2012. 08. 28.

Volt egyszer egy Rheingold?

A modern Rheingold idén ünnepli „születésének” ötvenedik évfordulóját. Az 1962-ben az akkori legmagasabb igények szerint kialakított szerelvények ma is a német nyelvterület kultikus vonatának számítanak. A DB AG is igyekszik ebből hasznot húzni, de nem éppen úgy tűnik, hogy sikerrel tenné mindezt. A DB egyik vállalkozása a „TEE Rheingold” az év végén megszűnik.


A DB AG úgynevezett profitcentereinek egyike, a „TEE Rheingold” úgy tűnik, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A 2010-ben alapított társaságrész foglalta magába a Rheingold-szerelvényeket és a még üzemben maradt 103-as sorozatú gépek java részét is. Ez a társaság felelős a pénteken Kölnből Flensburgba, vasárnap pedig visszafelé közlekedő „nosztalgia-IC” közlekedéséért is.
Idén láthatjuk utoljára a „nosztalgia-IC”. A jövő évi menetrendben már ismét a megszokott IC-szerelvények közlekednek
(fotó: Halász Péter)

A társaság munkája nem éppen sikerekben bővelkedik az utóbbi időben. Az ő kezdeményezésükre újult meg a dessaui a 103 113-as is. A gép felújítás azonban nem volt sikeres, egyszer még a próbaútról visszatért a műhelybe, de később is vissza kellett vonulnia a műhelybe. Ekkor ugyanis a hattengelyes gép 5-ös számú hajtásegysége mondta fel a szolgálatot. A javításra új árajánlatot készít a műhely, ám a „TEE Rheingold” feloszlatása miatt közel sem biztos, hogy valaha ismét felújításra kerül majd a mozdony – az  eddig ráfordított anyagiak ellenére sem.
Ugancsak kérdésessé vált a jelenleg felújításra, illetve fővizsgára váró 103 184-esen végzendő munkák is kérdésessé váltak.
A 103 184-es fővizsgája kétségessé vált a „TEE Rheingold” profitcenter 2013 eleji feloszlatásával
(fotó: Halász Péter)

Jelenleg ennek a társaságrésznek egyedül a 103 235-ös áll rendelkezésére, ezzel továbbítják a már említett „nosztalgia-IC-t” és a különféle különvonatokat is. Ennek megfelelően, ha különvonatra kell mennie a „Tojásfejű” gépnek, akkor bizony a DB Regiotól bérelnek valamilyen mozdonyt, ami a menetrend szerinti, közforgalmú vonatot továbbítja. Így juthat ismét IC-k élére 111-es vagy akár 110-es is hétvégente.
A másik szeg a profitcenter „TEE Rheingold” koporsójába, hogy a menetrendváltástól megszűnik az IC 2410/IC 2417 számú vonatpár, azaz a „nosztalgia-IC”. A vonatot a decemberi menetrendváltástól hagyományos IC-szerelvényből tervezi kiállítani a DB AG. Egyébként e vonatpárt a német vasút 175. születésnapja alkalmából indította el ilyen formában a DB AG még a 2010-2011-es évadban és a vasútbarátok és az átlagos utasok körében is osztatlan sikernek örvendő vonatpár végül a 2011-2012-es menetrendben is megmaradt.
A híres Rheingold-kilátókocsi sorsa is bizonytalan. A járművek fővizsgái 2013-2014 során lejárnak, egyelőre nem tudni, hogy ki finanszírozza majd a meghosszabbítást
(fotó: Magyarics Zoltán)

A profitcenter felszámolása az üzemelő járművek mellett több mozdony felújítására is hatással lehet. Ahogy említettük, a 103 184-es fővizsgája is kérdésessé vált, emellett pedig a szintén múzeumi gép E10 121-es sem biztos, hogy üzemképessé válik hamarosan. A 110 468-as és a 110 488-as „Bügelfalte” gépek nosztalgiaflottába való integrálása is a jövő zenéje immáron.
Egy ideig csak a 103 235-ös lesz az egyetlen üzemképes 103-as. A gép 2010 áprilisában Bécs elővárosában robogott a Rheingold-szerelvénnyel
(fotó: Magyarics Zoltán)

A profitcentert érintő változások a DB-n kívül álló cégeket is érintenek. A „TEE Rheingolddal” szorosan együttműködő AKE Bahntouristik jövője is érdekesen alakul, ugyanis ez a cég értékesítette a vonat nosztalgia-utazásait. A jövőbeni utazások szervezése erősen kérdésessé vált, mert a jelenlegi járműflotta fővizsgái 2013 és 2014 során lejárnak, azok meghosszabbításának financiális háttere pedig a profitcenter felszámolásával kérdésessé vált.
Magyarországon is járt a Rheingold. 2010. április 24-én a Széchenyi-mozdony továbbította a híres szerelvényt Hegyeshalom és Budapest-Keleti között. A hazatérő szerelvényről Budapest-Kelenföld előtt készült Halász Péter felvétele

Halász Péter