A vasúti szakma fontos eseményévé nőtte ki magát az 1996-ban először megrendezésre kerül InnoTrans. A kétévente megrendezett szakmai vásár legnagyobb látványosságai maguk a járművek. Érdekes megnézni a tíz esztendővel ezelőtti újdonságokat – ezek bizony mára már a mindennapjaink részévé váltak. A 2002-es szakvásáron jártunk.
Az újdonságok mellett régiségeket is felvonultat a szakkiállítás. 2002-ben a Harzer Schmalspurbahn felújított személykocsiját csodálhatta meg a nagyközönség
Ahogy minden évben, úgy 2002-ben is volt valamilyen üzemelő nosztalgiajármű is. Akkor az 52 8029-2 pályaszámú gőzös járkált fel s alá a Messegeländére vezető iparvágányon. A vállalkozó kedvű vendégek pedig utazhattak a gőzös vezetőállásán
A valódi újdonságok között a sorban az első a Trenitalia tolatómozdonyay. Igazából nem is újdonság, hanem felújított járműről van szó
A Steiermärkische Landesbahnen Gmeinder D110BB típusú mozdonyainak egyike, az ötös számot viselő gép is bemutatkozott a közönségnek
Az StLB gépének vezetőállása. A mozdony előtt a manapság már ugyancsak megszokott Siemens ES64F4-esek egyik első példánya
A kétezres évek elején remek üzlet volt az egykori DR V100-asainak különböző szintű felújítása, remotorizációja. A Schnedier & Schneider nevű vasútépítő cég mozdonya, mint a remotorizáció egyik példája várta az érdeklődőket
Ugyancsak újdonság volt az európai igények szerint áttervezett Bombardier Blue Tiger is. Igaz, a Bombardier 2002-ben csak a babérokat aratta le: eredetileg az ADtranz tervezte a DE-AC33C típust. A jármű nem lett túl sikeres, a prototípus mellett 2002-2003 során csak egy tíz darabos széria épült. Ennek megrendelői a Osthannoversche Eisenbahnen AG (OHE, 4 mozdony), a Havelländische Eisenbahn AG (hvle, 4 mozdony) és az ITL Eisenbahngesellschaft mbH (ITL, 2 mozdony) voltak. Az OHE vette meg az 1997-ben épített prototípust is
Ma már csak a múlt a Karsdorfer Eisenbahngesselschaft. A KEG a tehervonatai számára Romániából szerzett be huszonhárom Sulzert. A német igényekre szabták őket és többek között a müncheni repülőteret ellátó kerozinvonatokat továbbították velük.
A KEG-nek egyébként volt még egy nagy dobása: a CFR 40-0079 pályaszámú, hattengelyes ASEA-ját is Németországba hozták és átalakították a 15 kV 16,7 Hz-es üzemre az eredetileg 25 kV 50 Hz-es gépet. Arról azonban nincs egyértelmű információ, hogy valaha üzemelt-e a gép; azonban az idők során a KEG-től Svédországba került a nagyvas, ahol talán idén forgalomba állhat a Svenskt Tagkraft nevű cégnél.
A KEG 2003-ban csődbe ment, járműveit más cégek vették meg, a Sulzerek java része visszakerült Romániába
A KEG-nek egyébként volt még egy nagy dobása: a CFR 40-0079 pályaszámú, hattengelyes ASEA-ját is Németországba hozták és átalakították a 15 kV 16,7 Hz-es üzemre az eredetileg 25 kV 50 Hz-es gépet. Arról azonban nincs egyértelmű információ, hogy valaha üzemelt-e a gép; azonban az idők során a KEG-től Svédországba került a nagyvas, ahol talán idén forgalomba állhat a Svenskt Tagkraft nevű cégnél.
A KEG 2003-ban csődbe ment, járműveit más cégek vették meg, a Sulzerek java része visszakerült Romániába
Ebben az évben volt újdonság a Siemens EuroRunnere, avagy az ÖBB-nél Herkules néven megismert ER20-as típus. A kiállításon a 2016 025-ös szerepelt. A gép különlegessége, hogy az oldalán a gépteret védő lemezeket üvegre cserélték, így a csendes dízelgép belsejét könnyedén szemügyre vehették az érdeklődő szakmabeliek. A tíz éves évforduló különlegessége, hogy 2011-ben elkészült az utolsó a típusból és a Siemens 2012-ben adta el őket. Az EuroRunnerek két utolsó példánya az osztrák Stern & Hafferl állagába került
Különleges formában mutatkozott be az LTE 2170-ese is. A Vossloh G 1700-2 BB típusú gépét alulról is könnyedén megnézhették az érdeklődők
A DB AG egyik felsővezeték-szerelő járműve is bemutatkozott tíz éve. Hátrébb, a keresztépület alatt pedig a MÁV FMK-007-es mérőkocsija látható
Ugyancsak tíz éve volt újdonság az Alstom Coradia A TER motorvonata és a Siemens és az ADtranz által közösen épített M1-es sorozatú, a prágai metróhálózatra szánt motorvonata
(fotók: Halász István)
(fotók: Halász István)
Tíz esztendő tehát nagy idő. Számos, akkor bemutatott jármű ma már a hétköznapjaink része lett, sőt, vannak olyan típusok, amelyeket azóta már nem is gyártanak – gondoljunk csak az EuroRunnerekre.
A RegionalBahn számára fontos, hogy kövesse és tudósítsa olvasóit a vasúti járművek fejlesztéséről. Ennek megfelelően lapunk a 2012-es InnoTrans újdonságaival jelentkezik hamarosan – a helyszínről.
Halász Péter