A bécsi közlekedés, úgy tűnik mindig tartogat meglepetéseket. Fura szerzetet látott kollégánk, Magyarics Zoltán a bécsi utcákon kóborolni. A 6600-as pályaszámú kocsi azonban igazi csemege, nem csak az EW típusjelzés miatt, hanem sok más okból is.
A kifejezetten reklámozási célra átépített villamosok utolsó példánya, az EW sorozatba sorolt, 6600-as pályaszámú kocsi még 2010 május-ban kapta meg a bécsi 88,6 rádió reklámját. A „Rock-Train” fantázianevű kocsi néhány hétig közlekedett a Ringen. Idén tavassszal fiatalok egy csoportja még egy „Game Over” mottójú hirdetést is „feladott”a villamosra, így rótta a bécsi síneket a kocsi. A sokat mondó felirat azonban úgy tűnik, valóban a jármű végét jelentette. Munkatársunk ugyanis áthúzott pályaszámmal, láthatóan kibelezve és a legutóbbi reklámfólia nélkül látta a járművet a Landstraßer Haupstraße és a Viehmarktgasse csomópontjában, ott, ahol nemrégiben egy csuklós autóbusz tartotta fel a villamosokat. A kocsinak lejárt a fővizsgája és az eredetileg E sorozatú, 4459II-es pályaszámon forgalomba állított kocsi vélhetően utolsó útjára indult a város schwechati végén lévő főműhely felé.
Talán az utolsó út?
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az E sorozatú villamosokat 1959 és 1966 között állította forgalomba a Wiener Linien, illetve jogelődje a Wiener Stadtverke – Verkehrsbetriebe. A 4401-4459 és 4601-4630 pályaszámcsoportú kocsik közül az előbbieket a Lohner-Werke, utóbbiakat az SGP szállította. A jellemzően szólóban közlekedő kocsitípus 2007-ben tűnt el a bécsi menetrend szerinti forgalomból, utoljára a 10-es és a 62-es vonalon szolgáltak.
A 6600-as, korábban 4459II pályaszámú kocsi élettörténete meglehetősen kacidfántos. A járművet 1959. november 25-én vették állagba, a típusból másodikként. 1960. január 21. és 1964. szeptember 1. között 4440 pályaszámon, majd 1971. november 20-áig 4600 pályaszámon dolgozott. Ekkor kapta a Lohner-Werke által épített kocsi a 4459II pályaszámot, miután az eredeti 4459-est 1964-ben 4619-esnek számozták át. Írásunk mostani alanya a 4459II-es pályaszámot 2001. február 15-ig viselte, ekkor minősítették át 6600-assá, a reklámvillamossá.
Az E sorozatú villamosok egy részét selejtezésük után, 2001-ben Rotterdamba adták el, itt az E1-es kocsik alkatrész-utánpótlását segítették. A járművek egy másik adagja pedig Szarajevóba került 2004-ben.
Halász Péter