2012. 08. 31.

Privatizált nagyvasak

Egyre sűrűbben érkezik hír nagy teljesítményű mozdonyok eladásáról a DB AG háza tájáról. Ezúttal egy viszonylag korszerűnek mondható típus két példányától vált meg a teherfuvarozó leányvállalat, a DB Schenker.






Hartmut Mehdorn idejében elképzelhetetlen volt, hogy a DB AG bármilyen jelentősebb teljesítményű mozdonyától megváljon és azt németországi – nem a DB AG közvetlen vagy közvetett érdekeltségébe tartozó – magánvasútnak adják el. Így üzemképes, de feleslegessé vált mozdonyok százai kerültek inkább a lángvágók alá, semmint hogy valamelyik privát vasúttársaságnál folytassák életüket. Mehdorn távozása után azonban hamar rájöttek: tulajdonképpen ez is egy jó, jobb biznisz, mintha csak ócskavasként élhetnék tovább napjaikat a mozdonyok.
Ennek jegyében vált meg megannyi 139-es és 140-es sorozatú villamosmozdonytól már korábban a DB AG és került eladósorba néhány Ludmilla is.
Ezúttal azonban nem is olyan régi villamosmozdonyok eladásáról van szó. A DB Schenker, a német vasút teherfuvarozó leányvállalata két 151-es sorozatú „Sínhajót” értékesített. A vevő mindkét jármű esetében az Ellwangen bei Crailsheimben székelő SRI Invest GmbH. A cég megbízásából a gépeket a Nordbayerische Eisenbahngesellschaft mbH vitte el Kornwestheimből (ahol leállítva sorsukat várták) a dessaui főműhelybe, ahol ismét üzemképessé teszik őket. Az SRI a tervek szerint az érdeklődő vasúttársaságoknak adná majd bérbe a mozdonyokat.
A Rajna bal partján, St. Goar és Oberwesel között tart dél felé a 151 070-es önürítős kocsikból álló vonatával. A komoly tehervonati gépek eddig csak a DB-nél szolgálhattak, de a feleslegessé vált gépeket nem vágják szét, hanem inkább eladják
(fotók: Nánási Zoltán)

Az SRI egyelőre két mozdonyt vásárolt meg. Az egyik a 151 124-es, amelyet a Krupp 5363-as gyári számon 1976-ban gyártott. A gépet a Deutsche Bundesbahn 1977. február 4-én vette állagba és szolgálatát Hagen-Eckesey fűtőházban kezdte meg. A 2001 óta Verkehrsrot színű gép korábban óceánkék-bézs színű ruhában szolgált. Hagenből 1996. május 15-én állomásították át a nürnbergi cargós telephelyre, itt szolgált egészen 2009. március 12-éig, amikor leállították a gépet.
A másik mozdony a legmagasabb pályaszámot viseli a sorozat gépei között, bár nem a legutolsónak gyártott gépről van szó. A 151 170-es 32140-es gyári számon készült a Henschel und Sohn kasseli gyárában 1977-ben. A gépet 1977. szeptember 12-én vette állagba a DB, első fűtőháza Nürnberg Rbf., későbbi nevén Nürnberg 2 volt. Itt 1990. szeptember 15-ig szolgált, másnaptól már Hagen-Eckesey állagában folytatta a pályafutását. 2000. május 28-án a Ruhr-vidékre került a gép, Oberhausen-Osterfeld Süd telephely rendelkezett vele. Itt alig négy évet töltött a „hatlábú”, 2004. november 15-ével a nürnbergi cargós bázisra került a mozdony. A gépet 2009. március 4-én állították le. Az eredetileg ugyancsak óceánkék-bézs mozdony 2001 óta viseli a megszokott Verkehrsrot színterv szerinti festését.

Halász Péter

Névjegy: a 151-es

A hattengelyes villamosmozdonyokat a Deutsche Bundesbahn, az NSZK államvasútja kifejezetten nagy terhelésű, nehéz tehervonatok továbbítására szánta. Utódja, illetve kiegészítője az 1950-es években épített 150-es sorozatnak. A 118 tonna szolgálati tömegű gépek Co' Co' tengelyelrendezéssel épültek az AEG, a BBC, a Henschel, a Krauss-Maffei, a Krupp és a Siemens együttműködésében 1972 és 1978 között. A gépeket hat vontatómotor hajtja, összes órás teljesítményük 6288 kW, állandó teljesítményük 5982 kW. Indító vonóerejük 395 kN, míg a villamosfék ereje legfeljebb 160 kN lehet.
A gépek párban öt-hatezer tonnás szén- és vasércszállító vonatokat is továbbítanak a nagy folyami vagy tengeri kikötők és a fontosabb kohók és erőművek között. Így közlekednek például a Ruhr-vidék és Bréma, valamint Hamburg vagy éppen Berlinen át Eisenhüttenstadtba. Ugyancsak rendszeresen megfordulnak a Saar-vidéken is a mozdonyok.
A mozdonyok hagyományos ingavonati távvezérlő rendszerrel is fel lettek szerelve. A DB Cargo önállósodása előtt és az után is egy rövid ideig Nürnberg környékén rendszeresen közlekedtek ingavonatokkal. Ugyancsak rendszeresen továbbították az NDK-ba vagy Nyugat-Berlinben közlekedő gyorsvonatokat Nürnberg és az NDK-beli üzemváltó állomás, Probstzella között.

Halász Péter