2012. 08. 23.

Lepaktáltak a románokkal

Együttműködési megállapodást írt alá a MÁV-TRAKCIÓ és a román vasút, a CFR személyszállító leányvállalata, a CFR Calatori. A jövőben gépcsere nélkül közlekedhetnek Magyarország és Románia között a vonatok a megállapodás értelmében.




Régi idea a személyszállító vonatok gépcsere nélküli közlekedése Magyarország és Románia között. Különösen annak fényében igaz, hogy a szóba jöhető román villamosmozdonyoknak van magyarországi engedélyük és ez érvényes némelyik, Magyarországon működő villamosmozdonyra is.
Volt már példa a magánvasút mellett az államvasúti vonatok gépcsere nélküli közlekedésére. 2007-ben például a CFR Marfa húzta az akkor még a MÁV-csoportba tartozó MÁV Cargo vonatainak némelyikét
(fotó: Halász Péter)

A Bukarestben aláírt megállapodás a MÁV-START által jegyzett közlemény szerint „elősegíti a vasúti közlekedés folyamatosságát, a nemzetközi forgalomban közlekedő vonatok menetidejének a csökkentését ugyanazon mozdony használatának lehetővé tételével Bukarest és Budapest között. Az együttműködés célja a Bukarest és Budapest között közlekedő nemzetközi vonatok kölcsönösségi alapon történő továbbítása, a határátlépés megkönnyítése a mozdonyok határállomáson történő eddigi cseréjének kiküszöbölésével. Az együttműködés eredményeként, a 2012. december 9-én esedékes menetrendváltást követően, a Lökösháza és Kürtös határátmenetben közlekedő 10 vonat esetében a mozdonyok cseréjére már nem lesz szükség.
Gépcseréhez készülődő nemzetközi vonat Kürtösön
(fotó: Magyarics Zoltán)

A MÁV-TRAKCIÓ-ról szóló közleményben a magyar személyszállító vasúttársaság azt is jelzi, hogy megvizsgálják a határmenti térségek közlekedési igényeit és igyekeznek ehhez igazítani a vasúti menetrendet a jövőben. Azonban ez még nem lesz igaz a 2012-2013-as évadra, hiszen a munkacsoport első ülése jövő év elején lesz Budapesten.
A történethez hozzátartozik az is, hogy pár éve a MÁV Cargo és a CFR Marfa együttműködése nyomán a tehervonatok gépcsere nélkül közlekedtek Magyarország és Románia között (lásd fentebbi képünket), míg ugyancsak hosszú éve annak, hogy Biharpüspökiben vagy éppen Biharkeresztesen nem cseréltek mozdonyt a Nagyvárad felé közlekedő vonatok, hanem a CFR Sulzerei egészen Püspökladányig közlekedtek a személyszállító vonatokkal.

Halász Péter