A GE török partnere, a Tülomsaş gyár az InnoTrans-szereplés után a hétköznapokban is aktív. Reményeik szerint még idén megegyeznek a török vasúttal egy 20 darabos széria szállításáról, egy demonstrátor gép pedig Angliába költözött.
A török Tülomsaş-gyár még 2008-ban kötött együttműködési megállapodást a GE-vel, mely szerint a cég Eskisehir-ben lévő gyárában GE-részegységekből szerelnek össze mozdonyokat az európai, közel-keleti és észak-afrikai piacok számára. Az első, európai űrszelvényhez igazított járműszekrénnyel készült PowerHaul-mozdonyt (a GE-típusjelölés szerint PH37ACai típus) a berlini InnoTrans-on mutatták be, az első európai megrendelő, a Heavy Haul International színeiben. Az első fecske ezt követően a GE amerikai gyárába utazott tesztelésre. Eközben készült egy brit űrszelvényhez méretezett gép is a Tülomsas-nál, a Freightliner cég színeiben üzemelő, amerikai gyártású 70-es sorozat folytatásaként. Ezt a gépet eddig a török vasút (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları, TCDD) tesztelte, most pedig a szigetországba szállították bemutatógépnek. A Railway Gazette híre szerint a TCDD-nél végzett tesztek eredményeként a Tülomsas még idén számít a török vasút megrendelésére, várhatóan 20 PowerHaul gép erejéig.
A berlini InnoTrans-ra a már török gyártású PowerHaul-egység érkezett, útban a gyárból a GE amerikai telephelyére, ahol további tesztek várnak a gépre
A cselekmény másik szála az Egyesült Királyságban fut. Az eddig a TCDD-nél használt, brit piacra tervezett, Törökországban összeszerelt PowerHaul-gép a még amerikai gyártású 70-es sorozat itt üzemelő 20 gépe mellé érkezett újoncnak. Ezzel a géppel további megrendelőket szeretne meggyőzni a GE. A kontinenssel szemben a szigetországban már komoly múltja az amerikai dízelgépeknek, mivel General Motors Electro-Motive Division által gyártott 66-os sorozat számos társaság flottájának megbízható tagja, sőt, a Freightliner lengyel leányvállalata is használ ilyen gépeket. A GM-EMD tengerentúli piacvesztésével párhuzamosan az amerikai gépekre vonatkozó európai igényeket főképpen a GE elégítheti majd ki. A fő érv az új PowerHaul-gépek mellett a hasonló mozdonyokhoz képest 9% körüli tüzelőanyag-megtakarítással kecsegtető GE Evolution sorozatú dízelmotor.
Magyarics Zoltán