Nem mondja fel a tarifaközösséget a BVG-vel a DB AG. A német vasút első embere, Rüdiger Grube megerősítette: semmilyen körülmények között nem mondjuk fel ezt a megállapodást. Nemrégiben a BVG is azt lebegtette: kilép a tarifaközösségből, ha nem gondolják át a közlekedésre szánt pénzek felosztását.
Berlinben és Brandenburgban a városi és elővárosi közlekedésben a menetjegyeket a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg bocsátja ki és egyben látja el a tömegközlekedési szolgáltatásokat megrendelő szervezet feladatait. A menetdíjakból befolyó bevételt pedig arányosan osztja el a szolgáltatásokat teljesítő vállalatok között. A VBB a közelmúltban úgy határozott, hogy új megállapodást köt a menetrendváltással a részes közlekedési vállalatokkal eme felosztás rendszerének megváltoztatása miatt. Az újonnan szabályozott rendszer szerint a BVG közel hat millió euróval (1,7 milliárd forinttal) kapna kevesebbet a mostani költségtérítéshez képest. Emellett a berlini S-Bahn bevételei is csökkennének: nagyjából három millió eurót (855 millió forintot) bukna el a gyorsvasút éves szinten. Ezek a pénzek ugyanis közvetlenül a tartományokhoz, azaz Berlin és Brandenburg kasszájába kerülnének.
A menetdíj-bevételek újfajta felosztása hátrányosan érinti az S-Bahn-t...
A BVG egy belső dokumentum szerint a tarifaközösség felmondását helyezte kilátásba e lépés miatt. Igaz, ugyanezt a lépést fontolgatta az S-Bahn Berlin GmbH is, amelyik pedig a DB AG leányvállalata. Az S-Bahn egyébként is komolyan érintené a változás: a jövőben Berlin és Brandenburg területén is egységes lenne az ellentételezés mértékének kiszámítása: mindkét területen jóval több pénzt kapnának a teljesített kilométerek és jóval kevesebbet az elszállított utasok száma után – ahogy ezt Brandenburg tartományban már most is alapul veszik a közszolgáltatás ellenértékének kiszámításakor. Mindez azt jelenti, hogy az S-Bahn éves szinten a teljes közszolgáltatási volumen után 25, a BVG pedig 34 millió euróval (azaz 7,2 illetve 9,7 milliárd forinttal) kevesebbet kapna a jelenlegi helyzethez képest. Érdemes megjegyezni: a BVG jelenleg éves szinten 425 millió eurót kap a munkájáért cserében – ez közel 121,1 milliárd forintnak felel meg.
A BVG sokat bukik az új menetdíj-felosztási rendszeren és ez komoly pénzeket von el általában a közszolgáltatás ellentételezéseként kapott forrásokból is
A BVG mindezek fényében kilátásba helyezte a VBB-ből való kilépését. A városi közlekedési cég jelzi a VBB-hez eljuttatott levelében: az elmúlt években nagyságrendekkel megbízhatóbban teljesített, mint akár az S-Bahn, sőt, az gyorsvasút krízise idején pont a BVG segített fenntartani a szövetségi főváros közlekedését.
A VBB részéről azonban a BVG álláspontját üres fenyegetésnek vették. A működési területükön az ő olvasatukban ugyanis senki sem kérdőjelezte meg az egységes tarifa megmaradását. Hans-Werner Franz, a közlekedési szövetség vezetője úgy fogalmazott: az utasok eddig és ezen túl is egy jeggyel vehetik igénybe a közlekedési szolgáltatásokat. A BVG olvasatában azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet: szerintük ugyanis a megállapodás egyoldalú felmondásával nem kötelezhetők arra, hogy elfogadják a más vállalatok által kibocsátott menetjegyeket.
Ha a BVG kilép a VBB tarifaközösségéből, akkor a metróra (és a buszokra, villamosokra) külön jegyet kell majd váltani – ez pedig az utasoknak hátrányos
A helyzet rendezésébe bekapcsolódott a politika is: a városvezetés részéről az SPD-s Michael Müller, a közlekedésért is felelős városi szenátor (tartományi közlekedési miniszter) jelezte: mindent megtesz annak érdekében, hogy november közepére megállapodás születhessen a vitás kérdésben. A politikus szerint a BVG nem bukhatja el a bevételeit: ha valaki sokmillió utast szállít, akkor annak meg ki kell fizetni az ellenértékét – fogalmazott. E nézetet erősíti a város kormányzó polgármestere, Klaus Wowereit is.
Mindeközben október 22-én a BVG felügyelőbizottsága – amelyet Ulrich Nußbaum, a város pénzügyi szenátora vezet – elfogadta azt a javaslatot, aminek értelmében felhatalmazzák a BVG-t, hogy felbontsa a menetdíjbevételek elosztásáról szóló szerződést. Ez pedig végső soron azt jelentheti, hogy külön tarifa lehet érvényes a BVG járataira és egy másik a közlekedési szövetség kereteiben működő járatokra.
Az S-Bahn kompromisszumos javaslata is hátrányos a BVG-re nézve
Rüdiger Grube, a DB AG első embere a CDU október 29-én tartott sajtóreggelijén azonban úgy fogalmazott: a német vasút (és így az S-Bahn) semmi szín alatt nem hagyja el a közlekedési szövetséget és nem mondja fel a tarifaközösséget. Ezt az ötletet butaságnak tartja a csúcsvezető és elvetette még a gondolatát is. Érdemes azonban azt megjegyezni, hogy az S-Bahn javaslata a menetdíj-bevételek felosztására továbbra is hátrányosan érintené a BVG-t és ebben további konfliktusok rejlenek. A vasút első embere azt javasolta, hogy a különféle, sajtón keresztüli üzengetések helyett próbáljanak leülni egy asztalhoz az érdekelt felek és békés körülmények között rendezzék a nézeteltérést.
Érdemes azonban megjegyezni itt is: a menetrendváltástól a DB Regio vonatainak fedélzetén nem árulnak VBB-s jegyeket. Azokat előre meg kell váltani, december 9-étől a vonaton ugyanis csak indokolt esetben vagy pótdíj ellenében lehet megvásárolni a közlekedési szövetség által kibocsátott menetjegyeket.
Halász Péter