2012. 08. 27.

Ünnepi nyílt nap

Hol vannak már azok az idők, amikor hatalmas járműparádéval, járműkiállítással- és bemutatóval ünnepelték egy-egy vasút százötvenedik születésnapját? Bizony elmúltak. 2010-ben a német vasút, 2012-ben pedig az osztrák vasút ünnepli 175. születésnapját – a negyedszázaddal ezelőttihez képest jóval szerényebb keretek között. Az ünnephez kapcsolódóan a bécsi Praterstern pályaudvaron volt egy kisebb járműkiállítás és az ÖBB Technische Services jedlersdorfi műhelyében nézhettek be az érdeklődők a járműkarbantartás kulisszái mögé.


Augusztus 25-én Bécsbe várta ünnepelni a vasútbarátokat és érdeklődőket az ÖBB. Az osztrák vasutak (ám nem az ÖBB!) 2012-ben ünnepli 175. születésnapját: 1837. november 23-án tartották az első gőzvontatású vasútvonal megnyitóját. A Kaiser Ferdinands-Nordnbahnon ugyancsak 1838. január 6-án indult el az első személyszállító vonat, mégis a korábbi dátumot tartják az osztrák vasutak hivatalos születésnapjának. Ezt ünnepelte és ünnepli folyamatosan az ÖBB. A számtalan rendezvény mellett megannyi „Werbelok” is tiszteleg az évforduló előtt: gondoljunk csak a 1216 020-asra vagy éppen a 49-es Railjet-szerelvényre.
Az augusztus 25-i programokat két helyszínre szervezte az ÖBB. Az egyik a cég székházához közel eső, emiatt számos protokollrendezvénynek otthont adó Praterstern pályaudvar volt. Itt kiállították a 49-es Railjet-szerelvényt és a 1216 020-ast is. Emellett információs programok, vetélkedők várták a peronon a látogatókat, míg az állomás előtt, a Prater felőli oldalon különféle műsorok váltották egymást a színpadon.
Villámfotó a Stammstreckén robogó 4020-asból. Az S1 23368 számú vonat elé engedte be a Matzleinsdorfer Platznál a pratersterni kiállításra igyekvő 1216 020-ast a forgalomirányítás
(fotó: Magyarics Zoltán)

 Az ünnepi rendezvénynek a 3. és a 4. vágány közötti peron adott otthont a Pratersternnél. Az egykori Wien Nordbahnhof, nem mellesleg az első osztrák gőzmozdonyú vasút bécsi végállomásának „jogutódja” joggal pályázott a házigazda szerepére. A megszokott Schnellbahn-forgalmat a hétvégére tekintettel egy peronon, két vágányon is el tudták intézni

A forgalom az 1. és a 2. vágányon zajlott a rendezvény idején. A kép akár „archív” is lehetne, hiszen az észak, azaz Floridsdorf felé tartó vonatok augusztus 6. előtt valóban ennél a peronnál álltak meg – akkor még „balra hajts!” volt érvényben ezen a vonalon, amelyet a majdani Hauptbahnhof forgalomszervezése miatt fordítottak meg augusztus elején

A 1216 020-as immáron elfoglalta a helyét a kiállítás helyszínén. Előtte a 49-es Railjet-szerelvény vezérlőkocsija látható a negyedik vágányon

Nem csak nagyban, hanem kicsiben is tiszteletét tette az osztrák zászlódíszbe öltöztetett Railjet-szerelvény a Pratersternnél
(fotók: Halász Péter)

A kisebbek a nagy modellekkel játszhattak toltósdit

...de akár az állomásépület előtti téren található ugrálóvárban is kitombolhatták magukat.
A figura nem mellesleg az ÖBB tudatosan felépített „gyermekvasútjának” egyik darabja. Az osztrák vasúttársaság a legfiatalabbakat Timi-Taurusszal és barátaival igyekszik a kötött pálya irányába terelni. Vajon milyen lenne, „Sanyi, a Bézé” vagy éppen „Béla, a V43-as” a MÁV-csoport kiadásában?
(fotók: Magyarics Zoltán)

A Praterstrerntől óránként közlekedő különvonatokkal lehetett eljutni a legegyszerűbben a rendezvény másik és talán sokkal több embert érdeklő helyszínére. Az ÖBB Techische Services (ÖBB TS) jedlersdorfi műhelyében ugyanis egy kisebb járműkiállítás mellett az érdeklődők megnézhették, hogy miként is javítja az osztrák állami vasúttársaság a járműveit. Teherkocsik és motorvonatok karbantartására használják ezt a bázist.
Érdemes megjegyezni, hogy a személykocsik javítását a Wien Grillgasse megálló közelében lévő simmeringi műhelyben végzik, ahol ugyancsak teret kap a közeli Siemens-gyárban épített (és a ČD részére építendő) Railjet-vonatok összeállítása és élesztése is.
A nagyobbakat mindenképpen jobban érdekelte a jedlersdorfi műhely nyílt napja. A rendezvényre óránként indultak a Pratersterntől az útközben megállás nélkül közlekedő különvonatok. A pendli szerepét két különleges motorvonat kapta. Az egyik, a képen látható jármű (a 4124 014-es) a bécsi gyorsvasút 50. születésnapját köszönti; míg a másik a 4124 001-es volt, ez pedig az S45-ös viszonylat, a Vorortelinie 25. születésnapját ünnepelte idén

Nem csak vonattal, hanem más tömegközlekedési eszközzel és autóval is sokan érkeztek a nem mindennapi helyszínre. Érdemes megjegyezni, hogy előttünk a tolópadjárás látható, amely a megszokottól eltérően úgy került kialakításra, hogy egyenes irányban a tolópad használata nélkül is tudják mozgatni a vasúti járműveket
(fotók: Halász Péter)

Az érkező vonat mellett egy másik Talent és egy 4020-as is fogadta a látogatókat a tolópadjárás előtt
(fotó: Óvári Péter)

A külső vágányok egyikén az ÖBB baleseti segélykocsijának bemutatóját láthattuk

A „kisiklott” teherkocsit hidraulikus emelőkkel helyezik vissza a vágányra

Kicsivel arrébb pedig az egyik gyomirtó szerelvényt vehették szemügyre a látogatók
(fotók: Magyarics Zoltán)

Werbelok itt is akad: a 1116 138-as a szövetségi haderő sportszervezeteinek csinál hírverést

A csarnok melletti vágányon pedig ez a Hektor pendlizett fel s alá...

...a szóban forgó mozdony volt ugyanis az alanya a távirányítós mozdonyokat bemutató programrésznek. A sárga mellényes, beszélgető úriember egyébként a mozdonyvezető
(fotók: Halász Péter)

Az üzemi tűzoltóság bemutatóján kipróbálhatta az átlagember is, hogy hogyan kell használni például a porral oltókat
(fotó: Óvári Péter)

Kincsek is akadtak bőséggel a terepen. Itt például a 6010 002-es „Transalpin” vezérlőkocsi és mögötte párja, a 4010 002-es várja sorsát. Az elegáns és kényelmes motorvonatokat 2008. december 14-ével állította le végleg az ÖBB. A járművek javarészét a HKX számára adta el az ÖBB, néhány azonban Ausztriában maradt, egy majdani nosztalgiaszerelvénynek

Az egyik melléképületben az utastájékoztató rendszerek működését szemléltették

De megnézhették az érdeklődők, hogy az egyébként a Talentek tetején lévő klímaberendezés hogyan is működik

Katonás rendben várják az új ütközők, hogy felszereljék őket valamilyen vasúti járműre, jobbára teherkocsira

A különféle alkatrészeknek is megvan a maguk helye a polcokon

Kicsit távolabb a 4124 035-9-es orrmodulja. Egy balesetben sérült meg a jármű eleje
(fotók: Magyarics Zoltán)

A rendezvény központi helyszínének a csarnokban lévő tolópadjárás számított. Az épület túlsó oldalán a catering-rész kapott helyet
(fotó: Halász Péter)

A csarnokban is pihent egy balesetes jármű. A 4124 033-as az egyike volt azoknak a járműveknek, amelyek 2011. december 12-én ütköztek Bruck an der Leitha állomáson

Egy frissen festett, DDm sorozatú autószállító kocsi várja, hogy bekössék alá a forgóvázakat. Ausztriában és Németországban még nagy hagyománya van annak az autószállításnak, amelyet a MÁV-csoport már évtizedekkel ezelőtt feladott

Kicsivel arrébb egy hasonló kocsi alját is megnézhettük

A 4020-as motorvonatok 7020-as sorozatú betétkocsijának emeléses javítása zajlott éppen. A kocsi tetején még ebben a munkafázisban is lehet dolgozni  különleges emelő- és állványszerkezetnek köszönhetően

Vele átellenben pedig egy Talent-motorvonat futó forgóvázát láthattuk

Az emelőkön békésen megférnek egymás mellett a Talentek és a 4020-asok is

A 6020 215-7-es számú vezérlőkocsin az új, LED-es fényszórókat mutatta be az ÖBB
(fotók: Magyarics Zoltán)

Frissen festett 7020-as betétkocsi

A pihenőjüket töltő 4020-asokra megfelelő feliratot is kerítettek az utastájékoztató rendszer programozói. Igaz, a szöveg hibás, nem az ÖBB, hanem az osztrák vasút 175 éves. Ám az is igaz, hogy ez a szöveg már nem fért volna ki a kijelzőre
(Az állami vasúttársaságot 1882-ben hozták létre, a Bundesbahn Österreich, mint szövetségi vasút pedig 1923-ban alapították.)
(fotók: Halász Péter)

A motorvonatok mellett hagyományos teherkocsik javításával is foglalkoznak Jedlersdorfban

Forgóvázakba való kerékpárok, hátul pedig egy teljes forgóváz vár bekötésre
(fotók: Magyarics Zoltán)
Erőművész targonca a csarnokban
(fotó: Óvári Péter)

Egy Eanos kocsin pedig a kasztni egyenetlenségeinek „gyógymódját” mutatták be a szakemberek
(fotó: Halász Péter)

Rend a lelke mindennek. A felhasználásra váró vagy éppen már kidobásra ítélt alkatrészek katonás rendben várnak a sorsukra...
(fotó: Magyarics Zoltán)

...de a sógorék a megfelelő hulladékkezelésre is ügyelnek
(fotó: Halász Péter)

A csarnokban különféle kísérőprogramok is voltak. Itt például egy egyszerűbb terepasztalon jött-ment néhány vonat, főleg az ifjabb látogatók nagy örömére

A nagyobb, vagy éppen elszántabb látogatók vasúti ereklyéket is vásárolhattak. A könyvektől a pályaszámtáblákig és az állomásnév-tábláig minden volt. Persze az árukat megkérték: a 1042.33-as táblájáért például kerek 500 eurót kellett volna leszurkolnia a tömött bukszával érkező vasútbarátnak

A legvadabb Taurus-rajongók pedig a hajtás egy darabját is a magukénak tudhatták potom 15 euró befizetése után
(fotók: Magyarics Zoltán)

Végezetül egy igazi csemege: a 4010 019-es „Transalpin” motorkocsi (terjedelmi okokból nincs arra lehetőségünk, hogy boncolgassuk, hogy ez a jármű bizony nem az első három, „igazi” Transalpin vonat része volt) vonattovábbítás helyett mint fűtőgép tengeti napjait a műhely udvarán. Azonban érdemes megnézni: a friss „Valousek-Design” szerinti festés mellé még LED-es fényszórókat is kapott a jármű!
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter, Magyarics Zoltán, Óvári Péter