2012. 09. 11.

Villanybusz Bécsben

A felsővezetékről akár azt is gondolhatnánk, hogy a trolibuszok tértek vissza az osztrák fővárosba. Nem egészen erről van szó, hanem arról, hogy a belvárosi minibuszos vonalak új járműveket kapnak. A korábbi belsőégésű motorokkal hajtott kocsik helyett tisztán villamos üzemű kocsik veszik át az uralmat a 2A és a 3A viszonylaton.




A Wiener Linien a belvárosi 2A és 3A autóbusz-viszonylatokra új autóbuszokat szerzett be. A Rampini Ale Elektrik gyártotta kocsik felsővezetékről töltődnek menet közben. Az új buszok a korábbi Volkswagen-Kustenits kocsikat váltják a viszonylaton. A sajtó képviselőinek már bemutatták az új járműveket, a nagyközönség pedig a szeptember 15-i Tramwaytagon találkozhat az új kocsikkal.
Az új városi autóbusz. Tisztán villamos üzemű a Rampini és a Siemens közös „gyermeke”

A végállomási töltéshez ilyen áramszedőket kapott a kocsi

A Wiener Linien a közelmúltban már kiépítette a végállomási töltődéshez szükséges felsővezetékeket és az új buszok folyamatosan állnak forgalomba a két viszonylaton. A harmadik, belvárosi autóbusz-viszonylaton, az 1A jelzésű járaton továbbra is nagy buszok, csekély károsanyag-kibocsátású MAN Lion's City-k közlekednek.
A végállomások mellett pedig a kocsik honos garázsában, az idei Tramwaytagnak otthont adó Spetterbrücke telephelyen is lesz egy töltőállomás, azt e sorok megjelenésekor kell átadni a Wiener Linien számára. A kocsik napközben, a végállomásokon gyorstöltéssel 15 perc alatt tölthetők fel. A garázsban éjszaka pedig lassú üzemmódban töltik fel a kocsi energiatárolóit. Érdemes megjegyezni, hogy a kocsi klímája és fűtése is tisztán elektromos üzemű, a Wiener Linien szerint ez igazi különlegesség.
A Rampini és a Siemens közös munkájának eredményeként megszületett buszok üzemeltetése során a Wiener Linien úgy számol, hogy mintegy 20%-os energiamegtakarítást érhetnek el azáltal, hogy a fékezéskor keletkezett villamos energiát tárolni tudja a kocsi és később fel tudja azt használni.
A 7,72 méter hosszú busz 2,2 méter széles, összesen 44 utast képes befogadni: 9 ülőhelye és 35 állóhelye van (a jelenlegi Volkswagen-Kustenits minibuszokban 17 ülő és 10 állóhely van). A jármű egy feltöltéssel 150 kilométert tud megtenni. A motorok teljesítménye állandó teljesítménye 85 kW, órás teljesítménye 150 kW, az akkumulátorok kapacitása 150 kWh, teljes feltöltésükhöz két óra szükséges.
Az első busszal az oktatómenetek várhatóan csütörtökön kezdődnek meg a 2A busz vonalán.
Az új busz a politikának is témát adott. A bécsi zöldpárti frakció közleményében üdvözölte a környezetbarát buszok bevetését, azonban jelezték: nem értenek egyet a két érintett viszonylat, a 2A és a 3A rövidítésével, átszervezésével, amelyet az év elején vezetett be a Wiener Linien, ugyanis sok nehezen mozgó, idős ember közlekedését nehezítették meg így.
Szokatlan lesz a nagyobbacska kisbusz a Volkswagen-Kustenitsek után
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.