2012. 08. 29.

Túl kicsi az állomás

Még meg sem nyitották, máris újabb botrányok övezik az új berlini repülőteret. Ezúttal azonban nem magával a reptérrel van a baj, hanem a létesítményhez vezető vasúti pálya egyik megállójával. Túl kicsi lett ugyanis a waßmannsdorfi megálló, az utasforgalom pedig néha túl nagy.



Szeptember 11. és 16. között rendezik meg a nemzetközi repülési szakkiállítást, az ILA-t a schönefeldi reptéren. Az elmúlt évek során mindig volt különvonat az eseményre, hiszen a több százezer látogatót érdeklő rendezvényre így lehet a legegyszerűbben kijuttatni a vendégeket. Bár korábban a régi kerozinszállító iparvágányt használták e célra, idén azonban már az új reptéri S-Bahn-pálya vette volna át a szerepet. Az utasokat a régi schönefeldi állomás és az új, reptéri végállomás közötti megállóhoz, Waßmannsdorfhoz vitték volna a vonatok.
A múlt idő használata azonban jogos: a gyorsvasúti megálló használatát a szövetségi rendőrség nem engedélyezte. Az indok pedig: a százezres nagyságrendű utasforgalomhoz képest túl kicsi a megálló, keskenyek a peronok. Ráadásul a megálló ívben fekszik, ami a reptér felé haladó vonatoknál nehezíti az utascsere felügyeletét a járművezető számára.
Az S45-ös viszonylaton közlekedő egyik próbavonat az új megállóban. Valóban keskeny a peron
(fotó: „Basti”, forrás: S-Bahn Fotocommunity)



A waßmannssdorfi megálló elhelyezkedése

A helyzet pikantériája, hogy a vasúti megállót a waßmannsdorfi önkormányzat a saját számlájára építtette az új S-Bahn-pálya mellé, így biztosítva egy színvonalas közlekedési kapcsolatot a település lakóinak. A település (amely egyébként Schönefeldhez tartozik közigazgatásilag) soha sem tervezte ilyen nagy utasforgalomra a vasúti megállóhelyet. A település részéről hangsúlyozták: már készen voltak az építkezés tervei, amikor egyáltalán felmerült, hogy az ILA forgalmát a megállóhelyre terelnék, mert a reptér ezen végében lesz majd. Az ILA eredetileg ugyanis a kifutópályák déli oldalán kapott helyet, de ott ma már az új repülőtér terminálépülete terül el.
Az új megállóhely
(fotó: S-Bahn Berlin GmbH)

A szeptember 11-16. között megrendezendő kiállítás miatt felmerült az is, hogy ideiglenesen kibővítsék a vasúti megállót, de ez mintegy 400 ezer euróba, 112 millió forintba kerülne – ez az összeg pedig túl nagy ahhoz, hogy bárki magára vállalja az érintettek közül. Így tehát marad az a megoldás, hogy a látogatókat buszokkal hordják majd ki a helyszínre – emellett pedig autóval lehet megközelíteni a kiállítást. E célra ideiglenes lehajtót építenek a B96-os útról és egy tízezer férőhelyes parkolót létesítenek.
Hogy a két év múlva, 2014-ben sorra kerülő ILA idején milyen forgalom lesz, azt még nem tudni. Ha addig sem épül át a waßmannsdorfi megálló, akkor előfordulhat, hogy a gyorsvasúti szerelvények egyszerűen áthaladnak a megállóban.

Halász Péter