Az már biztos, hogy a cseh vasút vesz Railjet-vonatokat. Az is biztos, hogy – ha már Hamburg nem jött össze – Prágából Graz felé járnának, karöltve az ÖBB-vel. A két vasút között megszületett megállapodás a még nyitott kérdésekre is választ ad.
A 2014-2015-ös menetrend életbe lépésével teljes egészében átadják a forgalomnak a bécsi főpályaudvart. E lépés nyomán pedig biztosnak látszik: megmaradnak az osztrák fővároson átmenő vonatok rendszere, azaz a Prága felől érkező vonatok a Südbahn felé folytatják útjukat. Miután a ČD végül mégis megrendelte az ÖBB által át nem vett opciós vonatok egy részét a Siemenstől, megindulhatott a brainstorming, hogy mihez kezdjenek a vonatokkal, ha már a németek inkább a RegioJettel akarnak együttműködni.
A Grazból Bécsbe tartó Railjet-szerelvények egyike Semmering állomáson. Két év múlva már cseh vonatot is fotózhatunk itt
Az ÖBB és a ČD közötti kontraktus szerint a Prága–Bécs–Graz viszonylatban kétóránként közlekednek majd a vonatok. A rendszer bevezetésétől azt várják a felek, hogy jelentős mértékben növelhetik a vasúti közlekedés színvonalát a két főváros között. Ráadásul a bécsi főpályaudvart érintő valamennyi nemzetközi viszonylaton magas szolgáltatási színvonalú járművek várják majd az utasokat, legyen szó az ÖBB vagy a ČD Railjetjeiről vagy éppen a DB AG ICE-szerelvényeiről.
Petr Žaluda, a ČD igazgatótanácsának elnöke úgy fogalmazott, hogy végre a cseh utasok is élvezhetik az osztrákok által bevezetett magas színvonalú szolgáltatásokat azzal, hogy a ČD is rendelkezik majd a Siemens Viaggio Comfort családba tartozó járművekkel. A cseh vonatok ugyancsak hét részesek lesznek majd, a megállapodás értelmében ezeken is meg kell oldani a kerékpárszállítási lehetőséget. A különbség az osztrák vonatokhoz képest az, hogy négy helyett öt másodosztályú kocsi lesz a vonatban, ezen kívül egy étkezőkocsit kap a szerelvény, az első osztályú rész pedig a vezérlőkocsira korlátozódik majd.
A cseh vonatra is az osztrákok adják majd a mozdonyt, igaz, nem 1116-ost, hanem 1216-os kerül majd a szerelvények élére
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A hírek szerint nem a ČD 380-as sorozatú gépeivel továbbítják a vonatokat, hanem valamennyi szerelvényt, így a ČD vonatait is az ÖBB 1216-osai továbbítanak majd, így kiegyenlítve a szerelvények ausztriai futásteljesítményét. A járatok a Railjet márkanevet használják majd, függetlenül a szerelvény tulajdonosától.
Halász Péter