2012. 08. 23.

Mégis vesznek Railjetet!

Hosszas huzavona után mégiscsak vesz a Siemenstől hét Viaggio Comfort-szerelvény a ČD. A cseh vasúttársaság azonban eredetileg az ÖBB mind a tizenhat darabra szóló opcióját megvette volna, de végül lealkudták hétre a megvásárolandó vonatok számát.


A ČD végül mégiscsak vesz Railjetet. Eredetileg – még 2011 során – arról szóltak a hírek (amelyekről a RegionalBahn elsőként számolt be magyar nyelven), hogy az ÖBB lemondott tizenhat vonatra vonatkozó opciós jogáról és ezeket a cseh vasút vette meg végül. Vagyis csak vette volna, mert miután a DB AG bejelentette, hogy a ČD helyett a RegioJettel működne együtt a Hamburg–Prága viszonylaton. Ekkor a csehek elállni látszottak a vásárlástól, végül azonban mégis megállapodtak a Siemensszel: tizenhat helyett hét szerelvényt mégis megvásárolnak. Az erre vonatkozó megállapodást még augusztus 16-án írták alá a felek.
A ČD eredetileg a Hamburg–Berlin–Drezda–Prága–Bécs–Graz viszonylaton közlekedtek volna, mégpedig a 380-as sorozatú gépekkel továbbítva. A Škoda 109E típusú gépei emiatt is tettek próbákat Ausztriában – és foglalták le őket egy időre „bűnjelként”.
A színterv már megvan – indulhat a gyártás!
(grafika: ČD)

A ČD végül mégis megállapodott a Siemensszel és mintegy 100 millió euró, azaz hozzávetőlegesen 28 milliárd forint értékben vásárol hét, egyenként hét kocsis szerelvényt a vasúttársaság. A módosított szerződés értelmében a 2013-2014-es menetrend életbe lépésére kell leszállítani a vonatokat.
A Semmeringbahnon az ÖBB Railjet-vonatai mellett a ČD járművei is megjelenhetnek 2013 decemberétől
(fotó: Magyarics Zoltán)

A ČD részére épülő vonatok az eredeti tervek szerint eltértek volna az ÖBB vonataitól: úgy tervezték, hogy a prémium osztály rovására több hagyományos első osztályú ülőhelyet alakítanak majd ki a hét kocsis vonaton. A mostani állapot szerint azonban a ČD és az ÖBB még tárgyal a vonatok belső kialakításáról – különösen annak fényében fontos ez, hogy az osztrák szerelvényeken kerékpárszállító részt is kialakítanak. Ugyancsak kérdés, hogy az SBB által kért átalakítások (a bisztró helyett teljesértékű étkezőkocsi legyen a vonatban) átvezetésre kerülnek-e a cseh szerelvényeken is vagy nem; esetleg teljesen más koncepció szerint képzelik el a fedélzeti gasztronómiát?
A háttérben az áll, hogy a két vasúttársaság a 2013-2014-es menetrendi időszaktól kezdve közösen üzemeltetné a Prága–Bécs–Graz viszonylatú Railjet-járatokat. A vonatok 70 százalékát a ČD, a maradékot az ÖBB üzemeltetné. A tervek szerint a vonatokat az ÖBB 1216-os sorozatú gépei továbbítanák, a korábbi tervekkel ellentétben a ČD 380-asai nem jutnak szerephez ezen a viszonylaton az elsődleges tervek szerint – ez persze még változhat. Az is kérdés, hogy a ČD vonatai ezen a viszonylaton használják-e, egyáltalán használhatják-e a Railjet megnevezést, hiszen az – ahogyan az Taurus, Herkules, Hektor „mozdony-becenevek” is – az ÖBB bejegyzett védjegyeként szerepelnek.
A ČD emellett vizsgálja, hogy további nyolc, összesen nyolc kocsis vonatot is rendeljen-e opcióban a Siemenstől? Ezeket a vonatokat a Budapest–Pozsony–Prága viszonylaton vetné be a ČD, az ezzel kapcsolatos egyeztetéseket már megkezdték a ZSSK-val és a MÁV-START-tal. E viszonylaton már eséllyel jelenhetnek meg a magyarországi papírral még nem rendelkező cseh 380-asok.

Halász Péter