagent építettek. A szakma előtt debütáló példány 1000 milliméteres nyomtávolsággal épült három részes kocsi volt, de az Astra képes gyakorlatilag bármilyen igényhez igazítani a járművet. A budapesti „rokonságra” utal, hogy a vezetőasztalt meglátva kollégánk – aki gyakorlott villamosvezető is egyben – azonnal felfedezte a hasonlóságot a Nagykörúton rohangáló és a kiállított kocsi vezetőasztala között.
Az aradi Astra új üdvöskéje, a Siemens-licensz alapján készülő Imperio

 A belső tér elrendezése ismerős. Honnan is? Hát persze, a nagykörúti Combinókról!

Az Astra Imperio vezetőállása. Pár apró részletben eltér a budapestitől, de igencsak hasonlít rá. A leszállásjelzés visszajelző lámpáján is a Magyarországon megszokott M betű látszik
(fotók: Halász Péter)

A kiállított példány futóműve
(fotó: Mészáros Gergely)

Folytatva az ismeretlenségből előkerült gyártók sorát, a török „Durmazlar Makina San. VE tic. A.S.” is képviseltette magát a kiállításon. A török cég egy öt részes, egyirányú, inkább autóbuszra hajazó dizájnnal bíró villamost állított ki. A teljes hosszában alacsonypadlós jármű 27,8 méter hosszú, 2,4 méter széles kocsiszekrénnyel épült. A villamoson 58 ülőhely van és 218 állóhely – utóbbi 8 fő/m2-vel (!) számolva – a gyártó adatai szerint. A padló alatt főleg Siemens-eredetű berendezések lapulnak, a hajtáslánc is a Combino-családtól származik. A helyszíni tájékoztatás szerint Bursa városa (ahol a Durmazlar székel) 60 darabot vesz a típusból – a Railway Gazette International még csak 14-ről hallott, így kíváncsian várjuk a tényleges számokat. A cég szeretne a Siemens török partnere lenni a villamosgyártásban – a hírek szerint a 2012 márciusában Isztambulban rendezett Eurasiarail szakkiállításon a Durmazlar a Siemensszel közös standon jelent meg, a SilkWorm akkor még csak életnagyságú modelljével.

Ez bizony egy villamos, mégpedig a török Durmazlar SilkWormja. Meglehetősen meglepő formatervvel bír ez az egyirányú kocsi

 A SilkWorm utastere talán nem is annyira különleges, mint a külső dizájn. Azonban végignézve a belső téren, meglehetősen furcsának tűnik, hogy az álló utasok számát 8 fő/m2-rel sikerült megadni...
(fotók: Magyarics Zoltán)

A SilkWorm adatai kiragasztva a villamos oldalára. A felsorolásban jól látszik a meglehetősen furcsa adatokkal számolt férőhely-kapacitás
(fotó: Halász Péter)

Folytatva a szemlélődést a kisebb gyártók háza táján, megállapíthatjuk, hogy a lengyel villamos- és általában a járműgyártás igencsak feltörekvőben van. A villamosait Szegedre és Kolozsvárra is eladni képes PESA a Swing után a Twist fantázianevű villamosát hozta el az InnoTransra. A háromrészes, egyirányú, alacsonypadlós kocsi a Częstochowában működő villamosüzem számára készült, akik hét darabot rendeltek ebből a kocsiból. Szerkesztőségünk kérdése csak az, hogy vajon hogyan nevezi majd a PESA a következő kocsikat? Quickstep, vagy netán Foxtrott? :-)
A PESA Twist ajtótlan oldalról...
(fotó: Halász Péter)

...és ajtós oldalról

A PESA Twist ezen példánya Częstochowában közlekedik
(fotók: Mészáros Gergely)

A lengyeleknél maradva: régi ismerőst köszönthettünk a Messegeländén. 2010-ben már láthattuk az autóbuszairól ismert gyártó, a Solaris első villamosát. 2012-ben a prototípus helyett a szériakocsik egyikét hozta el a gyártó, aki Németországban is sorra nyeri a tendereket: legutóbb Jena és Braunschweig rendelt tőlük villamost. Sajnos azonban nem a német piacra kerülő kocsival, hanem a poznańi variánssal jelentkeztek.
A Solaris az autóbusz-piac után a villamosok között is szót kér. Erre ékes példa a jénai beszerzés, ám a szakmai közönségnek egy poznańi változatot mutattak be

A belső tér kissé meglepő világítást kapott, de összességében kellemesnek tűnik
(fotók: Halász Péter)

Ha már Solaris, érdemes a belső kiállítási terekbe is bepillantunk. A cég standján ugyanis a Solaris Urbino Electric mutatkozott be. A dízeles üzemhez hasonlóan ezt a hajtásváltozatot is többféle autóbuszba képesek beépíteni. Egyelőre azonban 8.95 méter és 12 méter hosszú változatban áll rendelkezésre a villamos hajtású kocsi, amely a tapasztalatok szerint egy töltéssel 120 kilométert tud megtenni. A tisztán elektromos hajtású autóbusz hamarosan bemutatkozik Németországban is: a braunschweigi BSVAG gondozásában, a fejlesztésekkel is foglalkozó szövetségi minisztérium támogatásával egy 12 méteres kocsi érkezhet és vethetik alapos tesztek alá.
A Solaris standján a tisztán elektromos hajtású Urbino-változatot is bemutatták

 Az utastér kissé meghökkentő a zöld ülésekhez párosuló fűmintás padlóval és felhőkkel tarkított égszínkék plafonnal

A Solaris vezetőfülkéje is érdekes. A jövő buszaiban már nem lesznek kapcsolók, csak érintőképernyők?
(fotók: Halász Péter)

Ha pedig tettünk egy kis kitérőt a buszok felé, akkor maradjunk is itt. A svájci Hess talán leginkább a helvéteknél ismert. Azonban hibrid vagy tisztán elektromos, netán troliváltozatukat sokan ismerik. A gyártó ilyen buszát teszteli 2007 óta a drezdai DVB és 2011 vége óta a lübecki Stadverkehr Lübeck is használ egy ilyen buszt – ha az éppen nem az InnoTranson várja az érdeklődőket.
A Hess bemutatta a lübecki hibridbuszt is
(fotó: Halász Péter)

Folytatva barangolásunkat, érdemes szót ejteni a HeiterBlickről. A lipcsei illetőségű cég a helyi közlekedési vállalat járműjavítással, -felújítással és -gyártással foglalkozó leányvállalata. Mint felújítóbázis a müncheni R2.2-es villamosok „redesignja” nyomán vált ismertté; mint járműgyártó pedig első sikereit a Leoliner-kocsikkal aratta. Ezúttal két újdonságról is beszámolhatunk: egyrészt a társaság építi majd az új hannoveri villamosokat, a TW3000-eseket; másrészt pedig bemutatták a méteres nyomtávolságú Stadtbahn-hálózattal rendelkező Bielefeld számára épített Vamos típusú járművüket. A magaspadlós kocsi érdekessége, hogy hasonlóan a Budapesten is ismert hannoveri eredetű villamosokhoz, lenyitható lépcsőkkel is bír, hogy a magasperonnal nem rendelkező megállókat is használhassa. Az igazán érdekes azonban az, hogy az oldalanként öt ajtóból csak háromnál van ilyen, ennyi ugyanis bőven elég a hálózaton lévő összesen tizenöt alacsonyperonos megállóhoz.
A licspei HeiterBlick a Vamos fantázianéven futó bielefeldi Stadtbahn-kocsit mutatta be

A kocsi belső tere. A padlón látszik a három pár ajtóhoz tartozó lenyitható lépcső
(fotók: Halász Péter)

A Vossloh is beszállt a „villamosbizniszbe”. A cégcsoporthoz tartozó Kiepe neve nem ismeretlen, számos villamosvasúti járműbe és trolibuszba szállítottak már villamosberendezést. Most Vossloh-Kiepe koprodukcióban a Tramlink nevű villamoscsalád mutatkozott be. A Tramlink típusból hamarosan többet is láthatunk Németországban, Rostock rendelt ugyanis 13, ötrészes, multicsuklós villamost, hogy kiváltsa velük a még dolgozó Tátra-kocsikat.
A Vossloh-Kiepe páros a Tramlinkkel jelentkezett az InnoTranson. A típussal hamarosan találkozhatunk Rostockban is, ahol hamarosan leváltják a régi csehszlovák villamosokat
(fotó: Halász Péter)

A Tramlink utastere. Érdekes megoldás a hossztengellyel párhuzamos üléselrendezés a többcélú térben
(fotó: Mészáros Gergely)

Ha már csehszlovák villamos, akkor érdemes megnézni a cseh Škoda kínálatát is. Még nem készült el, de modellen megnézhettük az új magyar villamost. Idén február 15-én írták alá a Škodával az összesen harmincegy 26T típusú villamos 2013-2015 közötti szállítására vonatkozó szerződést. A kocsikkal a még futó bécsi eredetű E1-eseket és a csehszlovák KT8D5-ösöket szeretnék kiváltani.
Még csak modellen létezik a Škoda Miskolcra szánt 26T-je. Jövőre már jöhet az első igazi...
(fotó: Halász Péter)

A neves cseh gyártó azonban nem csak modellt hozott: a szabadterületen, az aradi Imperio szomszédságában egy ugyancsak régi ismerős, a ForCity sütkérezett a napon - ezúttal a rigai ForCity négy részes változatát láthattuk. A típus nem ismeretlen a szakma előtt, ugyanis négy éve már láthattuk az első, akkor még Prágának szánt példányt a berlini Messegeländén.
Ha InnoTrans, akkor Škoda ForCity – mondhatnánk. Ezúttal a Riga számára készülő négyrészes változat mutatkozott be
(fotó: Halász Péter)

Eddig jobbára a „kis” gyártók újdonságait jártuk körbe. Azonban német nyelvterület szempontjából nagynak számító három gyártó, a Stadler, a Bombardier és a Siemens is tartogatott újdonságokat a városi közlekedés területéről az InnoTrans idei közönségének.
A három nagy közül kezdjük előbb a Stadler Rail-csoporttal. A svájci székhelyű cégcsoport idén is hozott „finomságokat”: nemrégiben jelentették be az új berlini metrószerelvények prototípusainak gyártására vonatkozó szerződést. Az IK sorozatú kocsikkal külön is foglalkozunk hamarosan, így azokra most nem térünk ki. A Stadler Stadtbahn-járműcsaládjának új tagja lett az új stuttgarti Stadtbahn. A Tango-családot már 2008-as InnoTranson is megismerhettük, akkor a bochumi Stadtbahn-hálózat új kocsijait mutatták be. Idén pedig a nem túl fantáziadús DT8.12 nevű Stadtbahn-kocsit láthattuk. Az elnevezés a stuttgarti jelzése a járműnek (a DT az ikermotorkocsira, a 8 a tengelyek számára; a 12 pedig a járműgeneráció „sorszáma”), érdekes módon más fantázianevet nem kapott a gyártótól. A pankowi üzemben készülő magaspadlós, normál nyomtávolságú könnyűmetró első példányai 2013 elején állnak forgalomba a baden-württembergi tartományi székhelyen. A Stuttgarter Straßenbahnen húsz ikermotorkocsit rendelt a Stadlertől.
A Stadler szállítja az új stuttgarti Stadtbahn-kocsikat. A Tango-családba tartozó DT8.12-es jellegzetesen stuttgarti arcot kapott, de azért érezni rajta a modern áramvonalasságot
(fotó: Magyarics Zoltán)

A kocsik utastere

Így fest a stuttgarti kocsi vezetőállása
(fotók: Mészáros Gergely)

A Bombardier idén is a Flexity-villamosokat mutatta be a közönségnek. Két újdonságot hoztak: az egyik a nagy-britanniai Blackpool számára épített kétirányú jármű, a másik pedig a krakkói egyirányú változat volt.
A Bombardier blackpooli Flexityje
(fotó: Magyarics Zoltán)

 A Krakkónak szánt Flexity. A helyiek már üzemeltetnek félszáz darabot és további 24-et rendeltek

A krakkói Flexity utastere

Ötletes üléshuzatot kaptak a kocsik

Viszonylag bonyolultnak tűnő, mondhatni „fullextrás” szükség-vezetőállás a Bombardier Flexity krakkói változatán
(fotók: Halász Péter)

A krakkói villamos jegyautomatájából nem csak jegyet vehetünk, hanem turisztikai információkat is nyújt. Mindezt a fedélzeten, ráadásul a lengyel mellett németül, angolul és oroszul. Van hova fejlődni Budapesten!
(fotó: Magyarics Zoltán)

A harmadik „nagyágyú”, a Siemens idén is hozott érdekességeket. Szerkesztőségünk meglehetősen megosztott a varsói metróhálózatra szánt Inspiro-metrószerelvény külső dizájnja kapcsán. A – fogalmazzunk így – érdekes külsővel bíró metrószerelvények első darabjai 2012 végén állnak forgalomba a lengyel fővárosban.
Az új varsói metró, a Siemens Inspiroja. Maradjunk talán annyiban, hogy érdekes lett a külső dizájnja

A kocsi belső tere. A kapaszkodókra szerelt kijelzők finoman szólva sem tűnnek jó megoldásnak, az ajtóknál álló utas pont be tudja verni a szélükbe a fejét
(fotók: Magyarics Zoltán)

A belsőtérben felállított Siemens-standon több érdekességet is találtunk. Az egyik az új londoni metrószerelvények makettje. A kocsiról azonban még nem lehet tudni, hogy gyártásba kerül-e, ugyanis a London Underground felkérte az Alstomot, a Bombardiert és a Siemenst, hogy dolgozzanak ki egy koncepciótervet a majdani Tube-szerelvényekre. A nyertes végül a Siemens lett, így az Inspiro-platform vonataiból vásárol majd a brit főváros.
Az új londoni metró első formaterve. Nem csak a nevében lesz cső...
(fotó: Halász Péter)

Az átjárható szerelvény rokonságban áll a varsói járművekkel. Legalábbis a nevében biztosan
(fotó: Magyarics Zoltán)

Sokkal inkább valóságos, szinte kézzelfogható közelségben van már a Combino-utód, a Siemens Avenio. A villamosok első vásárolja Hága volt, mindjárt negyvenet is vettek. Később Doha is csatlakozott a sorhoz, legutóbb pedig a müncheni MVG rendelt nyolcat a típusból. Az InnoTranson azonban „igazi” Aveniot még nem láthattunk, de a hágai kocsi egy moduljának mock-upját már bemutatta a gyártó.
A hágai Avenio egy szegmesnt bemutató mock-upja a Siemens standján

Az Avenio mock-up belső tere szűkös, és a modell méretei miatt nem sokat árul el a végső összképről, de a budapesti Combinókból ismerős kakasülő-stílusú ülések itt is jelen lesznek
(fotók: Magyarics Zoltán)

A Siemens Avenio leendő vezetőállása
(fotó: Mészáros Gergely)

A Siemens erre is képes: a régi villamoskocsik felújítása során egyirányúvá alakítja őket és új orrot is kaphatnak a kocsik. A jármű egyik fele már megújult, a vége azonban még egy régi M/N típusú villamoskocsi mutat
(fotó: Magyarics Zoltán)

Mindezt a Siemens szabadtéri standján láttuk
(fotó: Mészáros Gergely)

Halász Péter, Magyarics Zoltán