Nemrégiben hozták létre, de máris megszüntetik a MÁV Zrt. Compilance osztályát. Az osztály tízmilliókat spórolt meg az állami vasúttársaságnak a kétes ügyek feltérképezésével, az új vezetés azonban hallani sem akar a közbeszerzések körül szaglászó társaságról. Inkább megszüntették ezt a szervezeti egységet.
Az index.hu szerint évente többszáz millió forint folyik ki a MÁV-csoporttól. Az egykori szocialista nagyvállalatra az évtizedek alatt haszonleső cégek, korrupt hivatalnokok települtek rá. Miközben az állam évről évre milliárdokat költ a vasúti társaságra, a pénzek egy része vasúti kiskirályok és baráti vállalkozások zsebeiben landol. A botrányos közbeszerzések, visszaélések egy részére soha, másokra csak utólag derül fény, még ha a MÁV belső ellenőrzése évekkel később ki is mutatja a szabálytalanságokat, a válallat addigra már hiába fut a pénze után. Tavasszal még Orbán Viktor is elismerte, hogy nem tudnak mit kezdeni a vasúttársasággal. A kormányfő 300 milliárdos állami segítséget ígért a cégnek, a rendberakáshoz szükséges összegnek azonban végül csak a töredéke érkezett meg. Többek között emiatt is távozott a tavasszal Szarvas Ferenc és jött helyette a GYSEV-től Dávid Ilona. A hírek szerint mindössze egy-két évre érkezett a MÁV-hoz az új főnök, többek közt azért, hogy segítse a közösségi közlekedésre szánt uniós források megfelelő elköltését. Az új vezér feladata lesz az is, hogy levezényelje a MÁV szétdarabolását, a kormány ugyanis, miután elvetette a beharangozott közösségi holding terveit, a MÁV kettészakadásáról döntött, a központi szervezetet nemzeti pályavasúti szolgáltatóként a Magyar Fejlesztési Bank viheti.
Egyelőre kérdéses, milyen hatékonysággal történik mindez, lévén Szarvas távozása után gyakorlatilag megállt a szervezet megtisztulása. Ezt erősíti, hogy nyáron a cégvezetés úgy döntött: szeptembertől megszünteti a MÁV frissen létrehozott szabályozás, etika és kockázatmenedzsment (compliance) osztályát.
A szervezeti egységet Nagy Zoltán vezette, célja pedig az volt, hogy gátat szabjon a korrupciónak, vagy legalábbis, hogy segítségével csökkenteni tudják a cégből kilapátolt pénz mennyiségét, milliókat spórolva ezzel a MÁV-nak. A compliance feladata ugyanis az, hogy a belső ellenőrzéssel és a biztonsági osztállyal összehangolva vizsgálja a vállalat folyamatait, feltérképezze, és felhívja a figyelmet azokra a jogi, szabályozási visszásságokra, amelyek többek közt a korrupcióra is lehetőséget adnak. Az osztály előnye – például a hasonló témával foglalkozó belső ellenőrzéshez képest –, hogy a gyanús ügyeket már menet közben vizsgálni tudja, nemcsak utólag képes megállapítani a szabálytalanságokat, hanem még azelőtt, hogy azok megtörténhetnének.
Frissítés:
Írásunk megjelenése után érkezett a hír, hogy távozott a MÁV Informatika Zrt. vezetője. A vasúttársaság informatikai rendszereit felügyelő és egyben az ELVIRÁ-t fejlesztő cég vezetőjének azért kellett mennie, mert megakadályozni készült egy, a Compilance által is kifogásolt közbeszerzést egy olyan hardverre, amelyből egyébként már volt a raktárban egy. Amíg a meglévő berendezés beüzemelése ötmillió forint körül lett volna, addig ennél nagyságrendekkel többe kerül az új beszerzése. A külső cég ráadásul már a közbeszerzési eljárás idején biztos volt a dolgában és oktatta a munkatársakat a rendszer használatára.
Frissítés:
Írásunk megjelenése után érkezett a hír, hogy távozott a MÁV Informatika Zrt. vezetője. A vasúttársaság informatikai rendszereit felügyelő és egyben az ELVIRÁ-t fejlesztő cég vezetőjének azért kellett mennie, mert megakadályozni készült egy, a Compilance által is kifogásolt közbeszerzést egy olyan hardverre, amelyből egyébként már volt a raktárban egy. Amíg a meglévő berendezés beüzemelése ötmillió forint körül lett volna, addig ennél nagyságrendekkel többe kerül az új beszerzése. A külső cég ráadásul már a közbeszerzési eljárás idején biztos volt a dolgában és oktatta a munkatársakat a rendszer használatára.
RegionalBahn összeállítás