A Budapesten zajló Sziget Fesztivál számtalan fiatalt vonz a fővárosba. Nem kevesen vonattal jönnek, igaz, egy részünk különvonattal érkezik Budapestre. Azonban sokan menetrend szerinti járatokat választanak, ami komoly kihívás elé állítja az európai vasutakat. Nyugat-Európa felől régebben nem volt gond a kapcsolattal, erősítették igény szerint a vonatokat. Azonban a Railjetek 2008 decemberi premiere óta ez már nem is olyan egyszerű feladat.
Hol vannak már a hosszú, tizenkét-tizennégy kocsis EuroCity-vonatok? 2008 decembere, az ÖBB Railjet-vonatainak forgalomba állítása óta nem egyszerű dolog a Bécs és Budapest között közlekedő nemzetközi vonatok erősítése. A klasszikus mozdonyos-személykocsis vonatok hamar kikoptak, leszámítva az éjszakai hálókocsis járatokat.
Az ilyen vonat erősítésével nem sok gond volt régen. Egy-két plusz kocsi megoldotta a kapacitáshiányt. A képen a 2006. július 20-i EC 62-es vár indulásra a Keleti pályaudvaron
A Railjet-vonatok előnye és egyben hátránya is, hogy fix, hét kocsis egységekből állnak. Bővítésük legfeljebb csak úgy lehetséges, ahogy arra a Semmeringbahnon is láthattunk példát: a gép mögé sorozott további két-három kocsival. Azonban ezzel is csak korlátozottan növelhető a vonat kapacitása. Az igazi megoldás a dupla Railjet-szerelvény lehet, de ez Magyarországon kifejzett tabutémának számít.
Dupla Railjet a Keletiben. Hivatalosan ilyen nem is lehet... A felvétel az első budapesti vonatot mutatja 2008. december 14-én készült
A Railjet a magyar F. 2. számú Forgalmi Utasítás szerint ingavonatnak számít. Erre vonatkozóan pedig az utasítás 11.4. pontja kimondja:
„Az ingavonati szerelvényt a vezérlőkocsin kívül legfeljebb 11 db négytengelyes kocsiból kell összeállítani.”
Namármost, egy Railjet-vonatban a vezérlőkocsin kívül további hat kocsi van jelen, plusz a mozdony. Egy dupla Railjet esetében ez két vezérlőkocsit és további tizenkét kocsit jelent – és további két mozdonyt. Ráadásul az osztrák szokások és az üzemvitel célszerűsége miatt ilyen esetben az egyik mozdony a vonat közepén kap helyet. Erre vonatkozóan is tartalmaz előírásokat az említett utasítás 8.2.4. pontja (a kivételek, azaz az MDmot-ok és a Bz-k sorolásától eltekintünk):
„Csak a Gépészeti Üzletág engedélyével és az általa jóváhagyott végrehajtási utasítás alapján szabad vonatot közbesorozott mozdonnyal (húzva-tolva) közlekedtetni...”
Az már csak apró kérdés, hogy jelenleg kitől is kell jóváhagyást kérni a végrehajtási utasításra? Viszont ennek az előírásnak az értelmében a dupla Railjet más okokból sem közlekedhet kishazánkban, ha meg akar felelni az utasításoknak.
Közbesorozott mozdony egy dupla Railjet-szerelvényben Ausztriában. Nem tabutéma
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Kézenfekvő megoldásként kínálkozhat, hogy a két Railjet-szerelvény egymással szembe fordítva közlekedik, azaz az egyik gép elől, a másik pedig hátul van. Ebben az esetben az már nem ingavonat. Ha a tológép alkalmazásának gondolatára szélütést kapna az illetékes felsőbbség, akkor van még egy kiskapu: a hátsó gépet hidegen kell közlekedtetni. Az összefordításnak nincs műszaki és üzemviteli akadálya, legrosszabb esetben is egy Budapest-Keleti–Ferencváros–Kőbánya felső–Budapest-Keleti körben meg lehet fordítani az egyik vonatot. A hidegen közlekedő második mozdony esetében azonban a dupla Railjet a maga körülbelül 850 tonnájával meglehetősen nehéz lenne, így a – hegyesi vonalon egyébként egyre rövidebb szakaszon előforduló – 160 km/h-s sebességet nehezebben érné el a vonat. Egyetlen kérdés marad még: az ilyen vonat vajon meg van-e fékezve 160 km/h-ra?
És hogy miért ez a hosszas fejtegetés? A Sziget Fesztivál kapcsán felröppent a hír: erősítik a Bécs és Budapest közötti kapcsolatot. Igen ám, de azt is hozzátették: nem lesz dupla Railjet, pont a fent citált okok miatt (is), no azon egyszerű oknál fogva, hogy az ÖBB ingyen nem ad vonatot. Azt tegyük hozzá, hogy a MÁV-START a magyar szakaszokon bérli az ÖBB-től a Railjet-vonatokat, így tehát érthető, hogy még egy szerelvényt nem akar fizetni a magyar vasúttársaság.
És hogy miért ez a hosszas fejtegetés? A Sziget Fesztivál kapcsán felröppent a hír: erősítik a Bécs és Budapest közötti kapcsolatot. Igen ám, de azt is hozzátették: nem lesz dupla Railjet, pont a fent citált okok miatt (is), no azon egyszerű oknál fogva, hogy az ÖBB ingyen nem ad vonatot. Azt tegyük hozzá, hogy a MÁV-START a magyar szakaszokon bérli az ÖBB-től a Railjet-vonatokat, így tehát érthető, hogy még egy szerelvényt nem akar fizetni a magyar vasúttársaság.
Railjet a Keletiben. A MÁV-START nem futásteljesítménnyel egyenlíti ki az osztrák nagysebességű ingavonat mozgását, hanem kibérli őket az ÖBB-től. Tegyük hozzá, ez a szerelvény akkor hasznosabb munkát is végezhetne, nem? Vajon a MÁV-START nem akar fizetni a második vonatért vagy tényleg nincs elég járműve az ÖBB-nek? A hazai valóság az előbbi változatot igazolná...
A hírek szerint a Railjetek helyett vagy éppen azok mellett az adventi mentesítővonathoz hasonló szerelvények jelenhetnek meg a síneken. Azaz a MÁV-TRAKCIÓ egy 1047-ese és a jó öreg bautzeni kocsik hoznák-vinnék a fesztiválozókat Budapest és Bécs között. Igazi retró gyorsvonat! Az ötlet jó. De vajon pontosan hogy is fog ez kinézni?
A MÁV-START szépen csendben hozta nyilvánosságra közleményét. Eszerint augusztus 13-án, hétfőn 09:32-kor és 13:36-kor indul majd két vonat. Wien Westbahnhofra sorrendben 12:52-kor és 16:52-kor érkezik a két járat. A MÁV-START közleménye szerint a SparSchiene ajánlatok kivételével valamennyi nemzetközi menetjegy-típus érvényes lesz a vonatokra. Íme a részletes menetrend.
A MÁV-START szépen csendben hozta nyilvánosságra közleményét. Eszerint augusztus 13-án, hétfőn 09:32-kor és 13:36-kor indul majd két vonat. Wien Westbahnhofra sorrendben 12:52-kor és 16:52-kor érkezik a két járat. A MÁV-START közleménye szerint a SparSchiene ajánlatok kivételével valamennyi nemzetközi menetjegy-típus érvényes lesz a vonatokra. Íme a részletes menetrend.
Állomás \ Vonatszám | 13062 | 13066 | |
Budapest-Keleti | indul | 09:32 | 13:36 |
Kelenföld | indul | 09:48 | 13:48 |
Hegyeshalom | indul | 11:43 | 15:43 |
Wien Meidling | indul | 12:37 | 16:37 |
Wien Westbahnhof | érkezik | 12:52 | 16:52 |
A hírek szerint felmerült, hogy egy Teknő és néhány bautzeni kocsi legyen a Railjet mentesítővonata Budapest és Bécs között. Vajon akkor is ilyen, kifejezetten egyedi, a MÁV-START névjegyének számító személykocsikkal virítottunk volna be a Westbahnhofra, mint ahogy azt advent idején tettük?
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az ÖBB-nél nem gond a Railjet erősítése. Semmeringbahnon kocogó szerelvény végére hanyag eleganciával rádobtak még két kocsit erősítésnek
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az ÖBB-nél nem gond a Railjet erősítése. Semmeringbahnon kocogó szerelvény végére hanyag eleganciával rádobtak még két kocsit erősítésnek
(fotó: Magyarics Zoltán)
A további részletek kapcsán – természetesen – megkerestük a MÁV-csoportot is. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától választ eddig nem kaptunk.
Kerestük Hackl Mónika szóvivőt személyesen is, választ azonban nem kaptunk, így korábbi nyilatkozatát idézhetjük: ő nem foglalkozik sajtóügyekkel. De akkor ki?
Kerestük Hackl Mónika szóvivőt személyesen is, választ azonban nem kaptunk, így korábbi nyilatkozatát idézhetjük: ő nem foglalkozik sajtóügyekkel. De akkor ki?
Railjetből csak szimpla lesz a Sziget idején is
(a másképp nem jelzett képek a szerző felvételei)
(a másképp nem jelzett képek a szerző felvételei)
Halász Péter