Öt esztendővel ezelőtt készült képeket osztunk meg most olvasóinkkal. Bár ez az idő még nem túl sokat jelent, mégis ennyi idő alatt megannyi változást tapasztalhatunk, ha napjainkban látogatunk el azokra a helyszínekre, ahol a 2007. szeptember 1-jén készült képeink ábrázolnak. Induljon hát a képes időutazás!
A mostani körutazáshoz nem árt hozzáfűzni, így elöljáróban, hogy szállásunk abban az évben Berlinben volt. Így a nap ezúttal egy röpke négy és fél órás ICE-zéssel kezdődött. A berlini Ostbahnhofról 05:27-kor indult a vonat (két ICE 2-es szerelvény, amelyet Bielefeldben osztottak meg) és tíz óra előtt pár perccel szálltunk le Duisburg Hauptbahnhofon.
A borongós idő és a nem éppen baráti fények (no és különösen az aznapi kötött program) miatt csak egy erősen dokumentumértékű képpel tudjuk igazolni, hogy bizony megérkezett a RegionalBahn tudósítóit szállító ICE 2-es a duisburgo főpályaudvarra
Utazásunkat a föld alatt folytattuk tovább. Düsseldorfba innen az U79-es Stadtbahn-viszonylaton utaztunk. Ennek oka, hogy ha már láttuk az MSTS-hez készült pályát, akkor nézzük már meg valóságban is ezt a neves és ma már bizony ősi, ám színvonalas kiegészítőt – illetve a „modellt álló” vasúti pályát. A képen nem a vonatunk, hanem a duisburgi villamoshálózat egyik kocsija cserél utasokat a főpályaudvar alatti megálló alacsony peronnal ellátott részén. A fotós a magasperonon állva készítette a felvételt
Egy ugrás és máris Düsseldorfban vagyunk. Persze, itt is vannak virtuális párhuzamok: a Netz Düsseldorf hálózat szívéről beszélünk. A képen látható 423-as motorvonat az S11-es viszonylaton Bergisch Gladbachból érkezik Köln, Dormagen és Neuss érintésével Düsseldorfba
Az S1-es viszonylaton akkor (is) x-Wagenekből álló ingavonatk közlekedtek, amelyeket 143-as sorozatú gépek továbbítottak. Ebben az időszakban volt téma, hogy a közlekedési szövetség, a VRR szerződést bont a DB Regioval, mivel a vonatok külsején és a belső térben a takarítás finoman szólva is kívánnivalókat hagyott maga után. Erre ékes példa a képen látható Síntrabant, amelynek még a pályaszáma sem látszik a firkáktól. Mára a helyzet megváltozott, kemény szankciókkal vették rá a DB Regiot, hogy tegyék rendbe a járműveiket. Az akció sikeres volt
A DB Regio mellett az S28-as viszonylaton (Mettmann-Stadtwald–Kaarster See) már akkor is a Regiobahn szolgáltatott. A Talentek alapvetően azért nem a gyorsvasúti forgalomra készültek, de már évek óta kiválóan megállják a helyüket a dízel-hidraulikus motorkocsik
Ismét ugrunk egyet. Ezúttal Wuppertalban járnuk. A vohwinkeli városrészt érinti a szomszédos város, Solingen trolibuszhálózata is. A képen egy magát trolibusznak képzelő Mercedes-Benz O405-ös várja az indulási időt. A trolibuszok ugyanis a vohwinkeli Schwebebahn-végállomás felújítása miatt nem közlekedtek ebben az időszakban, csak pótlóbuszokkal találkozhattunk
De pótlóbuszból akad másmilyen is. Ez a Meredes-Benz O405N a függővasút helyett közlekedett ekkor a Vohwinkel–Bruch állomásközben a függővasút avagy a 60-as számmal jelzett Schwebebahn helyett
Persze a függővasút is közlekedett, azonban utasokat nem szállíthatott. Egyrészt a hurokba nem mehetnek be utasok, másrészt viszont a vohwinkeli végállomáson elbontották a peront a felújítás miatt
Az előbb látott függővasúti szerelvény, a 25-ös motorkocsi érkezik Bruch állomásra
Ez a kép nem hiányozhat sehonnan: a városi közlekedést a Schwebebahn mellett a buszok jelentik Wuppertalban. A villamos 1987. május 30-án szűnt meg a városban. A felvétel a Hauptbahnhof előtti buszvégállomáson készült
A villamoshálózat nem tűnt el nyomtalanul. Húsz-huszonöt évvel a megszűnés után is itt-ott találni még síneket az utcákon, de például a főpályaudvar előtti csomópontban, a Bundesalle közepén ma villamosok helyett buszok járnak. A fűben megbúvó szegélyen jól látszik, hogy az egykori villamospályának hol volt a széle
A wuppertali főpályaudvar forgalmáról már beszámoltunk korábban. Most csak egy kép erejéig csinálunk kedvet e korábbi írásunkhoz is: a képen szereplő 420-as sorozatú motorvonatot azóta már selejtezték...
Ugorjunk ismét egy nagyobbat: immáron Schwerte (Ruhr) állomásán járunk. Innen ágazik ki az Obere Ruhrtalbahn, amely nem mellesleg szintén elérhető szimulátorban: a Zusiban vezethetünk erre. A képen távozóban egy 111-essel továbbított, n-Wagenekből álló ingavonat látszik az RE13-as viszonylaton (Venlo–Hamm). Ma már ezen a viszonylaton az eurobahn FLIRT-jei közlekednek
2007 őszén folyt az állomáson az új jelzők telepítése. Az akkori alakjelzős biztosítóberendezést számítógépes vezérlésű berendezésre cserélték az év végéig
Immáron az Obere Ruhrtalbahnon járunk. A Kassel-Wilhelmshöhe felé tartó 612-es motorvonat rövid pihenő tartott Neheim-Hüsten állomáson
Kis idő múltán pedig már érkezett is a Winterberg felé tartó 641-es motorvonat
Winterberg, végállomás. A Bestwigből kiágazó mellékvonalon valaha komoly forgalom volt: telente hosszú mentesítővonatok érkeztek a környékről, hogy a téli sportok kedvelőit ideszállítsák...
Mára már csak két vágány maradt forgalomban az egykori sokvágányos állomásból – éppen elég, hogy körüljárjon egy mozdonyos vonat. Tárolásról már szó sem lehet...
2007 őszén még némi teherforgalom maradt a vonalon – erről árulkodnak a kép jobb oldalán látható farakások. A távolban a mellékvonalakra jellemző, egyszerűsített fény kijárati jelzők láthatók
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter, Óvári Péter