Nemrégiben foglalkoztunk a bombamentesítés miatt elrendelt komoly horderejű 100-as vonali vágányzár meghosszabításának hiányos kommunikációjával. Most itt a következő gyöngyszem, ezúttal a 120-as vonalról! Tényleg létezhet két, egy időben érvényben lévő vágányzári hirdetmény eltérő tartalommal?
Az egész egy csendes őszi napnak indult a 49-es számú Railjet fedélzetén. Az ÖBB azt a szívességet is megtette, hogy 4 perccel korábban adta át a határon a belépő vonatot. A Keletibe minimális, 3 perces késéssel értünk, ami láthatóan komoly meglepetést okozott, mert a bejáraton megfogták a szerelvényt, mely így 12:49 helyett 12:54-kor koppant a bakon. Sebaj, időnk mint a tenger, a csatlakozó (ilyen a Keletiben persze hivatalosan nincs) vonat 13:10-kor indul. Ekkor azonban megszólal a hangos, és a 377-es számú Maros IC-t 12:55-re az 1. vágányra „azonnal indul” jeligére bemondja. Mi folyik itt?
Tulajdonképpen csak a szokásos: a különféle menetrend-módosítások és pótlékok erdejében elveszett a testület. Mert ugyan a MÁV-Start honlapján a „Hírek” rovatban egy sor sincs negyed órával korábban induló vonatokról, és a sajtólistára sem ment ki a hirdetmény, ami 15 perccel korábbi módosított indulások esetén nem lenne célszerűtlen. A honlap mélyebb zugaiból, nevesül a vágányzárakat felsoroló oldalról viszont már kiderül, hogy ilyen módosítás bizony van.
A baj csak annyi, hogy ezen oldal szerint a 120a vonalon egyszerre két módosítás van érvényben: egy szeptember 1-től 22-ig, a másik pedig 8-tól 14-ig, természetesen eltérő tartalommal. Létezik ilyen? Természetesen nem, de hogy ezt megtudjuk, meg kell nyitnunk az első és a második hirdetményt is. Bizony, a második módosítás időtartamát körülöleli az első érvénytartama, melyet a kérdéses szeptember 8-14 időszakra hatályon kívül helyeznek. Azaz nem is, mert az első nem 1-22. között tart hanem két részletben, 1-2. és 15-22. között. Magyarra fordítva szeptember 3-7. között nincs is módosítás, hiába ír az összesítő oldal ilyet. Világos és könnyen követhető, igaz?
Bár sok vágányzár kerül a hírek rovatba, ez most nem vitte át az ingerküszöböt, pedig számos nemzetközi vonat negyed órával korábban indul a Keletiből. Érdekes, hogy a Belgrád - Bukarest közötti vonatlemondás itt van, de azt, ami a Budapest - Szolnok vonalon történik, azt máshonnan kell előásni...
Az egyáltalán nem könnyen megtalálható vágányzári összesítő oldalon úgy tűnik, mintha a 120a vonalon egyszerre két módosítás is érvényben lenne
Hogy a történet még szebb legyen, a bécsi indulás előtt éppen a biztonság kedvéért megnéztem az ÖBB Scotty okostelefonos alkalmazásában (mely a német vasút HAFAS menetrendi adatbázisból dolgozik) is a 377-es indulását, 13:10-et írtak. A 12:55-kor mégis elment vonat végének megtekintése után a Keletis Ügyfélszolgálaton azt válaszolták, hogy a MÁV-Start pedig biztosan leadta a módosításokat a DB felé is. Ez az a pont, amire személy szerint nem mernék mérget venni az előzmények ismeretében, de tegyük fel, hogy így van! Még az is lehet, hogy a német vasutasok egyszerűen nem tudtak kiigazodni a két egymásba ágyazott vágányzáron. Az ügy pikantériája viszont, hogy pont nemzetközi vonatokat is érint, ugyanis a MÁV-Start ügyfélszolgálatain is előszeretettel használják a DB keresőjét nemzetközi keresésre, mert az ELVIRA csak a határig mindenható. Csak nehogy belenyúljanak ugyanebbe a hibába, és az Erdélybe tartó utas a Keletiben csak hűlt helyét találja a Pannoniának, a Kőrösnek vagy a Marosnak. A 738-as gyorsot és a Transsylvaniat is érinti a módosítás, és az utóbbi kivételével mindegyiknek van csatlakozása Bécs felől.
A DB menetrendi keresője szerint nem 12:55-kor, hanem az eredeti, 13:10-es időpontban indul a Maros
Az ELVIRA adatbázisa szerencsére tudja a módosítást – de sok ügyfélszolgálati irodán a DB keresőjét használják nemzetközi vonatokra
A történet szerencsére ezúttal vidáman végződött. Miután a Körvasúton terelt, Keletiben elbukott Maros IC még egyszer elparádézott az orrom előtt Zuglóban, a 614-es záhonyi IC villámkezű vezére jóvoltából hajszálnyival a hivatalos idő előtt értünk Szolnokra, és egy nagy rohammal sikerült bevenni a „felsőbb segítséggel” visszatartott csatlakozást. Kár is lett volna a szombat-vasárnap leutazott közel 2000 kilométer utolsó 30-as szakaszán elbukni a tervet egy kis vágányzári hirdetményes káosz miatt... De miért van az, hogy egy két átszállásos vasúti úthoz már gerincvelői reflexből kell különféle vészforgatókönyveket kidolgozni?
Az ügyben MÁV-csoport véleményét is kérni fogjuk, reményeink szerint ezt az olvasókkal is megoszthatjuk majd.
Magyarics Zoltán