2012. 10. 05.

Bővülő nosztalgiaflotta

Tovább bővül az üzemképes nosztalgiabuszok flottája. A berlini Traditionsbus e.V. ugyanis egyből két emeletes buszt újít fel. A kocsik nemrégiben még utasforgalomban közlekedtek, de mára  már teljesen eltűnt a BVG állagából az MAN és a Waggon Union együttműködésében kifejlesztett SD202-es típus.



Mindenek előtt érdemes megjegyezni: Berlinben a BVG nem (csak) a gyári típusjelzést használja a buszok azonosításához. A helyi buszbarátok körében is inkább a busz jellegéből és beszerzési évéből adódóan képzett sorozatjelzést alkalmazzák, így mi is ezt tesszük. Az MAN és a Waggon Union által közösen fejlesztett SD202-es típusú emeltes autóbuszok Berlinben, akkor még a nyugat-berlini BVG-nél a D86 és D92 közötti sorozatjelzést kapták. Az egyes sorozatok között, bár egy típusba tartoznak lehetnek eltérések: például az ajtóműködtetésben vagy éppen a vezetőasztal kialakításában.
Az utolsó évek... 2008-ban a 285-ös viszonylaton még szolgáltak SD202-esek
A BVG nem is olyan régen, 2009-2010 során vonta ki a típust a forgalomból. A kéttengelyes emeletes buszok ezután szépen csendben elvoltak a garázsok mélyén és szerte Európában különféle városnéző-járatok járműveiként. Az igazi világhírt, talán mondhatjuk így, az OMSI hozta meg számukra, ahol az előddel, az SD200-asokkal együtt a program alapjárművei közé tartoztak.
A régi autóbuszok megőrzésével foglalkozó Traditionsbus e.V. is vásárolt néhány példányt és most két kocsi felújításába fogtak bele. A 3680-as azonosítószámú kocsi a D88-as sorozat tagja, míg a 3708-as a D89-es sorozatban került a BVG-hez. Előbbi a legutolsó üzemi állapotában kerül megőrzésre, tehát a modern sárga-fehér BVG-színekben és a Germanwings-t reklámozó feliratokkal. A másik kocsi, a 3708-as esetében ilyenről nincs információnk, az viszont biztos, hogy a járművek alapos külső-belső takarításon esnek át. Ez a 3708-as esetében azt is jelenti, hogy a felső szintről időlegesen kiépítették az üléseket.
2009-re az M21-es viszonylat lett az utolsó mentsváruk... Végül 2010-ben eltűnt mindegyik kocsi a menetrend szerinti forgalomból
(fotók: Halász Péter)

A felújítás végeztével két, viszonylag modern és megbízható nosztalgiabusz áll majd a Traditionsbus e.V. rendelkezésére, amelyek könnyen lehet, hogy felbukkannak majd a neves 218-as viszonylaton is.

Halász Péter