Sajtóértesülések szerint nem kizárólag technikai hiba okozta a keddi gyorsvasúti siklást Berlinben. A tegeli állomásról Hennigsdorf felé kihaladó vonat a hívójelzés szabályai szerint közlekedett, amikor a Gorkistraße keresztezése után nem sokkal, az állomás váltókörzetében kisiklott – vélhetően emberi hiba miatt.
A sajtóban megjelent hírek szerint a keddi, tegeli S-Bahn-siklást nem technikai hiba okozta, hanem bizony emberi mulasztásnak köszönhető, hogy a hat kocsis szerelvény kisiklott a váltókörzetben. Mint ahogy arról már a RegionalBahn beszámolt: kedden reggel és délelőtt a biztosítóberendezési szakemberek egy villámcsapás nyomait állították helyere, emiatt nem működött megfelelően az állomáson a berendezés. Emiatt a vonatok a hívójelzés szabályai szerint közlekedtek, a német területeken érvényes 40 km/h-s sebességhatárt betartva.
A Der Tagesspiegel információi szerint azonban nem technikai hiba miatt siklott ki a gyorsvasúti szerelvény. A feltételezések szerint ugyanis a vágányutat sem tudták lezárni, emiatt pedig a váltókat bármikor át tudta állítani a forgalmi szolgálattevő. A hírek szerint túl korán tette ezt meg a forgalmista. Ugyanis a szóban forgó váltó védőváltó, szabványos állása a kitérő irány, így védve a Hennigsdorf felé vezető egyvágányú nyíltvonalat.
Berlin-Tegel állomás helyszínrajza.
Az eredeti rajz a www.stadtschnellbahn-berlin.de oldal található, a rajzot Gordon Charles készítette
Az eredeti rajz a www.stadtschnellbahn-berlin.de oldal található, a rajzot Gordon Charles készítette
A hírek szerint a kérdéses időpontban két szolgálattevő, egy 44 éves nő és egy 52 éves férfi volt szolgálatban a toronyban. A napilap információi szerint a villámcsapás következtében többek között a vágányfoglaltság ellenőrzése nem működött, a biztosítóberendezés hamis foglaltat mutatott minden vágányra. Emiatt az egyik szolgálattevőnek meg kellett győződnie a vágányút szabad voltáról a helyszínen, kollégája csak ez után állíthatta a váltókat és a jelzőket a szabályok szerint.
A hiba elhárításán dolgozó szakemberek mindeközben arra kérték a forgalmistákat, hogy a végül a kisiklást okozó váltót mihamarabb állítsák át, hogy ellenőrizni tudják a működését. Eközben fontos azt is megjegyezni, hogy a járművezetőkkel folyamatos kapcsolatban álltak a forgalmisták, hogy egyeztessék, hogyan is állnak a váltók és a jelzők és hogy elhagyta-e a vonat a váltókörzetet egyáltalán? Ez a kapcsolat szakadt meg végülis, illetve nem győződtek meg róla a forgalmisták, hogy valóban elhagyta-e a vonat a váltókörzetet és a „blokkosok” kérésnek megfelelően átállították a váltót, amin éppen még ott volt a vonat – fejtegeti a napilap.
A baj mindeközben nem jár egyedül: szerdára virradó éjjel heves zivatar tört ki a térségben. Olyan mennyiségű csapadék hullott, hogy a tegeli biztosítóberendezés jelfogótermében is állt a víz, ennek következtében tovább nehezedett a helyreállítási munka. A tervek szerint legkorábban szombaton adhatják vissza a forgalomnak a „felszántott” tegeli váltókörzetet.
A hiba elhárításán dolgozó szakemberek mindeközben arra kérték a forgalmistákat, hogy a végül a kisiklást okozó váltót mihamarabb állítsák át, hogy ellenőrizni tudják a működését. Eközben fontos azt is megjegyezni, hogy a járművezetőkkel folyamatos kapcsolatban álltak a forgalmisták, hogy egyeztessék, hogyan is állnak a váltók és a jelzők és hogy elhagyta-e a vonat a váltókörzetet egyáltalán? Ez a kapcsolat szakadt meg végülis, illetve nem győződtek meg róla a forgalmisták, hogy valóban elhagyta-e a vonat a váltókörzetet és a „blokkosok” kérésnek megfelelően átállították a váltót, amin éppen még ott volt a vonat – fejtegeti a napilap.
A baj mindeközben nem jár egyedül: szerdára virradó éjjel heves zivatar tört ki a térségben. Olyan mennyiségű csapadék hullott, hogy a tegeli biztosítóberendezés jelfogótermében is állt a víz, ennek következtében tovább nehezedett a helyreállítási munka. A tervek szerint legkorábban szombaton adhatják vissza a forgalomnak a „felszántott” tegeli váltókörzetet.
Halász Péter