Az Egyesült Államok északkeleti partvidékét hétfő este elérte a Sandy nevű hurrikán, a vihar központja jelenleg Pennsylvania államban jár. Cikkünkben a felkészülést és a vihar közlekedési infrastruktúrára gyakorolt hatásait foglaljuk össze. Bár Európában az ilyen, minden közlekedési ágra kiterjedő leállás szerencsére ismeretlen, az amerikaiak küzdelme az elemekkel mindenképpen érdekes tapasztalat. Cikkünk a vihar átvonulása utáni állapottal frissült kedden reggel!
A Sandy nevű trópusi vihar, köznapi nevén hurrikán helyi idő szerint hétfőn este (közép-európai idő szerint kedd hajnalban) érte el az USA északkeleti partvidékét New Jersey állam partjainál, és várhatóan Maryland, Pennsylvania és New York államokon halad át az elkövetkező napokban. A vihar útvonala követhető a Google krízistérképén, ami pedig az élő képeket illeti, a New York Times manhattani épületének tetején elhelyezett webkamera képét ajánljuk - a kamera bírta a 140 kilométer/óra feletti szélerősséget is, és a képek szerint az áramszolgáltatás is egészen tűrhető Manhattanben. A hurrikán a hétfői hírek szerint erősödött a parthoz közeledve, de partot érve gyengült, és nem vált valóra a legrosszabb forgatókönyv, a "szupervihar" lehetősége. Az USA lakossága nem először szembesül ilyen időjárással, így rutinosan deszkázták be az ablakokat és fosztották ki az üzleteket. Ami azonban cikkünk fő témája, az a közlekedési rendszerekre gyakorolt hatás, illetve az erőfeszítések, amelyekkel a közlekedési infrastruktúrát igyekeztek óvni a vihar pusztításától.
A New York-i metró 1-es vonalának Manhattan déli csücskében lévő South Ferry végállomásán vár indulásra egy szerelvény. Ez az állomás elhelyezkedése folytán szinte biztosan jelentős károkat szenved majd, a bedeszkázott szellőzőnyílások szinte az óceánparti sétányra nyílnak. Frissítés: a Chambers Street és South Ferry állomások között az alagútba betörő víz elöntötte a képen látható állomást
Az északkeleti parton üzemelő szárazföldi közlekedési cégek vasárnap folyamán egymás után jelentették be a járatok leállítását. Az első a New York környékén üzemelő Metropolitan Transit Authority (MTA) volt: a cég történetében másodszor a teljes metróhálózatot leállították vasárnap este 7 órakor, a cég honlapján pedig „On Scene” név alatt képeket láthatunk az előkészületekről. A szerelvényeket tervszerű evakuálás keretében az alagutakból és mélyebben fekvő tárolóhelyekről a magasabban fekvő telephelyekre vitték, sok helyen pedig kedvező fekvésű (=magasságú) nyílt vonalakon is tárolnak a vonatokat. Az állomásokat lezárták, a szellőzőrendszer nyílásait pedig bedeszkázták. A forgalom újraindításának időpontja teljesen bizonytalan, már csak azért is, mert minden óvintézkedés ellenére biztosan komoly vízkárokat fog szenvedni az alagúthálózat, melybe már egy kiadós eső után is utat talál a víz. A buszhálózat is leállt, a járműveket szintén a magasabban fekvő garázsokba vitték. Az MTA üzemeltetésében lévő Metro North és Long Island Railroad (LIRR) elővárosi vonatai is leálltak - előbbin főleg a New York északi részén fekvő hidak és a Hudson folyó völgyében futó pálya, utóbbin a Long Island déli, alacsonyabban fekvő részein lévő szakaszok vannak veszélyben. A Far Rockaway Branch szinte borítékolhatóan súlyos károkat fog szenvedni, de a Long Beach Branch és a Babylon Branch is közel van (sőt néhol bele is esik) Long Island evakuálási zónáihoz. A LIRR Penn Station közelében fekvő előkészítő pályaudvara, a West Side Yard is a Hudson folyó partja közelében fekszik, így a vonatokat innen is evakuálni kellett.
Frissítés: a viharzóna átvonulása után az MTA elnöke, Joseph J. Lhota közleményt adott ki a károkról. A metró összes, a Hudson és East River folyók alatt átvezető alagútját elárasztotta a víz, a közúti alagutak közül kettőt (Hugh L. Carey és a Queens Midtown) ért vízbetörés. A LIRR East River alatti alagútját is elöntötte a víz, valamint hat buszgarázst is komoly vízkár ért.
A New Jersey Transit vonata métereken belül eléri az East River alatti fontos, Amtrak, LIRR és NJTransit által is használt alagutat – a fénykép készítésének helyszíne a LIRR Hunterspoint Avenue megállója, mely „A” szintű evakuációs zónában fekszik, az elöntés rizikója jelentős. Frissítés: az MTA közleménye szerint ezt az alagutat elöntötte a víz
A távolsági forgalom sem maradhatott ki a jóból, az Amtrak hétfői üzemkezdettől az összes keleti parti járatát, azaz a Northeast Corridor (NEC) és a csatlakozó vonalak teljes forgalmát leállította. Az újraindulás itt is a károk függvénye, melyekben sajnos nem lesz hiány. A NEC néhány helyen meglepően alacsony hidakon keresztez folyótorkolatokat és tengeröblöket, az óceán felől komoly árvízvédelmi rendszer nem védi az infrastruktúrát. A Manhattan alatt futó, hálózati szempontból kritikus szakasz, a Penn Station-re vezető, East River alatt futó alagút keleti bejárata Queens városrész „A” evakuációs zónájába esik, azaz jó eséllyel víz alá kerül. Ezen kívül a Penn Station sokat szidott föld alatti labirintusa felülről is kiválóan be tud majd ázni, így hosszú időbe telhet majd a vonatközledés helyreállítása mind az Amtrak, mind pedig a LIRR és a New Jersey Transit hálózatán. Vasárnap a New Jersey és Manhattan között kapcsolatot biztosító Port Authority Trans Hudson (PATH) gyorsvasúti szerelvényei is leálltak, valamint a New Jersey Transit is beszüntette a forgalmat minden vonalán. A PATH üzemeltetésébe tartozó, Manhattant a „külvilággal” összekötő alagutak és hidak lezárását a cikk írásának idején, keleti parti idő szerint hétfő délután 16 órakor megkezdték, este 19 órára már néhány kivétellel minden híd és alagút zárva lesz. A teherszállító vasutak is evakuáltak, a Trains magazin híre szerint a New York környékét is ellátó CSX társaság a városban lévő Oak Point teherpályaudvarról összes ott lévő mozdonyát és a teherkocsikat magasabban fekvő helyekre vitte.
A Manhattan szívében fekvő Penn Station föld alatti útvesztői több irányból is beázhatnak, és a labirintus vízmentesítése biztosan nem lesz rutinmunka
A keleti part többi városában is leállt a közlekedés. A washingtoni hálózaton hétfő hajnaltól állnak a vonatok és buszok, az újraindulás bizonytalan, a károk függvényében történik majd. A cég honlapja egy érdekességel is szolgál, állítólag láncfűrészekkel szerelik majd fel a buszokat az útjukba kerülő kidőlt fák eltakarítására - Budapesten néha tolni kell a trolit, az USA-ban pedig a jelek szerint majd a feldarabolt rönköket cipelhetik az utasok (?). A Philadelphiában és környékén üzemelő SEPTA szintén bizonytalan időre bezárt, a cég honlapján elég vigasztalan képet nyújt a leállított járatok tömege. A hurrikán hétvégére észak-északkelet felé fordul az előrejelzések szerint, ennek megfelelően hétfő 14 órától a bostoni MBTA is leállította összes járatát, az utolsó vonatok a cikk írásának idején tartottak visszafelé Bostonba a külső végállomásokról. Vigasztalásul a cég felhívja az utasok figyelmét, hogy a nedves burkolat csúszóssága miatt elővigyázatosan közlekedjenek a lépcsőkön és peronokon - hát, ha ez lenne a legnagyobb baj...
Párhuzamosan a légiközlekedés is leállt, az európai légitársaság sorra törölték hétfői járataikat az érintett nagyvárosok (New York, Washington, Philadelphia) repülőtereire, így a máskor sűrű észak-atlanti légtér sokkal szellősebb a szokásosnál. Az USA keleti partvidékét érintő légtérzárlat több ezer járatot érint, a légitársaságok pedig legkorábban szerdára ígérnek újraindulást. (A légiforgalom alakulását a Flightradar oldalon követhetjük.)
Párhuzamosan a légiközlekedés is leállt, az európai légitársaság sorra törölték hétfői járataikat az érintett nagyvárosok (New York, Washington, Philadelphia) repülőtereire, így a máskor sűrű észak-atlanti légtér sokkal szellősebb a szokásosnál. Az USA keleti partvidékét érintő légtérzárlat több ezer járatot érint, a légitársaságok pedig legkorábban szerdára ígérnek újraindulást. (A légiforgalom alakulását a Flightradar oldalon követhetjük.)
Frissítés: a SEPTA közleménye szerint megkezdték a károk felmérését, mely legalább 6-8 órába telik majd. Elsőként a buszos útvonalak beindítását ígérik, legkorábban helyi idő szerint kedd délutánra. A SEPTA az is elárulta, amit az Amtrak önállóan nem kommunikált még a jelek szerint: a keleti parti városokat összekötő vasúti fővonal, a Northeast Corridor forgalma várhatóan szerdáig biztosan nem indul újra. A washingtoni tömegközlekedés sem indul meg kedden reggel, és a társaság nem is bocsátkozik jóslatokba az újraindulást illetően. A károk mértékéről itt még nincs hír. Massachusetts állam amúgy is csak a szélét kapta a viharnak, ennek megfelelően a bostoni MBTA járatai ma reggel rendben elindultak, bár az elővárosi vonatokon 15-20 perces késésekről számolnak be.
A washingtoni metróhálózat is leáll, de a lehangoló kinézetű, brutalista építészeti stílusban épült állomásokat cinikusan szólva talán jobb is lenne, ha tönkretenné a vízbetörés
A bostoni Logan repülőtéren készült felvételen a Virgin Atlantic légitársaság Londonban induló Airbus-a mögött a távolban már felsejlik az óceán. Mivel a repülőteret körülveszi a víz, jó eséllyel komoly károkat szenved majd a létesítmény
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Magyarics Zoltán