A Verkehrsclub Österreich (VCÖ) ismét felmérte az utasok elégedettségét az osztrák vasúttal. A kérdések a vasúti utazás számos területére irányultak, a járatok tisztaságától és pontosságától az állomások állapotán át az utasok jövőbeni óhajaival bezárólag. A 15180 válaszolón alapuló vizsgálat eredményeit mutatjuk be mai posztunkban.
A VCÖ hagyományos évi felmérése számos kérdésre keresi a választ, és jóval differenciáltabb, mint a közelmúltban folytatott MÁV-Start utaselégedettségi kérdőív. A kérdéscsoportok a vonatok közlekedésének paramétereit, a menetrendet és az állomások állapotát éppúgy felölelik, mint az utasok elvárásait a vasúttal szemben.
A 2012-es felmérés eredményei között elsőként a vonatokkal kapcsolatos paraméterekről esik szó. Az általános iskolai osztályzatokhoz hasonló ötfokozatú skálán (vigyázat, Ausztriában az 1-es a legjobb jegy!) a vonatszemélyzet udvariassága és segítőkészsége végzett az első helyen, 1.8 pontos eredménnyel. Az utasok elégedettek még az ülőhelykínálattal (2.1) és az ülések tisztaságával (1.9), illetve kényelmével (2.3), valamint a légkondícionálók működésével (2.2) is. Az utolsó három helyet a kerékpárszállítás (2.8), a mellékhelyiségek tisztasága (2.9) illetve a fedélzeti étel- és italellátás (3.0) kapta. Látható, hogy nagyon lesújtó átlagos osztályzatok ezekben a kategóriákban sem alakultak ki.
Úgy tűnik, a fedélzeti catering-szolgáltató áprilisi lecserélésével és a Railjet-bisztrók teljes értékű étkezőkocsivá alakításával nem nyitott kapukat dönget az osztrák vasút, az utasok a VCÖ felmérése szerint főként a fedélzeti ellátás terén igénylik a javulást
Külön kategóriában mérték fel az utasok elvárásait, illetve a különböző paraméterek fontosságát az utazók számára. Előkelő helyen végzett az országosan minden közlekedési eszközre érvényes bérlet bevezetésének igénye – az Österreich Card jelenleg ugyanis csak az ÖBB vonataira érvényes. Nem meglepő módon a legfontosabbnak a vonat-busz csatlakozások (a válaszadók 65%-a említette), a megfelelően sűrű követés és pontosság (61%) bizonyultak. Negyedik helyre a késő esti járatok megléte került (59%), míg a vonatok sebességét a válaszadók 49% ítélte fontosnak. A modern, kényelmes vonatokat 36% emelte ki, míg a hálózati csatlakozókat 32% említette – az előbbi érték magyar viszonylatban lenne nagyon érdekes. Az abszolút legritkább tényező 6%-al az állomási bérautó-szolgáltatás megléte volt – úgy látszik, nincs igazán átjárás a tömegközlekedés és a kapcsolt, rövid távra szolgáló egyéni közlekedési megoldások között. A jövőre vonatkozó elvárások kissé meglepőek, ugyanis a válaszadók 79%-a említette az ütemes menetrendet, 63% pedig az elektronikus jegyvásárlási lehetőségeket. Nos, ezekkel az osztrák vasút jelenleg is jól áll, így vélhetően inkább a „mit tartana meg a jövő számára a jelenből” formában értelmezhették a kérdést. Ugyanakkor az ütemes menetrend nem is annyira elvont probléma, például a Linz–Graz illetve Salzburg–Graz közvetlen IC-vonatok ritkítása az utóbbi években rendszeresen nagy port vert fel.
Az utasok elégedettsége a különböző területeken szintén a felmérés része volt. A járatok pontosságával a megkérdezettek 67%-a volt elégedett vagy nagyon elégedett, míg a járatsűrűséggel 64%. (Ami a pontosságot illeti, az ÖBB szerint ők az EU legpontosabb vasútja, az utasok egy része a jelek szerint még ezt is kevesli.) A tavalyi évhez képest 2012-ben a megkérdezettek 52%-a szerint javult a vonatok pontossága, míg 38% szerint jobb lett az eljutás sebessége. Érdekes módon az utasok 10%-a érezte úgy, hogy lassult az eljutási sebesség, ennek vélhetően menetrendi okai is vannak. (Nem lényegi eltérés, de a Westbahn menetrendje a korábbi években túlfeszített volt, így a mozdonyvezetők visszajelzései alapján 3-5 perccel hosszabb menettartamokat terveztek erre az évre.) A válaszadók minimális többségnek (51%) javult a vasútról alkotott megítélése, 28% esetében ez változatlan a tavalyi évhez képest.
Az EU legpontosabb vasútjaként reklámozza magát az ÖBB, ez a teljesítmény az utasok kétharmadának elégedettségére volt elég. A többiek vagy mind svájci emigránsok, vagy nem jutott el hozzájuk a kiváló statisztikák híre, esetleg a pontosság definíciója számukra szigorúbb az ÖBB meghatározásánál
Az állomások sem maradhattak ki a felmérésből. Az utasok szerint legfontosabb az állomások tisztasága (86%), könnyű megközelíthetősége és jó tömegközlekedési kapcsolata (74%), valamint az állomási információs csatornák minősége (65%). Az akadálymentes megközelítést az utasok fele emelte ki, 32% pedig az elegendő parkolóhelyet említett fontosnak.
Az állomások versenyét idén először nyerte fővárosi pályaudvar, méghozzá a frissen felújított és tavaly novemberben átadott Westbahnhof. A főváros problémás pontja, az ideiglenes Südbahnhof viszont a negatív rangsor negyedik helyét csípte meg. A második legjobb állomásnak a korábban állomás-szépségversenyt is nyert Linz főpályaudvarát szavazta meg az utazóközönség, a harmadik és negyedik helyen pedig Graz és Innsbruck végzett. Az 5. és 6. hely Salzburg és Klagenfurt állomásainak járt, míg a tartományi székhelyek közül a sereghajtó St. Pölten állomása, a 12. helyen. Beérni látszik tehát az ÖBB állomásfelújítási kampánya, a nagyobb felújított állomások vezetik ugyanis a rangsort. (Az ÖBB 2012-2017 között 3 milliárd eurot tervez állomáskorszerűsítésre költeni.) Az egyetlen érdekes kivétel Wien Meidling, ugyanis ez a felújítás dacára csak a negatív toplista 8. helyére került fel - vélhetően azért, mert hiába van felújítva, így is jobbára csak egy feltupírozott aluljáróról beszélünk. A negatív lista első két helyét egyébként az átépítés alatt álló Attnang-Puchheim és a már 10 éve is lerobbant (kissé szocreál) Bruck an der Mur szerezte meg. A szintén kicsit megkopott Bregenz a futott be a (mínusz) harmadik helyre, de feltűnik még a kissé eklektikus (itt-ott felújított, néhol erősen lelakott) Wien Hütteldorf is.
A bécsi Westbahnhof felújítása sokat lendített a pályaudvar megítélésén
Wien Hütteldorf felkerült a negatív toplistára – az állomás sajátos keveréke az építészetileg érdekes, de kissé megkopott-elkoszolódott és a felújított vagy felújítás alatt álló részeknek. A kép készítésének idején éppen vadonatúj lifteket építettek be a felvételi épületbe és a peronokhoz
Kifejezetten érdekes eredmény a közlekedési modalitások közötti eltolódást vizsgáló adatsor is. Az utasok 42%-a jelezte, hogy korábban gépkocsival tette meg az utat, az utóbbi időben váltott vonatra. Nyilván az ellenirányú változás is jelentős, de a fenti migráció okairól is képet kapunk. A vonatra átülők 60% említette a magas üzemanyagárakat, míg a második leggyakoribb ok (43%) a vasúti szolgáltatás fejlődése volt. A harmadik helyre (37%) a dráguló parkolás került. Az üzemanyagárak emelkedésének fontos szerepe arra a kérdésre is segíthet választ kapni, hogy a MÁV-Start utasszámai miért javulnak a szolgáltatás színvonalában tapasztalható minimális elmozdulás ellenére is. A tengerentúlon is vélhetően hasonló ok áll a távolsági és elővárosi forgalomban is tapasztalt utasszám-növekedés hátterében.
Ami a felmérés sajtóvisszhangját illeti, a news.at cikke a Westbahnhof első helyét emeli ki az állomások versenyében. A Der Standard külön beszámol az állomások versenyének eredményéről, de a további eredményeket is közlik, és megemlítik, hogy a 30 év alatti korosztály elégedettsége kisebb - jó eséllyel ők már nagyobb kényelemhez szoktak.
A közelmúltban a MÁV-Start is végzett kérdőíves utaselégedettségi felmérést, bár a kérdések kevésbé differenciáltak voltak, és megítélésünk szerint egy részük egyenesen kétes értékű. Mindenesetre hazai a felmérés eredményeiről is szeretnénk majd beszámolni olvasóinknak, az ügyben keresni fogjuk a MÁV Zrt. sajtókapcsolatokért felelős Kommunikációs Igazagatóságát.
Magyarics Zoltán