Az elmúlt években az európai vasutak korszerű, új cégemblémákat vezettek be. Ezek kialakításánál az volt a követelmény, hogy messziről, még haladó járműveken is jól felismerhetők legyenek. A MÁV járművein az eddig használt cégjel, az UIC által megkövetelt négyszögbe elhelyezve nem felelt meg ennek a követelménynek, mert azt csak közelről, álló helyzetben lehetett felismerni.
A Magyar Iparművészeti Főiskola végzős hallgatója, Szalai István készítette a MÁV vállalati jellegét meghatározó, egységes emblémáját, amely dinamikus és szimmetrikus folthatásával még haladó járművön is jól megkülönböztethető, felismerhető.
Az új embléma sűrített információ, amely egyszerű eszközökkel fejezi ki a szárnyaskerék hagyományát, a tevékenység jellemzőit; a mozgást, sebességet, a gördülést és a sínpálya párhuzamosságát. Ugyanakkor a többi vasút emblémájától eltérő és sajátos alakkal rendelkezik. A betűs embléma kifejezési forma nem a legcélszerűbb, nem is indokolt, mert a pályaszámnál és a feliratozásnál szerepel a tulajdonos vasúttársaság jelzése.
A járművekre 300-500 mm-es méretben fogják a MÁV új emblémáját felfesteni.
A MÁV új emblémájának egyik első nyilvános megjelenése
A manapság, közel negyven év után is alkalmazott emlemeket logó
A szöveg megjelent a Vasút című lap 1972. évi 12. számában.