Kerek egy évszázada mutatták be az első nagy dízelmozdonyt. A „Diesel-Sulzer-Klose-Thermolokomotive” 1912. szeptember 11-én készült el a svájci Sulzer és a német Borsig kooperációjában a berlini Borsig-gyárban.
Igaz, az első próbamenetek megmutatták, hogy túl kicsire tervezték a hűtőket, így azokat át kellett építeni. A világ első nagy dízelmozdonyát végül 1913-tól tudták rendszeresen próbamenetekre használni. A próbamenetek során azonban az egyik henger megrepedt és az I. Világháború kitörése miatt nem került sor a javítására. Később pedig a mozdonyt selejtezték és elbontották.
Érdemes megjegyezni, hogy a mozdony beindítását sűrített levegővel végezték, 8-10 km/h-s sebességnél indult a dízelmotor, amely rendkívül lassú járású volt: alapjáraton 30, 100 km/h-s sebességnél pedig 304 fordulat jellemezte percenként. A motor teljesítménye az akkori adatok szerint 883 kW volt. A segédmotor, amely a jármű megindításában segédkezett, 184 kW teljesítmény leadására volt képes.
Halász Péter