Egy esztendővel csúszik a DB AG és a RegioJet együttműködésének kezdete. A német vasút addig arra kérte a ČD-t, hogy üzemeltesse tovább a Hamburg–Berlin–Drezda–Prága tengelyen a nemzetközi forgalmat.
A RegioJet csak mintegy egy éves csúszással, 2014-től működtetheti közösen a német vasúttal a nemzetközi vonatokat Prága és Hamburg között. A DB AG addig is arra kérte a cseh állami vasúttársaságot, a ČD-t, hogy egy évvel tovább üzemeltesse a jelenlegi vonatait.
Mint ismeretes, a DB AG a közelmúltban jelentette be, hogy a jövőben nem a ČD-vel, hanem a RegioJet magántársasággal kíván együttműködni a Hamburg, Berlin, Drezda és Prága közötti nemzetközi vasúti forgalom lebonyolítása érdekében. Idén tavasszal még úgy festett, hogy 2013 decemberétől megindulhat a közösen üzemeltetett nemzetközi vonatok forgalma, ez azonban úgy tűnik, egy évet biztosan csúszik.
A RegioJet szóvivője, Aleš Ondrůj nem kívánta részletesen megindokolni, miért csúszik az együttműködés látható kezdete, hanem annyit mondott: a különféle szerződések véglegesítése zajlik jelenleg is.
Cseh villanymozdony a drezdai főpályaudvaron. Egy évvel tovább maradhatnak a „Knödelpressék”
Szakértők azonban úgy vélik: a közös üzem beindítása azért csúszik, mert a RegioJet egyszerűen nem rendelkezik elegendő vasúti járművel. Mivel a DB-nél égető kocsihiány van évek óta – ezért vonult ki a német vasút az EC 174/EC 175 párosból is a decemberi menetrendváltáskor –, így a német vasút aligha fog tudni kocsikat kiállítani ezekre a vonatokra. Viszont a nemzetközi forgalom fenntartása fontos a DB-nek is, ugyanis jelenleg néhány kivételtől eltekintve csak a Csehország felé/felől közlekedő nemzetközi vonatok biztosítják a távolsági forgalomban Berlin és Drezda közvetlen kapcsolatát.
Gépcsere Praha-Holešovice pályaudvaron 2008-ban, az akkor még DB-kocsikból álló EC 174-es élén. 2014-ig a ČD marad a szolgáltató a cseh-német forgalomban. Az állami vasúttársaság tovább szeretne szolgáltatni – de más társasággal fognak majd össze
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A DB AG és a RegioJet együttműködése egyébként érdekes finanszírozási kérdéseket is felvet. Jelenleg ugyanis a cseh-német határ és Prága között a vonatok közlekedését a cseh közlekedési minisztérium rendeli meg és a vonatokat anyagilag is támogatja a szaktárca. Így pedig előállhat az a helyzet, hogy az állam egy teljesen magántulajdonban lévő vasúttársaságot támogat majd. Márpedig az állami szubvencióra joggal tarthat igényt a RegioJet, ha ugyanazért a szolgáltatásért a ČD-nek is fizetett a szaktárca. Mindazonáltal a szaktárcánál közölték: egyelőre kivárnak, szeretnék látni a végleges megállapodást a DB AG és a RegioJet között.
Mindeközben a ČD jelezte, hogy 2014 után is szeretnének vonatokat indítani többek között Hamburgba. Igaz, nem a DB AG-val együttműködésben, hanem egy másik, eddig még meg nem nevezett vasúti szolgáltatóval karöltve teszik mindezt.
Halász Péter