A Sziget Fesztivál miatti Railjet-erősítés kérdését, úgy tűnik, sikerült megoldani. Egyrészt lesz majd két „retró expressz” is Bécs felé, másrészt sikerült a lehető legkevésbé gazdaságosan megoldani a Railjet-vonatok kapacitásbővítését is.
Nemrégiben részletesen fejtegettük, hogy a hazai szabályozás miatt miért nem jöhet(ne) be a MÁV hálózatára dupla Railjet. Úgy tűnik, a MÁV magasról tesz a saját utasításaira, legalábbis a szombaton közlekedett RJ 64-es esetében biztosan így történt.
Valami hiányzik: a vonat közepén nem volt mozdony, igaz, így legalább csak egy szempontból szegte meg a máskor olyannyira tisztelt Forgalmi Utasítást. Cserpes Ákos felvétele a Keleti pályaudvaron készült az indulásra kész szerelvényről
Olvasóink felvételeiből kiderül: a szóban forgó vonat két Railjet-szerelvényből állt. Igaz, a vonatot csak egy mozdony tolta, így legalább a közbesorozott mozdonyokra vonatkozó tilalmat nem szegték meg. Azonban amíg máskor a MÁV-csoport az utasításokkal takarózik (például motorvonatok fékpróbái, csatolt motorvonatok osztása, bővítése, és így tovább), addig most éppen magasról tett az utasításokra. Az F. 2. számú Forgalmi Utasítás 11.4 pontja ugyanis továbbra is így rendelkezik:
„Az ingavonati szerelvényt a vezérlőkocsin kívül legfeljebb 11 db négytengelyes kocsiból kell összeállítani.”
Tizennégy kocsi, ingavonatként, tolva. Vajon most a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem koppint az utasítást szegő MÁV-csoport orrára? A RJ 64-es Budaörsről jár ki Balla Krisztián felvételén
Győrből indul a RJ 64-es Bécs felé
(forrás: lukacslacco/youtube)
Győrből indul a RJ 64-es Bécs felé
(forrás: lukacslacco/youtube)
Namármost, akárhogy számoljuk, a tolva közlekedett RJ 64-es épp tizennégy kocsi volt, pont hárommal több, mint amennyit az utasítás engedélyez. A vonat bővítését egyszerűen oldották meg: a vezérlőkocsi elé újabb Railjet-szerelvény került. A szerelvényt azonban mindössze csak egy gép, a 1116 231-es jutott. Ez azonban nem a leghatékonyabb üzemmód a bécsi kocsirendezés miatt sem, de azért sem, mert a dupla Railjet a maga körülbelül 850 tonnájával meglehetősen nehéz, így a – hegyesi vonalon egyébként egyre rövidebb szakaszon előforduló – 160 km/h-s sebességet nehezebben érné el a vonat. Egyetlen kérdés marad még: az ilyen vonat vajon meg van-e fékezve 160 km/h-ra?
Végül csak egy kérdésünk marad még: vajon a MÁV-nak szabad megszegni az utasításokat?
Végül csak egy kérdésünk marad még: vajon a MÁV-nak szabad megszegni az utasításokat?
Halász Péter