2012. 09. 30.

Régi-új nosztalgiák

Idén ünnepli ötvenedik születésnapját a kőbányai Pongrác úti trolibuszgarázs – 1962 októberében adták át a létesítményt. Az alkalom kiváló apropó volt, hogy ismét megnyissa kapuit a főváros egyetlen, trolibuszokkal (is) foglalkozó járműtelepe, hiszen az egykori Damjanich utcai telephelyen már évtizedek óta bevásárlóközpont működik. A rendezvényre pedig immáron hagyományosan nosztalgiajárművekkel is el lehetett jutni. Ez utóbbiakról szól most beszámolónk.

2012. 09. 29.

Stuttgart: Megint siklottak

Alig két hónappal az előző után ismét kisiklott egy InterCity-vonat a stuttgarti főpályaudvaron. A tolva közlekedő szerelvény ugyanaz a vonat volt, mint a két hónappal ezelőtti, ismét az IC 2312-es siklott ki. A balesetben többen megsérültek, szerencsére csak könnyebben.

Vasúti fékezés I. – A kezdetek

Sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy eljussunk odáig, hogy a vonatokat légnyomásos fékkel fékezzük, s ez a fékezési mód egyúttal minden biztonsági követelményt ki is elégítsen. A vasút hajnalán a fékezés kérdése csak jelentős késéssel, a meghajtás (vonóerő) problematikájának tisztázása után került elő, ennek viszont nagy ára volt: emberéletek százait követelő balesetek, megfékezhetetlen vonatok és nyomorékká lett vasutasok tízezrei. Sorozatunk első részében a vasúti fékezés kezdeteit vesszük szemügyre.

2012. 09. 28.

Siklott az IC

Kisiklott a Bécsből Salzburgba tartó ÖBB IC pénteken reggel a Westbahnhof és Penzing állomások között. A balesetben senki sem sérült meg, az anyagi kár azonban jelentős. Estig biztosan nem áll helyre a vasúti közlekedés Bécs legfontosabb pályaudvarán.

Avenio Münchenbe

Nem a Stadlertől, hanem a Siemenstől érkeznek a legújabb villamosok Münchenbe. A Münchner Verkehrsgesellschaft, az MVG a német gyártó legújabb villamostípusából, az Avenioból rendel nyolc darabot.

Szürke Talentek

Azt nagyjából mindenki tudja, hogy ha a DB AG járműveiről van szó, akkor a közlekedésivörös, azaz a Verkehrsrot alapszín a meghatározó. Így van ez a nem éppen sikeresen induló Talent 2-es motorvonatokkal is. Ehhez képest azonban meglehetősen furcsa szürke Talentekről hallani. Pedig így van: a DB AG-nak lesz szürke Talent 2-ese. Exkluzív képeink.

Indul a bombaszezon

Szeptember közepe óta nem járnak a vonatok Birkenwerdertől északra a Berlin és Rostock közötti vasútvonalon. A Berlin melletti települések, köztük Oranienburg kötött pályás kiszolgálását csak az S-Bahn végzi – ha végzi. A nagyvasúti szerelvények az oranienburgi pályaudvar alatt lévő II. Világháborúból származó robbanóeszközök hatástalanítása miatt nem járnak.

Harminc kilométer vágányzár

Közel harminc kilométeren kellett leállítani a vasúti forgalmat Németországban, mert a pálya állapota annyira leromlott, hogy a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA nem látta biztonságosnak a vasúti közlekedést.

2012. 09. 27.

Ingyenes lesz a tömegközlekedés

Talán még emlékeznek páran a 2010-es önkormányzati választások kampányára, amikor az MSZP színiben induló Horváth Csabának „volt egy jó híre”. Namost, Budapest elvesztette a lehetőséget, hogy ingyenessé tegye a tömegközlekedést, ugyanis az első egy volt szovjet tagköztársaság lesz: az észtországi Tallinban január 1-jétől nem kell jegyet venni a városi közlekedést használóknak.

Próbán a Velaro UK

A Siemens Wegberg-Wildenrathban lévő tesztközpontjába érkezett az első Velaro UK, az Eurostar vonatok új generációjának képviselője.

Budapesti villamosnap negyedszer

Idén negyedik alkalommal várják a közlekedésbarátokat, különösen a villamosok szerelmeseit a 41-es villamos külső végállomására, Kamaraerdőbe az immáron hagyományos Kamaraerdei Villamosnapra. Nézzük, mivel várja az érdeklődőket a fővárosi „Tramwaytag”!

A Stadler 3,5 milliárdért fejleszt Szolnokon

A Stadler Rail Csoport 3,5 milliárd forintos beruházással teljesítménynövelő, valamint egy új tevékenységet meghonosító fejlesztést valósít meg szolnoki gyárában – jelentette be a svájci központú vasútijármű-gyártó csoport ügyvezető alelnöke szerdán az alapkő-letételi ünnepségen a helyszínen.

Vonaton csak pótdíjjal

November 15-én megszűnik a pótdíjmentes jegyvásárlási lehetőség a svéd vonatokon. Az SJ járatain ugyan lehet a jövőben is jegyet venni, de azt csak borsos árú pótdíj felszámítása mellett tehetjük meg.

2012. 09. 26.

Órát lopott az Apple?

Különös módon találkozott legutóbb az IT és a vasúti szektor. Ugyanis felmerült, hogy az Apple az új operációs rendszeréhez jogosulatlanul használta fel a svájci vasút, az SBB órájának formatervét. A legendás óra formája ugyanis az SBB bejegyzett védjegye, azt engedély nélkül senki sem használhatja fel.

MÁV-GYSEV közös motorvonat-tender

Közös tender keretében vásárolna újabb motorvonatokat a MÁV és a GYSEV. A két cég vezetőjeként is működő Dávid Ilona ezt egy minap rendezett konferencián jelentette be. A beszerzést persze jobbára az EU állná.

Idén is emelnek

Ismét emelkednek a vasúti tarifák. A menetrendváltáshoz igazodva, átlagosan 2,8 százalékkal emelkednek a vasúti menetjegyek árai. Ez pedig további bevételnövekedést hozhat a DB AG-nak.

2012. 09. 25.

Két mozdony, öt kocsi

Igen jó volt az egy tonna vontatott elegysúlyra jutó teljesítmény szeptember 23-án, vasárnap reggel a Bukarestből Bécsbe érkező Dacia nemzetközi gyorsvonat esetében. A neves román gyorsra ugyanis két Teknőt is delegált a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.

2012. 09. 24.

Innotrans 2012 – Dízelkörkép: Last Mile, Multi-engine és egyéb úri huncutságok

Az InnoTrans dízelmozdonyait bemutató mai írásunkban jobban körüljárjuk a Last Mile koncepciót és a többmotoros dízelmozdonyokat, valamint bemutatjuk a Vossloh és az Alstom variálható erőforrású tolatómozdonyait. De vajon szabadalmaztatta anno a MÁV a Last Mile Szilit?

2012. 09. 22.

Autómentes múltidézés

Öt esztendővel ezelőtt rendezték meg a főváros XVII. kerületében az első autómentes napot. 2007. szeptember 22-én lezárták a Ferihegyi út egy szakaszát, ahol a színpadon együttesek váltották egymást, a sátrakban pedig számos a közlekedéshez kapcsolódó szervezet mutatta meg magát. Eközben pedig a rákoshegyi vasútállomáson is érdekes dolgokat láthattunk. Induljon hát a múltidézés!

Innotrans 2012 – Újdonságok hegyekben

Tegnap este bezárta kapuit a berlini InnoTrans szakmai része, holnaptól ugyanis már a nagyközönség veheti szemügyre a szabadtéren kiállított járműveket. Az utolsó napok sem teltek unalmasan, további újdonságokról és érdekességekről szóló összefoglalónkat olvashatják az alábbiakban.

2012. 09. 21.

InnoTrans 2012 – Jön az IC+!

Sokat és sokszor írtunk már a MÁV-GÉPÉSZET IC+-projektjéről. Bár a kocsiról még csak makettet és videóanimációt láthattunk, a fejlesztők szándékai komolyak: teljes járműcsaládot fejlesztenek, beleértve az ingavonati közlekedésre alkalmas vezérlőkocsit is.

Magyar útra magyar buszt?

A magyar buszgyártók csak nem tudnak megnyugodni. A budapesti autóbusz-üzemeltetési modell első, új buszokra vonatkozó tenderében a szolgáltatók Európában, sőt, a világon is népszerű és bevált típust választottak a referencia nélküli, csak prototípusként létező járművek helyett. És ez szerintük baj. Valóban az?

2012. 09. 20.

InnoTrans 2012 – Új trónkövetelők

A RegionalBahn kibővült csapata ismét Berlinből jelentkezik. Komoly újdonság, hogy lengyel motorvonatokat vehet a DB Regio, valamint a GE belép az európai ETCS vonatbefolyásoló berendezések piacára TEMPO fantázianevű rendszerével. Előkerült a Siemens Avenio villamosának életnagyságú modellje is, a lengyel ZNLE pedig ismét magasra tette a mércét. Kattintsanak a részletekért!

2012. 09. 18.

InnoTrans 2012 – Az utolsó mérföldek

A 2012-es InnoTrans talán legnagyobb durranásai közé tartoznak a „Last Mile” mozdonyok. A dízel segédhajtással szerelt modellekkel a Bombardier és a Siemens is megjelent. Utóbbi azonban bő egy évet késett, hiszen a kanadai-német gyártó már 2011-ben bemutatta az új generációs TRAXX-okat. Gyorsjelentés az InnoTrans első napjáról.

Vasút-teszt Ausztriában – elégedettek az utasok?

A Verkehrsclub Österreich (VCÖ) ismét felmérte az utasok elégedettségét az osztrák vasúttal. A kérdések a vasúti utazás számos területére irányultak, a járatok tisztaságától és pontosságától az állomások állapotán át az utasok jövőbeni óhajaival bezárólag. A 15180 válaszolón alapuló vizsgálat eredményeit mutatjuk be mai posztunkban.

Különleges könyvesbolt

Németországban nagy népszerűségnek örvend a vasút és van kultúrája és bőséges irodalma a vasúti közlekedés történetének. Sőt, egy magára valamit is adó városban legalább egy, a témával foglalkozó könyvesbolt is akad.

2012. 09. 17.

InnoTrans 2012 – Előhang

Hamarosan kezdődik a vaskerekes szakma legfontosabb kiállítása, az InnoTrans. A 2012-as szakmai mustra számos újdonsággal kecsegtet. Ám egy nappal a kezdés előtt még csendes volt a berlini Messegelände környéke.

A MÁV új emblémája

Az elmúlt években az európai vasutak korszerű, új cégemblémákat vezettek be. Ezek kialakításánál az volt a követelmény, hogy messziről, még haladó járműveken is jól felismerhetők legyenek. A MÁV járművein az eddig használt cégjel, az UIC által megkövetelt négyszögbe elhelyezve nem felelt meg ennek a követelménynek, mert azt csak közelről, álló helyzetben lehetett felismerni.

2012. 09. 16.

Tramwaytag 2012 – buszgarázsban, de mégsem villamosok nélkül

Ha szeptember és Bécs, akkor Tramwaytag. Idén ugyan a Spetterbrücke buszgarázs volt a helyszín, azonban a villamosbarátok sem maradtak járművek nélkül - minden eddiginél komolyabb ráhordójáratot szerveztek a piros járgányokkal. Kattintsanak képriportunkért!

2012. 09. 15.

Villamosnap a buszgarázsban

A történelem ismétli önmagát. E régi igazság bizonyosodik be ismét, ugyanis e sorok megjelenésekor javában tart már a bécsi Spetterbrücke autóbuszgarázsban az idei Tramwaytag. A Wiener Linien nyílt napját érdekes módon, pont öt esztendővel ezelőtt ugyancsak egy buszgarázsban rendezték: az akkor frissen átadott leopoldaui létesítménybe várták az érdeklődőket.

2012. 09. 14.

Egykor volt: InnoTrans 2002

A vasúti szakma fontos eseményévé nőtte ki magát az 1996-ban először megrendezésre kerül InnoTrans. A kétévente megrendezett szakmai vásár legnagyobb látványosságai maguk a járművek. Érdekes megnézni a tíz esztendővel ezelőtti újdonságokat – ezek bizony mára már a mindennapjaink részévé váltak. A 2002-es szakvásáron jártunk.

Szolgálati közlemény

A RegionalBahn mindig is fontosnak tartotta, hogy naprakészen informálja olvasóit a közlekedés történéseiről. Ezúttal is így teszünk, ezért teszünk. Mivel azonban egyszerre két helyen nem lehetünk, így jelezzünk olvasóinknak: az elkövetkező mintegy másfél hét során a RegionalBahn lapjai nem a megszokott rend szerint frissülnek majd – de a friss írások természetesen nem maradnak el. Tartsanak velünk továbbra is!

A RegionalBahn csapata

2012. 09. 13.

Versenyre kelnek a ČD-vel

Bizony, főhet a feje a cseh vasútnak a menetrendváltás miatt. Több magánszolgáltató is elindítja vonatait december 9-étől. Az egyik a LEO Express, amely komfortos FLIRT-jeivel próbálja meg átcsábítani az utasokat az állami vasúttársaságtól – de a DB AG is megjelenik, mint vetélytárs, igaz, egyik leányvállalatán, az Arriván keresztül.

Eladó tolatók

Szabadulnak a belga vasút az alig évtizede beszerzett tolatómozdonyaitól. A 77-es sorozatú gépeket az SNCB/NMBS pénzügyi nehézségei miatt bocsátaná áruba. A sorozat gépei alig több mint egy évtizedig szolgáltak a belga vasútnál.

2012. 09. 12.

Új kocsik a MüNüEx-re

Miután a DB Regio nyerte el a BEG üzemeltetési pályázatán a Nürnberg–Ingolstadt viszonylatú, a nagysebességű pályán közlekedő RE-vonatok közlekedtetésének jogát, a vasúttársaság járműbeszerzési tendert írt ki a München-Nürnberg-Express új járműveire. Így tehát a most közlekedő jellegzetes vonatok napjai megszámláltattak – de azt még nem tudni, hogy mikor állnak forgalomba az új szerelvények.

80 év drót alatt

Nyolcvan esztendővel ezelőtt a magyar vasúttörténet egy új fejezete nyílt meg, amennyiben elindult a menetrend szerinti villamosmozdonyos forgalom a hegyeshalmi vonalon.

Grazba mennek a ČD-Railjetek

Az már biztos, hogy a cseh vasút vesz Railjet-vonatokat. Az is biztos, hogy – ha már Hamburg nem jött össze – Prágából Graz felé járnának, karöltve az ÖBB-vel. A két vasút között megszületett megállapodás a még nyitott kérdésekre is választ ad.

2012. 09. 11.

A múlt árnyai – újra káosz a vágányzári módosítások körül

Nemrégiben foglalkoztunk a bombamentesítés miatt elrendelt komoly horderejű 100-as vonali vágányzár meghosszabításának hiányos kommunikációjával. Most itt a következő gyöngyszem, ezúttal a 120-as vonalról! Tényleg létezhet két, egy időben érvényben lévő vágányzári hirdetmény eltérő tartalommal?

Ingyenes lesz a tömegközlekedés Halléban

Idén áprilisban Lipcsében lehetett a forgalmi engedélyek felmutatásával ingyen utazni a tömegközlekedési eszközökön. Most Halle is hasonlót lépésre szánta el magát: az Európai Mobilitási Hét idején, szeptember 17. és 23. között a városi közlekedési cég, a HAVAG ingyenéssé teszi a járatait. De vajon mindenki számára adott lesz a lehetőség?

Száz éves a nagydízel

Kerek egy évszázada mutatták be az első nagy dízelmozdonyt. A „Diesel-Sulzer-Klose-Thermolokomotive” 1912. szeptember 11-én készült el a svájci Sulzer és a német Borsig kooperációjában a berlini Borsig-gyárban.

Villanybusz Bécsben

A felsővezetékről akár azt is gondolhatnánk, hogy a trolibuszok tértek vissza az osztrák fővárosba. Nem egészen erről van szó, hanem arról, hogy a belvárosi minibuszos vonalak új járműveket kapnak. A korábbi belsőégésű motorokkal hajtott kocsik helyett tisztán villamos üzemű kocsik veszik át az uralmat a 2A és a 3A viszonylaton.

2012. 09. 10.

Programsorozat a 125 éves budapesti villamos és HÉV ünnepe alkalmából

Három hónapos programsorozat indul szeptemberben Budapesten a fővárosi villamos és HÉV fennállásának 125. évfordulóján – jelentette be Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester hétfőn Budapesten.

Újrahangolás

Aki járt már Bécsben és utazott netán a Wiener Linien járművein, annak biztosan ismerős a hang. Egy idő után pedig az ember csak elkezd érdeklődni a hang eredete iránt is. Sokféle hiedelemmel ellentétben Bécsben nem gép, hanem egy ember mondta fel a megállók neveit. Az úr neve Franz Kaida.

Nem kell a compilance

Nemrégiben hozták létre, de máris megszüntetik a MÁV Zrt. Compilance osztályát. Az osztály tízmilliókat spórolt meg az állami vasúttársaságnak a kétes ügyek feltérképezésével, az új vezetés azonban hallani sem akar a közbeszerzések körül szaglászó társaságról. Inkább megszüntették ezt a szervezeti egységet.

Öreg kocsira típusoznak

Bár már alig van forgalomban, mégis szükség van rájuk: a müncheni P-Wagenekről van szó. Az MVG Variobahnjai ideiglenes engedéllyel bírnak jelenleg – ezért többféle menetrendi koncepcióra készül az új menetrendi évadra a cég –, így mindenképpen szükség van az öreg villamosok szolgálataira.

2012. 09. 09.

Így tolja a GYSEV

Elkészült a GYSEV első vezérlőkocsija. Az ÖBB-től használtan vásárolt járművek első példánya már Sopronban pihen. Új pályaszám, új színterv és az osztrákoknál megszokott belső jellemzi a kocsikat.

2012. 09. 08.

Suttogó tehervonatok

2012. szeptember 7-től egy héten át közlekedik a MÁV hálózatán az EuropeTrain elnevezésű, UIC-védnökség alatt álló tehervonat, melynek kocsijai kísérleti féktuskókkal vannak felszerelve. A MÁV-csoport és a Rail Cargo Hungaria szakemberei a közlekedés során fellépő zajterhelés mérséklésének lehetőségeit vizsgálják, mégpedig „éles” helyzetben, forgalmi körülmények között.

2012. 09. 07.

Forgalomban az Alstom-metró

Tarlós István, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen átadta az utasoknak az első, az utasforgalomban is résztvevő Alstom Metropolis szerelvényt. Hosszú idő után immáron bárki utazhat a vonattal.

TEE Rheingold – mozdony nélkül

A hétvégén ismét útnak indul az év végén ebben a formában biztosan megszűnő TEE Rheingold. A híres német nosztalgiavonat ezúttal Ausztriába látogat – de a megszokott mozdonya nélkül. Jelenleg csak egy hadrafogható 103-as, de az sem közlekedhet...

Menetrendváltás Münchenben

A december 9-i menetrendváltás nem csak a nagyvasúton hoz újdonságokat, hanem hagyományosan ilyenkor lép életbe a városi közlekedésben is az új menetrend, hiszen igazodni kell a vasúthoz. Persze, Németországban járunk, hiszen itthon ilyen kapcsolat nincs a városi és a nagyvasúti menetrendek között. Münchenben is készülnek a menetrendváltásra, ami azonban nem lesz könnyű, hiszen több villamos bevethetősége is kérdéses.

Több helyet a villamosban!

Az utasok nyomásának engedve átalakítja a Wiener Linien az alacsonypadlós villamosok belsejét. Egyelőre kísérletképpen egy viszonylat egy kocsijában hajtották végre a változtatásokat, de ha beválik az ötlet, valamennyi ULF sorra kerül majd.

2012. 09. 06.

Hét hónapos vágányzár

Hónapokig tartó pályafelújítási munkákba kezdett a Deutsche Bahn AG a Berlin és Rostock közötti vasútvonalon. Hét hónapon keresztül újítják fel „tetőtől talpig” az NDK idején talán legfontosabbnak számító vasútvonalat. A jelentősége azóta kissé megkopott, de a vasútvonalra azért ráfért a felújítás.

Megszépült állomás

Lassan méltán kezdjük azt gondolni, hogy annak, amit leírunk, annak van hatása. De azért ne szálljon a fejünkbe a dicsőség! Talán olvasóink is emlékeznek: a főváros XVII. kerületében lévő Rákoshegy állomás állapotával már több alkalommal is foglalkoztunk. Most jó hírt közölhetünk: a balkáni életérzést – egyelőre – hiába keressük a vasbeton perontető alatt az újszászi fővonalon.

2012. 09. 05.

Új kézben a balatonfenyvesi kisvasút

Átvette a balatonfenyvesi kisvasutat teljes eszközállományával és valamennyi dolgozójával a MÁV-Start szeptember 1-jétől a MÁV-tól, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a térségi vasúti személyszállítási tevékenység végzésére szóló működési engedélyt az új tulajdonosnak – tájékoztatta a MÁV-Start Zrt. szerdán az MTI-t.

Távolsági TRAXX

Elkészült az első, a DB Fernverkehr számára rendelt TRAXX P160AC2-es mozdonyt. A gépet a kasseli gyár előtt kapták lencsevégre. A mozdony a regionális forgalomból már ismert emeletes kocsikkal (igaz, a belső terüket némileg a távolsági forgalomhoz igazítják) állnak majd forgalomba a 2013 decemberében életbe lépő menetrendben. A gép pályaszáma: 146 552 lesz.
(a kép forrása: Verkeherswelten.eu)

RegionalBahn információk

Pótjegy újratöltve – de mire jó ez így?

Amint július végén hírül adtuk, Szeptember elsejétől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése szerint módosul a személyszállítási díjszabás, a vasutat helyzetbe hozni kívánó módosítás pedig minőségi felárat vezet be egyes buszjáratokon is. De mi is változik valójában?