Folytatva a minap megkezdett kalandozásunkat a RegionalBahn képarchívumában, most Hamburgba látogatunk. 2007-ben ugyanis az ottani gyorsvasút ünnepelte a századik születésnapát. Ennek apropóján szeptember 2-án – akkor is vasárnapra esett – az ohlsdorfi kocsiszínben nyílt napot rendeztek, előtte pedig járműfelvonulást szerveztek a Poppenbüttel–Ohlsdorf szakaszon.
Idén 105 esztendős a hamburgi gyorsvasút. A Hanza-városban öt évvel ezelőtt, a 100. születésnap alkalmából komoly rendezvényeket szerveztek: nyílt nap volt az ohlsdorfi járműtelepen és előtte még a kiállított járművek be is mutatkoztak a Poppenbüttel–Ohlsdorf vonalon. Igaz, akadt, akit vinni kellett, mert a hamburgi harmadik sínben lévő áram nem volt megfelelő neki. Szóval, vivát S-Bahn!
Utazásunkat kezdjük Poppenbüttelben. A reggeli órákban itt tobzódott a vasútbarátok színe-java, hogy megörökítse az állomásra érkező és onnan távozó járműveket. A gyalogos felüljáró erre kiváló helyszínnek bizonyult
A parádé első szereplője egy gőzmozdonyos nosztalgiavonat volt. A szerelvénynek az S-Bahn-hoz sok köze nincs, ellenben e szerelvény fuvarozta az utasokat – előzetes regisztráció után – Ohlsdorf és az altonai pályaudvaron lévő üzemirányító központ között
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A végállomás szűkössége miatt nem időrendben indultak a vonatok. A képen egy 472-es sorozatú kisegység várakozik. A berlini szokásokkal ellentétben itt nem két, hanem három kocsis egy vonat alapegysége, üzemszerűen kettőt szoktak csatolni közülük. A 472-esek szoros rokonságban vannak a 420-as motorvonatokkal, olyannyira, hogy sokáig e típus főjavítását is Stuttgartban végezték, éppúgy, mint a felsővezetékes üzemben közlekedő 420-asokét
A 474-es sorozat több példányát alkalmassá tették az 1200 V-os egyenáram mellett a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramú felsővezeték használatára is. Ennek eredményeként az S-Bahn-szerelvények a várostól délre egészen Stadeig közlekednek, részben a nagyvasúti vágányokon. A kép készítésekor azonban még csak álom volt a projekt, bár az áramszedő és a levegős berendezések fent vannak a középső kocsin, de az EBA nem adta áldását a járművek üzemére, sőt, könnyen lehet, hogy le is fújták volna a projektet. De szerencsére nem így lett
(fotók: Óvári Péter)
(fotók: Óvári Péter)
A peron mellett is érdekes járműveket láthattunk. Az S-Bahn eredetileg felsővezetékes volt, csak az 1930-as évek végétől kezdtek el áttérni az alsóvezetékes üzemre. Az eredeti járművek egyikét e változások miatt csak a gyorsvasút kismozdonyaival lehet mozgatni. A járművek eredetileg 6,3 kV 25 Hz-es váltakozóárammal üzemeltek
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az ET171-es vagy később 471-es sorozatú motorvonatok voltak Hamburgban az alsóvezetékes rendszer első járművei. A legendás járművek az alsóvezetékes üzem 1937-es kezdeteitől egészen 2001-ig szolgáltak, de több példányuk megmaradt nosztalgiajárműként
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
Az ET171-esek továbbfejlesztett variánsa, az ET170-es, később 470-es sorozat 1959-ben, illetve 1967 és 1970 között épült. A sorozat az elődöket egy évvel élte túl, a menetrend szerinti forgalomtól 2002-ben búcsúztak. A képen látható egység az utolsó üzemi állapotában került megőrzésre
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Időközben elindultak a vonatok, így mi is útra keltünk. Ez a felvétel Ohlsdorfnál készült a kocsiszínbe tartó ET171-esről. A középső kocsi eltérő színezése jelzi az elsőosztályú járművet. 2000 novemberéig ugyanis – pótdíj ellenében – elsőosztályon is utazhattunk a hamburgi S-Bahn vonatain
A kocsiszín bejáratánál pihent már a 1624a/b pályaszámú, nem üzemképes járműegység. Az „oldalgombolós” motorkocsi a felsővezetékes üzem számára készült annak idején. A háttérben pedig egy vendég látszik: a berlini S-Bahn 481/482-es sorozatú motorkocsija is ellátogatott a helyszínre. Akkor még nem sejtettük, hogy mennyi gondot okoz ez a járműtípus...
Bár már öt éve nem üzemeltek, még akadt itt-ott egy-egy régi jármű. A képen egy ET170-es betétkocsijának ritkán látott homlokfala látszik
A kocsiszín egyik csarnokában kaptak helyet a kiállított járművek. Előtérben az ET171-es, jobbra tőle az ET170-es, míg a bal oldalon egy berlini látogató, a Bankierzug egyik negyede pihen
A fő csapásirány azonban ezúttal maradjon Hamburg. A képen az ET170-esek ötvenes éveket idéző, másodosztályú utastere
Ahogy említettük, az első osztályra némi felárat kellett fizetni. Cserében ilyen kényelemben utazhatott a tehetősebb utas
A kiállított járművek között tagadhatatlanul az egyik sztár az ET171-es volt. Pofás darab, az 1930-as években figyeltek az egyszerű, de ízléses külső dizájnra
Az elsőosztályú kocsiban a kocsivégeken ilyen képekben gyönyörködhettek az utasok. Mestermű!
Az élet persze nem áll meg. A hétvégét a csoportemelőn töltötte ez a 472-es sorozatú motorvonat
Alatta pedig a forgóvázakat láthattuk és az azokat mozgató berendezést is (az a sárga doboz az)
Bekötésre váró kerékpárok sora a forgóvázjavító részlegnél
Az emeléses vizsgálatokhoz így emelik meg a vonatot, nem csoportemelővel teszik. A képen a 474-esek egyik hajtott forgóváza látszik az áramszedő papuccsal egyetemben
Az épület előtt pedig az S-Bahn egyik kismozdonya, egy akkumulátoros Köf szomorkodott
Eközben pedig a festőműhelyben készült egy 474-es sorozatú motorvonat betétkocsijának festése
Rájuk, azaz a baleseti helyszínelő és segélykocsira szerencsére nem volt szükség aznap
(fotók: Óvári Péter)
(fotók: Óvári Péter)
Halász Péter, Óvári Péter