2012. 09. 18.

InnoTrans 2012 – Az utolsó mérföldek

A 2012-es InnoTrans talán legnagyobb durranásai közé tartoznak a „Last Mile” mozdonyok. A dízel segédhajtással szerelt modellekkel a Bombardier és a Siemens is megjelent. Utóbbi azonban bő egy évet késett, hiszen a kanadai-német gyártó már 2011-ben bemutatta az új generációs TRAXX-okat. Gyorsjelentés az InnoTrans első napjáról.



Kezdjük talán a villamosokkal: az ismert modellek (a blackpooli Flexity, a stuttgarti Stadler-Stadtbahn vagy éppen a bielefeldi Vamos) mellett egy igazi csemegével is találkozhattunk: az aradi Astra vagongyár Imperioját is megcsodálhattuk. A kifejezetten és talán nem is titkoltan „román Combino” valószínűleg a kelet-európai üzemek érdeklődését keltheti majd fel.
Az aradi Astra Imperio villamosa kívülről...

...és belülről. Talán nem is titkoltan hasonlít például a budapesti Combinora?

A vezetőasztal is kifejezetten ismerős a budapesti Combino-villamosokból

 A Stadler stuttgarti Stadtbahn-kocsiját nem éppen fotósbarát helyen sikerült kiállítani. A jármű azonban mindenképpen jól sikerült, ámbár ilyesmiről Magyarországon legfeljebb csak álmodhatunk

A bielefeldi MoBiel a lipcsei HeiterBlicktől rendelt a méteres nyomtávolságú hálózatára Vamos típusú Stadtbahn kocsikat

A nagyvasúti ínyencségek közül első körben talán a Siemens és a Bombardier „Last Mile” mozdonyait érdemes kiragadni a felhozatalból. A dízel segédhajtással felszerelt villamosmozdonyok segítségével könnyen el tudják látni a kisebb tolatási feladatokat a nem villamosított iparvágányokon, így nélkülözhetővé válnak a különféle tolatómozdonyok.
A Bombardier bő egy éve már bemutatta a TRAXX Last Mile-mozdonyt, de azért az InnoTransra is elhozták a segédhajtással bíró szerkezetet

A Siemens Vectron mozdonycsalád is bővült egy Last Mile-taggal. Igaz, a dízel segédhajtást később mutatták be, mint a Bombardier

Emellett itt láthattuk először a Bombardier TRAXX DE-jének ama változatát, amelybe összesen négy motort szereltek és a szükséges vontatási teljesítménynek megfelelően kapcsolhatók be vagy éppen ki az erőforrások.
A német vasút dízel mindenesét, a 218-asokat váltó 245-os sorozat első példánya. A négymotoros TRAXX DE különlegessége, hogy a vontatási igényekhez igazodva kapcsolhatók ki és be a dízelmotorjai

A mozdonyvezető négy motort felügyelhet a vezetőasztalról
A többi gyártó jobbára a korábban már megismert járműveket hozta el Berlinbe. Így például a Stadler KISS-motorvonatai közül mindjárt itt van kettő: a BLS-é és a helybeli ODEG járműve is. Ugyancsak itt van a zürichi S-Bahn-hálózat számára felújított Re 4/4 II-esek egyike vagy éppen a 2010-ben is látott Vectron-család. Ugyancsak szemügyre vehetjük a Desiro RUS motorvonatok egyik darabját. Ismertek ugyancsak a Vossloh tolatómozdonyai vagy éppen a Bombardier Zefiro motorvonatának mock-upja, amelyet idén más színezéssel mutatnak be, mint 2010-ben.
Az ODEG a DB AG-val közösen üzemelteti a decemberi menetrendváltástól a berlini Stadtbahnt érintő RE2-es viszonylatot. Ide rendelt a magánvasút tizenhat KISS-motorvonatot a Stadlertől

Az SBB a zürichi S-Bahn-hálózat számára újítja fel az Re 4/4 II-esek egy részét

Íme még egy KISS: a Stadler a BLS számára épített változatot is bemutatta a közönségnek

A szintén decemberben induló cseh LEO Express távolsági kialakítású FLIRT-jét is megcsodálhattuk

A Siemens Desiro-családjának legnagyobb darabja, a Desiro MainLine-sorozat orosz igények szerint épített darabja a Desiro RUS. Impozáns szerkezet

A szlovák ŽOS Vrútky Ampeer sorozatú kocsiját két éve is láthattuk. Északi szomszédaink már akkor megelőzték a MÁV-GÉPÉSZET Zrt-t, ahol még csak álmodnak a személykocsi-építésről
(fotók: Halász Péter)

Hangsúlyozzuk: mindezek csak kiragadott csemegék voltak az első nap történéseiből. Az elkövetkező napokban, hetekben folyamatosan számolunk be az újdonságokról és mutatjuk meg a legérdekesebb járműveket a RegionalBahn olvasóinak.

A RegionalBahn olvasóit Halász Péter, Mészáros Gergely és Óvári Péter tudósította Berlinből