A december 9-i menetrendváltás nem csak a nagyvasúton hoz újdonságokat, hanem hagyományosan ilyenkor lép életbe a városi közlekedésben is az új menetrend, hiszen igazodni kell a vasúthoz. Persze, Németországban járunk, hiszen itthon ilyen kapcsolat nincs a városi és a nagyvasúti menetrendek között. Münchenben is készülnek a menetrendváltásra, ami azonban nem lesz könnyű, hiszen több villamos bevethetősége is kérdéses.
Kétféle menetrendi koncepcióval készül az MVG a december 9-i menetrendváltásra. A müncheni városi közlekedési társaság ugyanis felkészült arra, hogy nem állhatnak forgalomba a Variobahnok. Bár 14 villamosnak van engedélye, ez azonban csak ideiglenes. Az MVG emiatt felkészült arra, hogy a most még közlekedő villamosok kiesnek a forgalomból és hogy ne okozzon ez túl nagy gondot, elkészítette a cég a „vészforgatókönyvet” is. Mindazonáltal megvan annak is az esélye, hogy a Stadlerrel közösen elvégzett munkáknak köszönhetően jelentős számban rendelkezésre álljanak végre az új villamosok.
A Variobahnok járnak, de engedélyük még mindig ideiglenes, így az MVG arra készül, hogy akár a teljes flotta kieshet az utasforgalomból
Az MVG villamosainak kerekein a zaj- és rezgéscsillapító gumifelületet cseréli ki a Stadler. A végleges engedélyhez pedig a gumifelületnek ki kell bírnia a téli periódust is, csak ezután születhet döntés a kocsik végleges típusengedélyével kapcsolatosan.
A kocsikiadási terv mellett hálózati változásokra is készülni kell a bajor fővárosban. Új mentesítő viszonylatot indítanak 28-as jelzéssel a Sendlinger Tor és a Scheidplatz között. Az új viszonylat hétfőtől péntekig 9 és 19 óra között közlekedik majd tíz perces követéssel. Ebben az időszakban a 27-es viszonylat is tízpercenként jár majd a korábbi 7-8 perc helyett, a két viszonylat együtt a Sendlinger Tor és a Kurfürstenplatz között 5 perces követést ad majd.
Indul egy másik mentesítő viszonylat is. A 22-es villamos Hochschule München előadásainak idején közlekedik a Karlsplatz (Stachus) és Lothstraße között, ahol egy új hurokvágányt is építenek. Az új viszonylat az előadások napjain 10 percenként indul majd, kiegészítve az ugyancsak ilyen ütemben közlekedő 20-as és 21-es villamos-viszonylatokat. Az új viszonylatot a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban tovább sűrítik majd, így a Leonrodplatz és a Westfriedhof között 4-4-3 perces követést biztosít majd az MVG. Abban az esetben, ha a Variobahnokat nem tudja bevetni az MVG, a viszonylatot buszokkal pótolják majd.
A 20-as és a 21-es viszonylatokat is egy új járat segíti a Hochschule München előadási napjain
Az új viszonylatok mellett a meglévő járatok menetrendje is változik. A 23-as viszonylat, a Münchner Freiheit–Schwabing Nord között közlekedő „szigetvillamos” utasszáma jelentős mértékben nőtt, így a tíz perces követést a csúcsidőszakokban 7-8 percre sűrítik.
A 27-es villamoson is változásokra kell számítani: az esti időszakban tovább hosszabbodik a tíz perces követés: 21 helyett 22 órakor ritkulnak meg a villamosok.
A Variobahnok forgalomba állításától függ még egy változás: a 15-ös és a 25-ös villamosok belső szakaszán a Max-Weber-Platz és a Großhesseloher Brücke között a jelenlegi 7-8 perces követést 5 percre szeretné sűríteni az MVG, ehhez azonban szükség van a Stadler villamosaira is.
A 15-ös és a 25-ös viszonylatok sűrítése annak függvénye, hogy lesz-e elegendő Variobahnja az MVG-nek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter