A német törvényhozás felsőháza, a szövetségi tanács, azaz a Bundesrat július eleji ülésén döntött a Vasúti Építési és Üzemeltetési szabályzat, ismertebb nevén az Eisenbahn-Bau und Betriebsordnung (EBO) módosításáról. A mostani változtatás értelmében a legtöbb vonalon rövidesen ki kell építeni a pontszerű vonatbefolyásoló rendszert.
Sokan emlékezhetnek még a hordorfi vasúti balesetre. 2011. január 29-én egy személyszállító motorvonat és egy tehervonat ütközött frontálisan a Magdeburg–Thale vasútvonal Hordorf állomásának közelében. A balesetben tízen életüket vesztették, huszonhárman megsérültek. A 100 km/h sebességre engedélyezett pályán csak részben volt akkor még telepítve a pontszerű vonatbefolyásoló rendszer, amely meggátolta volna az egyébként két órát késő tehervonatot, hogy a továbbhaladást tiltó jelzés ellenére behaladjon az egyvágányú pályarészre.
Új telepítésű, 500 Hz-es mágnes az északrajna-vesztfáliai Schwerte (Ruhr) állomáson. Itt korábban is volt vonatbefolyásolás, az állomási biztosítóberendezés átalakításához kapcsolódónak kerültek új mágnesek a sínek mellé
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az EBO mostani módosítása értelmében a 80 km/h vagy annál nagyobb sebességre engedélyezett pályákon 2014-ig ki kell építeni a pontszerű vonatbefolyásoló rendszert. A rendszer pályaoldali berendezései jobbára az egykori NDK területén hiányoznak, míg a korábbi nyugati országrész pályáinak jelenetős része mellett régóta üzemelnek a mágnesek.
A PZB 90 rendszer járműoldali részei ennél jóval elterjedtebbek. Néhány éve ugyanis a Szövetségi Vasúti Hatóság jelezte: csak PZB 90-nel felszerelt járművek közlekedését engedélyezik, így a nosztalgiaüzemben közlekedő gőzmozdonyokra is fel kellett szerelni a vonatbefolyásolót. A korábbi változatok (I54, I60, I60R, stb.) a hatóság számára nem bizonyultak elég biztonságosnak.
A pontszerű vonatbefolyásoló rendszert már korábban Nánási Zoltán bemutatta a RegionalBahn olvasóinak, erről itt olvashatnak; a rendszer magyar vonatkozásairól pedig ide kattintva olvashatnak bővebben.
A pontszerű vonatbefolyásoló rendszert már korábban Nánási Zoltán bemutatta a RegionalBahn olvasóinak, erről itt olvashatnak; a rendszer magyar vonatkozásairól pedig ide kattintva olvashatnak bővebben.
Halász Péter