2012. 09. 22.

Innotrans 2012 – Újdonságok hegyekben

Tegnap este bezárta kapuit a berlini InnoTrans szakmai része, holnaptól ugyanis már a nagyközönség veheti szemügyre a szabadtéren kiállított járműveket. Az utolsó napok sem teltek unalmasan, további újdonságokról és érdekességekről szóló összefoglalónkat olvashatják az alábbiakban.



A Siemens standján mindig érdemes körülnézni - a tegnap bemutatott, Amtrak számára készülő Vectron-variánson kívül további érdekességek is előkerültek. Az egyik témakör az Inspiro-metrócsalád: a 2010-es InnoTranson bemutatott varsói metrót idén teljes valójában tekinthettük meg a szabadtéri kiállításon. A típuscsalád legújabb tagja a londoni verzió, melyet a benti standon makett formában tekinthettünk meg - a jármű orrának formatervezése elég merész húzás, de első ránézésre jól illik a londoni metró formavilágához.

A varsói Imperio immár életnagyságban is létezik – az orr formaterve kissé meghökkentő

Az új varsói metrók beltere tetszetős, ám a középen lévő kapaszkodókra szerelt kijelzőkbe elég könnyen beverhetik a fejüket az utasok, mindenképpen érdekes megoldás tehát ez a kialakítás

A londoni Imperio formaterve szintén merész, de csőszerű londoni metrók sorába jól illeszkedik

A Nagy-Britanniában sikeres Desiro UK család megújult rokonát, a Desiro City szerelvényt is makett formájában hozta a német gyártó. Az első üzemeltető várhatóan a Thameslink-járatokat közlekedtető First Capital Connect lesz, melyhez a járműveket biztosító konzorcium 1,4 milliárd euro értékben vesz szerelvényeket a „Thameslink rolling stock programme” keretében (Angliában az üzemeltetők csak lízingelik a vonatokat). A Siemens illetékesei fontosnak tartották kiemelni, hogy a 30 éves karbantartásról szóló szerződés 1,6 milliárd euro értékű üzlet lehet (a tervek szerint még idén aláírják a szerződést). Ez is jól példázza a hangsúlyok eltolódását a beszerzési költségektől a teljes, élettartamra vonatkoztatott költségek felé, és a járműgyártók is komplex üzleti modellben szeretnek gondolkodni, mely a karbantartást is magában foglalja - mint látjuk, a Desiro City-k esetében az értéket nézve utóbbi a nagyobb ütlet. Az eredeti Desiro UK koncepcióhoz képest a Desiro City esetében fontos eltérés, hogy a megrendelő nem kért homlokátjárót, így a „sarokba szorított” helyzetből középre kerülhet a vezetőasztal. Az angol űrszelvény méretéhez képest meglepően szellős belső teret sikerült kialakítani, és a korábbi Desiro UK-hez képest szélesebbek lesznek az átjárók is.

A klasszikus Desiro UK formatervét jelentősen alá kellett rendelni a megrendelői igényeknek – a ScotRail ragaszkodott a homlokátjáróhoz (képünk Kilwinning állomáson készült)

A Desiro City robbantott formaterve tetszetős járművet sejtet, korszerű és az angol űrszelvény adta korlátokhoz képest szellős beltérrel – az egyik trükk az, hogy a plafon és az üléstámlák közé semmi (kapaszkodó, tartókonzol) sem lóg be

A DB standjának fő attrakciója az ICx-motorvonatok orrának életnagyságú makettje volt, melyet központi helyre állítottak. A klasszikus ICE-elveket követő formaterv kissé szögletesre sikerült, kíváncsian várjuk tehát, élőben milyen lesz majd az összkép. Az ICx szerelvényekkel a jelenlegi mozdonyos IC-ket váltanának ki, illetve emelnének az ICE-flotta – különösen az ICE-T család – rendelkezésre állását az ICx-ek bevetésével a a klasszikus ICE-fordákba.

A DB standjának központi eleme az ICx-motorvonat orr-részének kedden bemutatott életnagyságú modellje

Magyar kiállítók is akadtak – a MÁV-GÉPÉSZET-el közös részlegen jelent meg a Prolan Zrt. vasúti üzletága, akik a MÁV-Trakciónak szállított mozdonyfedélzeti berendezést (MFB) és az ELPULT fantázianevű KÖFI-rendszert mutatták be. (A cég oldalán angol nyelvű meghívóval is csábították a közönséget.) Jelen volt még a G&G Kft., azaz a hazai gyomirtóvonatokat üzemeltető cég, illetve a GanzPlan Hungária Kft. is. Külön standon jelent meg a román tulajdonú Grampet-holding tagjaként ténykedő Debreceni Járműjavító is, akik stabil piaci helyzetről számoltak, jó kilátásokkal a jövőre nézve. Az optimizmus fő oka a cégcsoporton belüli elismert helyzete, és a cégcsoport egyre bővülő működési területe. A kiállításra a korábban gyártott Rola-kocsi modelljét hozták, bár a hírek szerint ez a szegmens jelenleg nem aktív.

A Prolan standján az MFB színes képernyős változatán igen érdekes képeket is láthattunk – vannak dolgok, amivel még egy mozdonyfedélzeti berendezést is jobban el lehet adni?

A Grampet-színekben ténykedő Debreceni Járműjavító nagy erőkkel képviseltette magát. Bár az egyetlen kiállított modell (a RoLa-kocsi) már egy ideje nem piacképes, a cég kapacitásai kihasználtak a fő profilt jelentő teherkocsi-javítás terén

Üde színfolt volt a professzionális megjelenésű MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. standja, ahol megtudhattuk, hogy a cég mérővonatai készen állnak további külföldi piacok meghódítására, illetve a cég az USK-003 típusjelű kézi ultrahangos sínvizsgáló berendezéssel is igyekszik piacokat találni. A vállalat szoftveres vonalon is jelen van, a PATER fantázianevű program komplex megoldást kínál a pályavizsgálat kiértékelési fázisára.

A magyar stand egyik legszínvonalasabb kiállítója MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. volt

Ami a pályásokat illeti, a brit hálózatüzemeltető Network Rail standja a kiállítás egyik legjobbja volt. Közvetlen, színvonalas, a végsőkig kompetens és naprakész. Megtudhattunk egyet-mást a teljes Skóciát lefedő központi forgalomirányítási projektről, melynek kialakítása hosszú folyamat ugyan, de nagy erőkkel zajlik már.

A Network Rail standja zárás előtt, kiállítóktól és látogatóktól mentesen - profi kivitelezés és szakmai tartalom jellemezte a brit kiállítót

Délebbre evezve: a spanyol CAF sem szeretne kimaradni a nagysebességű üzletből, ám az Oaris fantázianevű szerelvény sokadik alkalommal is csak makett formájában volt jelen. A piaci kilátásokat firtató kérdésre elmondták, hogy jelenleg még az engedélyezési folyamat zajlik, ezért a potenciális érdeklődők (akik egyébként léteznek) a kivárásra játszanak. A helyzet egyébként hasonló a Vectronhoz is: hiába van jelen a kész mozdony (sőt több példány is) már második alkalommal az InnoTrans-on, az EU-s engedélyt éppen most szerezte meg a Siemens, a német engedélyeztetés pedig még le sem zárult.

Az Oaris már-már szokás szerint makettként került elő, a potenciális vevők – akik nem lehetnek túl sokan – valószínűleg kivárják a hatósági engedélyek meglétét

Ázsia járműipara sem maradhatott ki, egész csarnokok épültek erre a témára. A kínai vasút nem meglepő módon nagysebességű vonatainak makettjét helyezte a középpontba, a közelmúltban történt súlyos baleset ellenére is. A számos japán kiállító főleg az Egyesült Államok és Japán vasútjainak szállított járműveit mutatta be. A Nippo Sharyo számára különös apropót adott, hogy az Illinois állambeli Rochelle városában található üzemében idén júliusban indult meg a termelés. A Kawasaki standján bemutatták a New Jersey Transit számára készülő M8-as sorozatú motorvonatot is, melyet komoly mennyiségben szállít 2009 és 2014 között a japán gyártó.

A kínai vasút fő üzenete a sikertörténetként értékelt nagysebességű közlekedés, így a CRH-szerelvények dominálták a CSR standját

Az USA járműpiacán aktív Nippon Sharyo a Virginai Railway Express, a MARC és a Chicago-i METRA számára is szállít hagyományos és emeletes kocsikat. Az európai piacot a hagyományos nagy gyártók miatt túl nagy kihívásnak értékelik, bár a Hitachi Javelin szerelvényei betörtek az angol piacra

A New Jersey Transit M8-as motorvonata a Kawasaki egyik sikertörténete az amerikai piacon
(fotók: Magyarics Zoltán)

Magyarics Zoltán