Régóta lebegtetik a bécsi Simmering városrész villamosviszonylatainak átszervezését és átnevezését. Előbbiből a december 9-i menetrendváltástól lesz kézzelfogható valami; utóbbi (talán szerencsére?) elmarad. A 71-est egyik végén hosszabbítják, másik végén rövidítik, a 6-os pedig déli végén hosszabbodik majd a 2012-2013-as menetrendi évadban. Ráadásul a Hauptbahnhof is villamosvasúti kapcsolatot kap majd.
A „Ringkonzept” 2008. október 26-i életbe lépése óta nem szervezték át ilyen alaposan Bécs villamosközlekedését, mint most. Az intézkedés ugyan csak három viszonylatot érint, de nagyon sok utas számára lehet kedvező vagy éppen kedvezőtlen hatása.
A Wiener Linien új koncepciója a simmeringi villamosok vonalvezetésére. A 71-es rövidül, viszont a belvárosban több viszonylatot is elérhetnek a járattal utazók
(grafika: Wiener Linien / APA)
(grafika: Wiener Linien / APA)
A Wiener Linien ugyanis a kerületi elöljárókkal egyetértésben átszervezi a 6-os és a 71-es villamos forgalmát. Jelenleg a 6-os villamosok a Burggasse, Stadthalle metróállomástól a Westbahnhof és a Matzleinsdorfer Platz érintésével jutnak el Simmeringhez; illetve reggel 7 és este 19 óra között tovább, a központi temető (a Zentralfriedhof) 3-as kapujához. A viszonylat a város egyik leghosszabb menetidejű villamosjárata a maga 46 percével, ráadásul munkanapokon 7 és este 18:03 között 3-6 percenként indulnak a kocsik.
A 6-os villamos éppen nem a legmegbízhatóbb járata az osztrák fővárosnak. Vajon rosszabb lesz a helyzet vagy sem, ha nem csak a temetőig, hanem Kaiserebersdorfig jár majd?
A 71-es villamos ma is szép darab: a Schwarzenbergplatz és Kaiserebersdorf közötti táv leküzdésére – papíron – 35-37 percre van szükséges. Csúcsban 3-6 percenként indulnak itt is a szerelvények, hiszen a vonal Kaiserebersdorf, illetve Simmering mellett St. Marx városrészt is kiszolgálja, az egykori Marhavásártéren (Viehmarkt) lévő irodaházakkal egyetemben.
A 71-es villamos tulajdonképpen most is versenyképes. Vajon jobb lesz, ha visszavágják a temetőig?
A Wiener Linien új koncepciója szerint a 6-os villamos a jövőben teljes üzemidőben a Burggase, Stadthalle és Kasierebersdorf között járna majd, így több sűrűbb villamosvasúti kapcsolatot biztosítva a Bécs dél-keleti részén élők számára. A Wiener Linien közleményében jelzi: az erősen terhelt Kaiserebersdorf és Simmering metróállomás közötti szakaszon így jelentős mértékben növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya. Igaz, ezek befogadóképességével némi gond van, amire már a közlekedési társaság is rájött és új megoldásokat tesztel a város másik felén.
A Wiener Linien szerint az átszervezés után Kaiserebersdorfban nagyobb lesz az alacsonypadlós villamosok aránya
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a 6-os villamos már csak a jelenlegi hosszúsága miatt is rendkívül zavarérzékeny járat. Favoriten városrészben zsúfolt utcákon haladnak a viszonylat járművei, a Reumannplatz környéke pedig csúcsidőben kicsit kaotikus. A villamosok menetrendje rendszeresen felborul kisebb-nagyobb mértékben, és ez a zavarérzékenység nem tesz jót Kaiserebersdorf kiszolgálásának, amely az egyetlen villamosvonalat leszámítva csak autóbuszokkal érhető el a város többi része felől.
A 6-os villamos nyújtotta előnyökért cserében viszont elveszik a Kaiserebersdorf és a belváros közötti kapcsolat, ugyanis a 71-est visszavágják a 6-os mai végállomásához, a Zentralfriedhof 3. Tor-hoz. Ráadásul a 71-es még attraktívabbá válhatna az utasok számára, ugyanis december 9-étől a belső végállomása a Schwarzenbergplatzról a Börséhez kerül át. A villamosok így egy fél Ring-kört teljesítve további viszonylatokra kínálnak átszállási lehetőséget, amely valóban vonzóvá teheti a piros szerelvényeket.
A Ring Opera és a Parlament (képünkön) közötti szakaszán négy viszonylattal enyhítenének az egyébként valóban komoly zsúfoltságon
Tegyük hozzá, a teljes távot végigutazók száma jelenleg elenyésző, a 71-es villamos utazóközönsége jellemzően a St. Marx megállóhelyen és az U3-as metróra átszállást biztosító Simmering megállóhelyen illetve környékén is kicserélődik, tehát utasforgalmi szempontból a 71-es északi és déli végei szinte két külön járatnak számítanak. A változtatást alátámasztják a jelenlegi és jövőbeni menetidők is: egy Kaiserebersdorf–Schwarzenbergplatz utazás a 71-es villamossal 37 percet jelent. Az új rendszerben azonban érdemes lesz a 6-os villamossal Kaiserebersdorfból csak a metróig bejönni (17 perc) és Simmeringnél átszállni az U3-as metróra, majd azzal a Stubentorig menni (11 perc, további öt percet számolunk az átszállásra és a várakozásra), majd onnan a Schwarzenbergplatz, a villamos mai végállomása öt perc átszállás és 3 perc villamosozás után összesen 41 perc alatt lesz elérhető...
A Schwarzenbergplatznál lévő végállomásra érkezik a 71-es viszonylaton közlekedő E2+c5 szerelvény. Decembertől ez már a múlt...
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
A Ringen közlekedők számára viszont előny lehet a 71-es hosszabbítása: az Opera és a Parlament között négy viszonylat (1, 2, 71 és a D) közlekedik majd, a mainál valamivel sűrűbb követést és nagyobb férőhelykapacitást biztosítva.
Azt sem árt megjegyezni, hogy a viszonylatok átszervezése nem igényel érdemi infrastrukturális beruházást, hiszen a végállomások adottak, ráadásul a Börsénél csak havária esetén és nosztalgiavillamosokkal használják a meglévő fordítási lehetőséget.
Viszont egy dolgot nem árt megjegyezni: egyelőre nincs terítéken sem a D viszonylat átnevezése 4-esre, sem pedig a 71-es 3-asra való átkeresztelése.
Viszont egy dolgot nem árt megjegyezni: egyelőre nincs terítéken sem a D viszonylat átnevezése 4-esre, sem pedig a 71-es 3-asra való átkeresztelése.
A Schwarzenbergplatznál lévő végállomásról fordult ki az E2+c5-ös szerelvény. December 8-án teszi ezt utoljára, másnaptól már a D-hez hasonlóan a kép bal széle felől fordul a térre a szerelvény
Ha már menetrendváltás: december 9-étől átkerült a D jelzésű villamos végállomása a mostani helyéről (az egykori Südbahnhof melletti végállomásról) az aznaptól üzembe kerülő Hauptbahnhof keleti kijáratához. Ugyancsak változik ennek megfelelően a környéken közlekedő 13A és 69A autóbuszok vonalvezetése is. És ha már Hauptbahnhof: érdemes megemlíteni azt is, hogy az állomásnevek közül is eltűnik a régi Südbahnhof neve. A mostani Südbahnhof (Schnellbahn) gyorsvasúti megálló december 9-étől a Wien Quartier Belvedere nevet viseli majd.
A D viszonylat végállomása az egykori Südbahnhof melletti hangulatos hurokból az új főpályaudvar keleti bejáratához kerül december 9-étől
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
A 13A mellett a 69A buszviszonylatot is átszervezik, hogy érintse az új főpályaudvart. Itt még a bontás alatt álló régi Südbahnhof épülete mellett robog a viszonylat egyik kocsija
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
Végül egy igazán apró változásról se feledkezzünk meg: a 74A autóbusz a Wien Mitte állomás feletti épületen végzett munkák befejezésével december 8-ától ismét a Stubentorig közlekedik majd.
Halász Péter