Nem bírják a nagy meleget a távolsági klímaberendezései. A hétvégi és a hét eleji hőhullámban számos vonaton kellett zárt ablakok mellett utazniuk – klímaberendezés nélkül. A vasúttársaság már a tavalyi, hasonló esetek nyomán is a változást ígérte.
Magyarországon is nagy a meleg, de mindez, amiről írunk, Németországról szól. A vonatok ugyanis az ottani legmelegebb napon, hétfőn nem bírták a hőséget. A napi nyolcszáz vonatból mintegy kéttucatnyit mondtak le ilyen-olyan okok miatt részben vagy teljes egészében a klímaberendezés hibája miatt – közölte a DB AG. Az utasok beszámolója szerint a kelet-nyugati fő tengelyen, Köln és Berlin között volt a legkritikusabb a helyzet. Itt történt meg az is, hogy a Berlinből érkező IC-t például Hannoverben le kellett mondani, ugyanis a kocsik klímaberendezései sorban mondták fel a szolgálatot.
A vonaton utazók elmondása szerint már a berlini főpályaudvarra órás késéssel sikerült eljutnia a szerelvénynek és már ott három kocsit lezártak, mert már az induláskor elromlott e járművek klímája. A vonaton utazók kritizálták a DB AG hozzáállását: sem folyadékot nem kaptak a nem működő klímák miatt, de még csak információhoz se nagyon jutottak. Egy másik vonaton utazó utas azonban kifejezetten méltányolta a DB AG hozzáállását: elmondása szerint a vasúttársaság megfelelően tájékoztatott. Igaz, a Kölnből Berlinbe tartó vonatot az ő esetében, vasárnap este is lemondták Hannoverben.
Volt olyan vonat is, ahol az étkezőkocsival voltak gondok: egyszerűen elfogytak a felhasználható italkészletek. Ugyanis a folyadék egy hőmérséklete felett az előírások szerint nem adhatják már el az innivalókat a büfében.
A Berlin és Köln között közlekedő IC-k és ICE-k esetében érkezik a legtöbb hír a klímaberendezések meghibásodásáról
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A DB AG a sorozatos meghibásodásokra válaszul jelezte: valószínűleg a szokásosnál nagyobb utasforgalommal lehet összefüggésben mindez. Közlésük szerint volt arra példa, hogy a Hamburgból Brémába tartó IC-ről leparancsolták a helybiztosításokkal nem rendelkező utasokat – a vonaton így csak ülő utasok maradtak. A lépést a vasúttársaság a nagy meleggel és a zsúfoltság miatti fülledt idővel magyarázta a DB AG.
A DB AG hozzáállását már többen is kritizálták. A zöldpárt (Die Grüne) vasútpolitikai szakértője, Valerie Wilms azt mondta: a vasúttársaság nem tanult az ICE-vonatok két évvel ezelőtti kálváriájából és még most sem tudja ellátni ilyen melegben az alapvető feladatait, ez pedig rendkívül rossz krízismenedzsmentre utal. A vasúttársaság ezzel szemben már tavaly is azt hangoztatta: a klímaberendezések a külső 38 fokos hőmérsékletig kiválóan működnek. Mindazon által jelezték: a 35 fok feletti hőmérsékletek nem jelentenek üzemszerű környezetet a vonatok számára.
Emlékezetes: két évvel ezelőtt mintegy ötven kocsi klímaberendezése mondta fel a szolgálatot, akkor több utas is rosszul lett a hőség miatt az ICE-járatokon. Bár a szövetségi rendőrség nyomozást indított az ügyekben, végül azonban elkövető híján azokat lezárták.
Halász Péter