2012. 08. 06.

Jobbra át!

A mai nap különleges jelentőséggel bír Bécsben. Az osztrák fővárosban ugyanis rendkívül hosszú vasúti pályaszakaszt állítottak át a mai üzemkezdéssel az évtizedek óta alkalmazott balra hajtsról a jobb járatú üzemre. Az első reggeli csúcs egyelőre gond nélkül zajlik, köszönhetően az ÖBB intenzív, hónapokkal ezelőtt megkezdett reklámkampányának. Írásunk a nap folyamán többször frissül.


Túl sok feladata nem volt még a gyorsvasúthoz kirendelt segítő munkatársaknak, az utasok alkalmazkodtak az augusztus 6-ától bevezetett jobbra hajtshoz a bécsi Stammstreckén. Mint azt már megírtuk, a korábbi helyzet szerint a Bécsújhelyen át Klagenfurtba tartó Südbahnon bal oldali, míg az állomás keleti oldalán a Királyhidán át Magyarországra vezető Ostbahnon jobb oldali közlekedési rend volt érvényben. A Südbahnhoz csatlakozó, a város alatt átvezető Schnellbahn Stammstrecke szintén baljáratú – ami praktikus bizonyult, mivel Floridsdorfon túl a cseh határ felé tartó Nordbahn és a Stockerauig kétvágányos Nordwestbahn is „balos”. A hamarosan megnyíló főpályaudvar üzemvitelének egyszerűsítése miatt a következő szakaszokon azonban a mai nappal átálltak a jobb oldali közlekedésre:
  • S-Bahn Stammstrecke városi szakasza (Wien Meidling–Wien Floridsdorf),
  • Nordbahn, Wien Floridsdorf–Bernhardtsthal (a cseh határig tartó szakasz baljáratú marad, bővebben lásd alább),
  • A Stammstrecke repülőtéri ága, Wien Rennweg és Flughafen Wien állomások között,
  • A Pottendorfer Linie kétvágányú szakasza Wampersdorf és Bécsújhely között (itt egyébként folyik a második vágány kiépítése Bécs és Wampersdorf között is),
  • Südbahn, Bécs és Payerbach-Reichenau között,
  • Verbindungsbahn, Wien Hütteldorf illetve Penzing és Wien Meidling között,
  • A Nordwestbahn kétvágányú szakasza, Wien Floridsdorf és Stockerau között és
  • a Laaer Ostbahn, Bécs és Wolkersdorf között.
Az ÖBB külön hirdetményekben hívja fel az utasok figyelmét a megváltozott közlekedési irányokra. Itt éppen egy menetrendi monitort használnak erre a célra

A Südtiroler Platzon a 4020-as már nem észak felé, Floridsdorfba, hanem az ellenkező irányba, Meidling felé tart augusztus 6-án reggel

Az ÖBB hirdetménye már hónapokkal ezelőtt kint volt az állomásokon és a vonatokon. Felkészültek az osztrákok

Kollégánk, Magyarics Zoltán jelentése szerint a reggel  egyetlen rendkívüli eseménye az volt, hogy az egyik emeletes ingavonaton az az egyik törzsutas rossz oldalra készült oda a leszálláshoz.
A helyszín Meidling. A jobb oldali, Bécsújhelyre tartó vonat vasárnap még „jött”, hiszen akkor még balra hajts volt érvényben. Igaz, a meidlingi pályaudvaron sokszor összekavarták eddig is a vágányokat és az irányokat, ahogy éppen az üzemviteli szükségszerűség indokolta

Szokni kell még az új irányokat, de Meidlingben ilyen gond nincs

Mödling felé tartó 4020-as távozik a Matzleinsdorfer Platz megállóból az immáron helyes vágányon

Nem sokkal később pedig egy emeletes ingavonat érkezik a Südbahn felől. Csak néhány utas várta a nem megfelelő oldalon a peront, a többség hamar átállt a jobbra hajts rendszerére

A nemrégiben felújított, modern arculatot kapott Südtiroler Platz megálló fontos átszállópont most is – az éppen felújítás miatt nem közlekedő – U1-es metró, az O és a 18-as villamos, valamint a majdani főpályaudvar miatt. Ide érkezett a 1116 052-essel továbbított emeletes ingavonat

Csoportkép a jobbra hajts jegyében. A 4020-as északra, Absdorf-Hippersdorf felé tart, míg a 1116 269-es Payerbach-Reichenau felé igyekszik ingavonatával

Figyelni kell a megszokásból közlekedőknek, de a bécsiek könnyedén átálltak a forgalmas Stammstreckén a jobboldali közlekedésre

Áll a kijárat – immáron a jobboldali közlekedés szerint
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.