A történelem ismétli önmagát. E régi igazság bizonyosodik be ismét, ugyanis e sorok megjelenésekor javában tart már a bécsi Spetterbrücke autóbuszgarázsban az idei Tramwaytag. A Wiener Linien nyílt napját érdekes módon, pont öt esztendővel ezelőtt ugyancsak egy buszgarázsban rendezték: az akkor frissen átadott leopoldaui létesítménybe várták az érdeklődőket.
2007. május 19-éről 20-ára virradó éjjel kezdte meg működését Bécs legújabb és legmodernebbnek számító autóbuszgarázsa. A leopoldaui létesítmény afféle zöldmezős beruházásként jött létre annak idején, kapcsolódva az U1-es metró hosszabbításához Kagranból Leopoldauig. Emellett pedig az a szándék vezérelte a Wiener Linient, hogy az értékes ingatlanon fekvő Vorgartenstraße garázst bezárhassák, csökkentve a környéken lakókat érő terhelést.
A leopoldaui buszgarázs a térképen
A város szélén fekvő garázsra esett hát a választás, hogy megmutassák, mi is rejlik a színfalak mögött. Bár villamost egy darabot sem találunk, még a környéken sem (a 25-ös villamos 2006-ban szűnt meg), mégis tartalmas programot sikerült összeállítani a szervezőknek.
A ráhordó járatok egyike az Österreichische Omnibusmuseum egyik Gräf&Steyr LU-ja volt. A kocsitípus az ezredfordulói meghatározó darabja volt a bécsi autóbuszparknak. Az utolsó kocsi 2007 májusában búcsúzott a menetrend szerinti forgalomból
A lepoldaui metróállomás és egyben P+R parkoló mellett robog a kultikus bécsi busz
A Tramwaytag állandó résztvevője a Wiener Lokalbahnen. 2007-ben stílszerűen busszal érkeztek a WLB-sek. Azóta a WLB a bécsi buszüzemét eladta a Gschwindlnek, ez a kocsi is átkerült hozzájuk
A „Donaubus” elmaradhatatlan résztvevője a buszos rendezvényeknek. A kocsi 1976. augusztus 1-jén hajnalban éppen a Reichsbrückén haladt át, amikor a híd leszakadt. A járművet később kiemelték a Dunából és helyreállították
A modern példányokat is megnézhették az érdeklődők. Itt éppen egy Volvo alvázra épített Gräf&Stift NG 235 típusú kocsi tölti pihenőjét
A csarnokokban a buszok a hétvégi pihenőjüket töltötték. A bejárathoz legközelebbi csarnokban pedig a catering-rész és a bolhapiac kapott helyet a színpad mellett
Ez a kocsi éjszaka láthatóan az N25-ös viszonylaton dolgozott
A szabadtéri tárolón is volt néhány csemege. A képen például egy, az előbb látott kocsiknál valamivel fiatalabb, a második alacsonypadlós generációhoz tartozó MAN NG 243-as látható
Javítás alatt álló vagy arra váró Gräf&Steyr NG 235-ösök töltik az idejüket az udvaron
Anyagszállító és egyben vontatóként is szereplő Steyr-teherautók az udvaron
A Gräf&Steyr LU 200-asokat a kép készítésekor még nem régen, 2007 májusában vonták ki a forgalomból. A buszvezetők oktatására azonban még jó ideig használták a képen látható példányt
Az élet nem állt meg a rendezvény idején sem. A képen éppen üres ugyan a buszgarázs gázkútja, de a kocsik jöttek-mentek itt is. A Wiener Linien saját autóbuszai folyékony földgázzal üzemelnek a környezet minél kisebb terhelése érdekében
Pihenőjüket töltő autóbuszok a középső udvar felől fényképezve. Előttünk a tárolócsarnokok, hátunk mögött pedig a csak vezetéssel látogatható járműjavító rész fekszik
A korábban már látott LU 200-as mellett ez a Gräf&Steyr NL 205-ös is a buszgarázs és a metróállomás között ingázott
A harmadik kocsi pedig egy MAN NL 243-as volt az ingajáraton
A bécsiek egyik kedvence, a Gräf&Stift DD U10 H típusú emeletes busz. A háromtengelyes kocsi a belvárosi, korábban villamosokkal kiszolgált, nagy forgalmú autóbuszvonalakon közlekedett. Jellegzetes vonaluk volt a 13A és az 59A viszonylat
Az előbbi emeletes típust váltotta az MAN-alapokra épülő Gräf&Stift DDH 200/43/16 típus. Az 1977-ben forgalomba állított járműtípus ugyancsak a 13A és az 59A jellemző kocsija volt. A 13A viszonylatról búcsúztak 1990. június 30-án.
A két emeletes busszal az érdeklődők (akik szép számmal voltak, ez látszik a kocsik zsúfoltságán is) a garázson belül tehettek egy kört
Végezetül pedig következzen még egy kép az ingajáraton közlekedő LU 200-asról
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter