2012. 09. 07.

TEE Rheingold – mozdony nélkül

A hétvégén ismét útnak indul az év végén ebben a formában biztosan megszűnő TEE Rheingold. A híres német nosztalgiavonat ezúttal Ausztriába látogat – de a megszokott mozdonya nélkül. Jelenleg csak egy hadrafogható 103-as, de az sem közlekedhet...




A hétvégén Pörtschach am Wörthersee lesz a TEE Rheingold úticélja. A híres német nosztalgiaszerelvényt azonban nem a megszokott mozdonya, valamelyik (pontosabban jelenleg az egyetlen) üzemelő 103-as húzza majd. Hiába üzemképes ugyanis a 103 235-ös, a Profitcenter TEE Rheingold, azaz a vonatot üzemeltető szervezeti egység rendelkezésére nem közlekedhet a jármű.
2009 áprilisában Magyarországra is eljutott a TEE Rheingold. A nosztalgiavonatot Ausztriában még a 103 235-ös továbbította. Itt éppen a hazainduláshoz készülődik a vonat a bécsi Franz-Josefs-Bahnhofon

Legutóbb májusban tett egy ausztriai körutazást a vonat, akkor a 103-as vontatta a szerelvényt. Jelenleg azonban – ismerve a profitcenter megszűnését és a többi 103-as körüli helyzetet – aligha egyhamar tehet hasonló kanyart a híres szerelvény, élén az 1970-es évek óta a DB emblémájává vált mozdonnyal.
A mostani kanyarban a DB AG és az ÖBB megszokott mozdonyai továbbítják majd a nosztalgiavonat szerelvényét.
Jelenleg a 103 235-ös mellett még egy 103-as üzemképes: a 222-es a DB Systemtechnik mozdonya mérővonatokkal közlekedik szerte Németországban.
Üzemképes lenne, de nem közlekedhet a 103 235-ös. Pedig 2009-ben még a bécsi Donauuferbahnhon robogott dél felé vonatával – itt éppen az S45-ös Schnellbahn-vonal végállomásán, a Handelskai megállón robog keresztül
(fotók: Magyarics Zoltán)

Végül még valamit érdemes megjegyzeni. Ha már „igazi TEE Rheingold” után sóvárgunk, bármennyire is tetszetős és kultikus gép a 103-as, az igazi mégiscsak egy E10.12-es vagy 1968 után 112-es sorozatú géppel lenne a vonat. A „Bügelfalte-E10-esek” 160-as tempóra alkalmas változata ugyanis a ma már nosztalgiaként működő „modern Rheingold” eredeti mozdonya. A 103-asok csak az 1970-es években kerültek a szerelvény élére.

Halász Péter