2012. 09. 10.

Újrahangolás

Aki járt már Bécsben és utazott netán a Wiener Linien járművein, annak biztosan ismerős a hang. Egy idő után pedig az ember csak elkezd érdeklődni a hang eredete iránt is. Sokféle hiedelemmel ellentétben Bécsben nem gép, hanem egy ember mondta fel a megállók neveit. Az úr neve Franz Kaida.

Ám ez a korszak már nem tart sokáig. Az „égi hangot” kölcsönző Franz Kaidát nyugalmazza a Wiener Linien. Igaz, korábban is megtették ezt már, mivel a hangbemondások mellett a társaság biztonsági főnöke is volt a jellegzetes hangú férfiú. Hangja összeforrt Béccsel: 1968 óta kölcsönzi hangját valamennyi, a Wiener Linien és jogelődje, a Wiener Stadwerke – Verkehrsbetriebe által üzemeltetett járműnek. Már persze csak annak, amelyiken nincs kalauz, ugyanis a gép hangosbemondások a kalauz nélküli közlekedéssel terjedtek el az osztrák fővárosban.
Franz Kaida 1968 óta a Wiener Linien hangja. Karrierje 2012-ben véget ér – sajnos...
(fotók: W24)

Több mint negyven év után vesz búcsút Franz Kaida és hangja a bécsi tömegközlekedéstől. A Wiener Linien, bátran állíthatjuk, forradalmi lépésre szánta el magát, amikor elhatározta: a jövőben új hang mondja be a megállókat és az átszállási kapcsolatokat a járatain. A váltás végülis időszerű: Kaida úr idén hetven esztendős és a Wiener Linien szeretné megoldani a jövőben is a hangosbemondások felvételét. Ennek érdekében, követve a nemzetközi trendeket, egy női hangot szeretnének bevezetni, megőrizve a bécsi tájszólás jellegzetességeit. Ráadásul az új hanghoz angol nyelvű bemondások is társulnak, mert úgy véli a cégvezetés, hogy a németet nem értik a turisták, márpedig erre szükség van egy fontos turisztikai célpont esetében. A hírek szerint angolul ugyanaz a hang mondaná fel a fontos információkat, mint németül – kérdés, mennyire lesz németes akcentusa a hangját kölcsönző hölgynek.
Tegyük hozzá: Bécsben most is van női hang a közlekedésben – és akkor nem csak az utastájékoztató diszpécserre gondolunk. A metrón a „Zurückbleiben bitte!” és a „Zug fährt ab!” hangokat, valamint az e bemondások jelentőségére a figyelmet felhívó szöveget egy kellemes, bécsies női hang mondja, amely nem mellesleg egy metróvezető hölgyhöz tartozik.
Az U1-es metró hangosbemondó szövege abból az időből, amikor még csak Kagranig jártak a vonatok

Hogy milyen legyen a Wiener Linien új hangja, arról az utasok dönthetnek: szeptember 10-étől két hétig lehet szavazni az új hangra a közlekedési társaság honlapján. Wiener Linien jelezte: a kiválasztott hangot még idén hallhatják az utasok a teljes hálózaton.
Az 5-ös villamos hangosbemondásai nagyjából tíz évvel ezelőttről

A Wiener Linien közlése szerint a hangok cseréje része a „hangos identitás” kialakításának. A RegionalBahn annyit tesz hozzá, hogy pont Kaida úr jellegzetes orgánuma tette bécsivé a bemondásokat, azonosította (a jellegzetes gong mellett) a bécsi városi közlekedési társaságot, hiszen női bemondással oly’ sok helyen lehet találkozni – Franz Kaidából viszont csak ez az egy van. A bécsiek talán még fel sem fogták igazán, hogy mit is jelent a Wiener Linien ezen lépése, de könnyen elképzelhetőnek tartjuk, hogy ahogy Szalóczy Pál visszatért a budapesti metróra, úgy a sógorok is visszakövetelik majd Franz Kaidát a villamosokra, buszokra, metróra.
Így tehát mi is búcsúzunk és nagyon jó egészséget kívánunk a továbbiakra a jellegzetesen bécsi hangnak!
A 13A busz hangosbemondásai így szóltak nagyjából egy évtizede

Egy viszonylag friss bemondás az U2-es vonalról, 2008 elejéről, amikor még csak a Karlsplatz és a Schottenring között ingáztak a vonatok

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.